QUILOMBOLA TERRITORIAL EDUCATION IN THE BAIXADA MARANHENSE IN RODA DE CAPOEIRA ANGOLA: AUTONOMY, STRUGGLE AND RESISTANCE

Authors

  • Saulo Barros da Costa IFMA - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão
  • Rodrigo Ferreira Quintanilha IFMA - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão
  • Dilma Regina Moraes Ferreira Movimento Quilombola do Maranhão (MOQUIBOM)
  • Elizabete Santos Lopes Movimento Quilombola do Maranhão (MOQUIBOM)
  • Iranilde de Nazaré Santos Movimento Quilombola do Maranhão (MOQUIBOM)
  • Maria de Jesus COSTA Movimento Quilombola do Maranhão (MOQUIBOM)
  • Mariza de Jesus Saraiva Movimento Quilombola do Maranhão (MOQUIBOM)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2021.250810

Keywords:

Quilombola education , territory , capoeira angola , MOQUIBO

Abstract

The article describes the process of territorial quilombola education in Baixada Maranhense based on exchanges with Capoeira Angola, expressed during the training course entitled “Education, quilombola schools and teacher training in Baixada Maranhense”, mobilized by the Quilombola Movement of Maranhão (MOQUIBOM) and Institute of Education, Science and Technology of Maranhão (IFMA), Campus Pinheiro, in 2019. As a result of the module that addressed capoeira as an educational space, quilombola teachers exchanged experiences in order to diversify the forms of struggle and permanence in the territory and the resumption of African ancestry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSUNÇÃO, M. R e VIEIRA, L.R. Mitos, controvérsias e fatos: construindo a história da capoeira. Revista de Estudos Afro-Asiáticos. Rio de Janeiro, n. 34, p.81-120, 1998.

ARAÚJO, Rosângela Costa; Machado, sara Abreu da Mata. Capoeira Angola, corpo e ancestralidade: por uma educação libertadora. Horizontes, v. 33, n. 2, p. 99-112, jul./dez. 2015.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 1988.

BRASIL Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96. Brasília/DF: MEC, 1996.

BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática 'História e Cultura Afro-Brasileira', e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 10 dez. 2003. P. 1.

FOCAULT, Michael. De outros espaços, Heterotopias. Dits et écrits, 1984 Des espaces autres (Conferência no Cercied’étdes architecturales, 14 de março, 1967 in Architercture, Mouvement, Continuité, n° 5, outubro, pp. 46-49, 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Ed. Paz e Terra, 25° edição, São Paulo, 1996.

IPHAN. Registro da Capoeira como Patrimônio Cultural do Brasil. Salvador: Processo n° 01450.002863/2006-80, Parecer n° 031/08, 2008.

KEIM, Ernesto Jacob; Silva, Carlos José. Capoeira e Educação Pós-Colonial: Ancestralidade, Cosmovisão e Pedagogia freiriana. Jundiaí-SP, Paco Editorial, 2012.

NETO, João da Mata Rosa Cesse. A Arte-Luta da Capoeira Angola e práticas Libertárias. Universidade Federal Fluminense. Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de Psicologia, Rio de Janeiro, 2014.

OLIVEIRA, Fernanda Moraes de. Tendências Pedagógicas Progressistas Brasileiras: Concepções e Práticas. Dissertação de Mestrado em Estuddos Profissionais Especializados em educação: Especialização em Administração das Organizações Educativas, Politécnico do Porto, Porto, 2017.

SOARES, C.E Líbano. A Negregada Instituição: os capoeiras na Corte Imperial (1850-1890). Rio de Janeiro: Access, 1999.

Published

2021-12-30

How to Cite

Costa, S. B. da, Quintanilha, R. F., Ferreira, D. R. M., Lopes, E. S., Santos, I. de N., COSTA, M. de J., & Saraiva, M. de J. (2021). QUILOMBOLA TERRITORIAL EDUCATION IN THE BAIXADA MARANHENSE IN RODA DE CAPOEIRA ANGOLA: AUTONOMY, STRUGGLE AND RESISTANCE. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 2(2), 158–175. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2021.250810

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.