Recognition of the cultural heritage of quilombo de Nazaré-CE through landscape analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2025.261654

Keywords:

marrons, cultural identity, observation walk, photography of marrons area

Abstract

Quilombos are traditional rural and urban communities of black population. Records of their cultural heritage are important for their identity and for the official recognition of the communities by INCRA, an act that allows the process of legalizing the lands. The main purpose of this article is to recognize the cultural heritage of Quilombo de Nazaré through analysis of the landscape. To this end, we used routes taken through the territory of the quilombo and photographic records. The photographs were used to record the heritage identified along the route through the territory. The photographic collection collected during the route contradicts the Eurocentric discourses of postmodernity about globalization and the supposed loss of identity and marks the existence of a history both through the constructions and the interpretative meaning given to the landscape.

Author Biographies

Marlene Pereira dos Santos, Instituto Synintagma

Professor at the Synintagma Institute. PhD in Education. Researcher and teacher of black culture, arts and aesthetics. Specialized in training quilombo teachers. Performance in Afro dances.

Henrique Cunha Junior, Universidade Federal do Ceará

Professor Titular da Universidade Federal do Ceará.

References

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 12 mai 2025.

Cunha Junior, Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: Edições do Centro de articulação de Populações Marginalizadas - CEAP, 2010.

Cunha Junior, Henrique. Racismo antinegro, um problema estrutural e ideológico das relações sociais brasileiras. Política Democrática (Brasília), v. 7, p. 118-127, 2008.

Cunha Junior, Henrique. O escravismo criminoso no Brasil. Revista Espaço Academico. 2023.

Cunha Junior, Henrique; Ramos, Maria Estela Rocha;Cruz Norval. Projeto Centro de Cultura na Comunidade Rural Negra de Bom Sucesso-Município de Novo Oriente- Ceará.II ENEDS Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 16 e 17 de Novembro de 2005.

Felizardo, A., Samain, E. A fotografia como objeto e recurso de memória. Discursos Fotográficos, 3(3), 205–220, 2007.

Gonçalves, José Reginaldo. O patrimônio como categoria de pensamento. In: Abreu, Regina; Chagas, Mario (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A: Faperj: Unirio, 2003. p. 21-29.

Gonçalves, José Reginaldo. Ressonância, materialidade e subjetividade: as culturas como patrimônios. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, p. 15-36, 2005.

José Kotz , L; Rodrigo Pinheiro, J. A questão da identidade na contemporaneidade. Salão do Conhecimento, [S. l.], v. 6, n. 6, 2020. Disponível em: https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/18577. Acesso em: 14 maio. 2025.

Quirino, Manuel. O colono preto como fator da Civilização Brasileira. Bahia: Imprensa Oficial do Estado, 1918.

Santos, Marlene Pereira dos. Tecendo africanidades como parâmetros para educação quilombola e do campo. Fortaleza: Tese de doutoramento em Educação. Universidade Federal do Ceará. 2020.

Serres, Leandro de Almeida Serres; Azevedo, Domingos Sávio Campos de. Patrimônio, identidade e memória: A educação patrimonial como ferramenta de valorização da cultura imaterial local. Revista de Estudos Interdisciplinares. v.3, n.1, jan-fev., 28-28, 2021.

Silva, M. M, Silva, Rafael Ferreira da, Cunha Junior, H. Percursos urbanos como método de reconhecimento do patrimônio cultural negro. Revista Cocar. V .16, n.34/2022, p. 1-18.

Silva, Meryelle Macedo da; Nunes, Cicera; Cunha Junior, Henrique; FLORENCIO, Thiago de Abreu e Lima. O ensino de geografia e a apreensão do patrimônio afroarquitetônico no Cariri cearense. Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n. 4, p. 1-20, out./dez. 2021.

Simeão. E.L.M.S.;Torezan, I. M. V.; Fotografia e informação: Aspectos gerais de análise e indexação da imagem. Brasília: UNB, 2007. Originalmente apresentada como dissertação de mestrado, Universidade de Brasília, 2007. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/900051. Acesso em: 11 mai. 2025.

Tolentino, Atila Bezerra (Org.). Educação patrimonial: educação, memórias e

identidades / Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan); João Pessoa: Iphan, 2013. – (Caderno Temático; 3).

Weimer, Gunter. Arquitetura popular afro-brasileira. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, p. 291-316, Edição Especial Dossiê Patrimônio e Culturas Tradicionais, 2020.

Published

2025-06-27