Podcast as an educational tool: an experience in human anatomy
DOI:
https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.256661Keywords:
Podcast, Education, AnatomyAbstract
The growing use of podcasts in the educational context is notable. In this way, the present work aims to report the development of a podcast channel with human anatomy content. The scripts were produced by the students, under the supervision of the advisor. For recording and editing the podcasts, the Audacity application was used and, after editing, the materials were made available free of charge on digital media through the Anchor software. To date, five seasons have been recorded and released to the public on the Podcast channel entitled AnatoCast: na 1a. season, the introductory contents of human anatomy were addressed; in the 2nd, 3rd, 4th and 5th, the contents of the anatomy of the locomotor system of the upper and lower limbs, trunk and head were addressed, respectively. The present work, still in constant evolution, was able to approach the listed anatomical contents in a clear, objective and dynamic way and make such contents available through the podcast channel.
References
AVERSI-FERREIRA, Tales Alexandre. et al. Estudo de neurofisiologia associado com modelos tridimensionais construídos durante o aprendizado. Bioscience Journal, v.24, n.1, p. 98-103, 2008.
BERBEL, N.A.N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação? Campinas: Autores Associados. 2001.
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batistia; COUTINHO, Clara Pererira. Podcast em Educação: um contributo para o estado da arte. A.Coruña/Universidade da Coruña: Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. p. 837-846, 2007.
CARVALHO, Ana Amélia.; AGUIAR, Cristina.; MACIEL, Romana. A taxonomy of podcasts and its application to higher education. Proceedings of the International Conference for the Association for Learning Technology. Manchester, UK : ALT, 2009.
CHAGAS-FERREIRA, Jane Farias. Cibercultura e nativos digitais: Desafios para a atuação do psicólogo escolar. In Guzzo, Raquel Souza Lobo (Ed.), Psicologia Escolar: Desafios e bastidores na educação pública, Campinas: Alínea, 2014.
COLL, César. ; MONEREO, Charles. Educação e aprendizagem no século XXI: Novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In César. Coll & Charles. Monereo (Eds.), Psicologia da educação virtual: Aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação, Porto Alegre: Artmed, 2010.
CONLON, Tom; SIMPSOM, Mary. Silicon Valley versus Silicon Glen: The impact of computers upon teaching and learning: A comparative study. British Journal of EducationalTechnology, v.34, p. 137-150, 2003.
DALLEY, Arthur; MOORE, Keith. Anatomia Orientada para Clínica. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2001.
FORNAZIERO, Celia Cristina; Gil, Celia Regina Rodrigues. Novas tecnologias aplicadas ao Ensino da Anatomia Humana. Revista Brasileira de Educação Médica, v.27, n. 1, p. 141-6, 2003.
FORNAZIERO, Célia Cristina. et al. O Ensino da Anatomia: Integração do Corpo Humano e Meio Ambiente. Revista Brasileira de Educação Médica,v. 34, n. 2, p. 290-7, 2010.
GOMES, Rayana. et al. Café com Saúde: Podcast como Ferramenta de Ensino nos Cursos de Saúde. In: Congresso Sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais[...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 155-163, 2019.
HARRIS, Howard.; PARK, Sungmin. Educational usages of podcasting. British Journal of Educational Technology, v. 39, n. 3, p. 548-551, 2008.
KENSKY, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas:Editora Papirus, 2011.
LANGA, Guilherme Matheus. et al. Recursos educacionais digitais em Anatomia e Fisiologia Humanas em tempos de pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1–22, 2020.
MAMEDE, Silvia; PENAFORTE, Júlio. Aprendizagem baseada em problemas. Anatomia de uma nova abordagem educacional. São Paulo: Hucitec; 2001.
MARCHIORI, Nidia Mara; CARNEIRO, Richard. William. Metodologias Ativas no Processo de Ensino-aprendizagem de Anatomia e Neuroanatomia. Revista Faculdades do Saber, v. 3, n. 05, 2018.
MARTINS, Ronei Ximenes. Competências em tecnologia da informação no ambiente escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, p. 323-326, 2005.
MOURA, Adelina.; CARVALHO, Ana Amélia. A. A. Podcast: potencialidades na educação. Prisma. com, n.3, p. 88-110, 2006.
NEWMAN, Frank; SCURRY, Jamie E. Higher education and the digital rapids. International Higher Education, v. 26, p. 13-14, 2012.
NUNES, Cesar; GALLOTTA, Alexandre.Objetos de Aprendizagem a serviço do professor.2011.Disponível em: http://www.microsoft.com/brasil/educacao/parceiro/objeto_texto.mspx. Acessado em: 07 nov 2022.
OLIVEIRA, Renata Tognon Rinco; ALVES, Andressa Giarola. Desafios e barreiras ao aplicar as TIC’s no processo de ensino e aprendizagem. Interritórios. v.6 n.10, p.315-331, 2020.
PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: Entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PELGRUM, Willem. Obstacles to the integration of ICT in education: Results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, v. 37, p. 163-178, 2001.
PEREIRA, Danilo Moura; SILVA, Gislane Santos. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para o desenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, n. 10, p. 151-174, 2010.
RINALDI, Carlos. et al. O Uso de Vídeo Aulas como Ferramenta Metodológica para o Ensino de Conceitos de Termodinâmica. Acta Scientiae, v. 18, n. 3, 2016.
SPRAGUE, Debra; PIXLEY, Cynthia. Podcasts in Education: Let Their Voices Be Heard. Computers In The Schools, [s.l.], v. 25, n. 3-4, p.226-234, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vitor Caiaffo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommons Atribuição 4.0
Internacional (texto da Licença:https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).