The celebration of the National Cerrado Day at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Goiás (IFG)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.258865

Keywords:

brazilian savanna, extension action, event, institutionalization

Abstract

The Cerrado is the second largest Brazilian biome, covering 22.65% of the national territory, considering its continuous area. The geographic space occupied by the biome plays a fundamental role in the process of distribution of water resources across the country, constituting the place of origin of the great hydrographic regions of Brazil and the South American continent. Biologically, the Cerrado is the most biodiverse savannah on the planet. Indigenous peoples, quilombola communities, even peasant diversity, make up a mosaic of knowledge that can be inserted into the Cerrado diversity framework. This biome is decisive for the formation of the identity of the population of Central Brazil. The degradation of Cerrado areas is relatively recent. Numerous species of plants and animals are threatened or at risk of extinction, making the biome one of the hotspots of planetary biodiversity. National Cerrado Day is celebrated annually on September 11, pursuant to a Presidential Decree, and was created with the aim of making the community aware of the importance of preserving the biome. The extension action (event) called “IFG National Cerrado Day” started with a local event held at the Águas Lindas Campus, in 2016, reaching the size of a national event, now in 2022, the “Integrated Cerrado Week”. We understand that commemoration of this date should be institutionalized, as are the Games of the Federal Institute (JIF), the Festival of Arts and the Meeting of Black Cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Marciel Soares Dutra, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre em Recursos Naturais do Cerrado pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Licenciado em Geografia pela UFG. Tecnólogo em Química Industrial pelo antigo CEFET-GO, atual Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG). Atualmente, é Técnico em Assuntos Educacionais do IFG, Câmpus Senador Canedo. Atuou como professor da Educação Básica na rede pública do Distrito Federal.

References

ALMEIDA, S.P.; PROENÇA, C.E.B.; SANO, S. M. RIBEIRO, J. F. Cerrado: espécies vegetais úteis. Brasília/DF: Embrapa-CPAC, 1998.

ARRUDA, M. B. Ecossistemas Brasileiros. Brasília: Edições Ibama, 2001.

BRASIL. Decreto Não-numerado da Presidência da República, de 20 de agosto de 2003. Institui o Dia Nacional do Cerrado, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dnn/2003/Dnn9960.htm. Acesso em: 22 out. 2022.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Bioma Cerrado. Brasília, 2021. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/biomas/cerrado. Acesso em: 22 out. 2022.

DUTRA, R. M. S.; SOUZA, M. M. O. Cerrado Goiano: Agrotóxicos e Agroextrativismo. Goiânia: Editora IFG, 2019. Disponível em https://editora.ifg.edu.br/editoraifg/catalog/view/39/22/127-3 Acesso em: 22 out. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.

IFG. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE GOIÁS.Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023. 2019. Disponível em https://www.ifg.edu.br/attachments/article/11546/PDI_IFG_2019_2023.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.

LIMA, S. C. Os Karajá de Aruanã/GO e seus territórios restritos: biodiversidade reduzida, integridade abalada. Revista Ateliê Geográfico, v. 4, n. 1, p. 84–115, 2010.

MARCATTO, C. Agricultura sustentável: conceitos e princípios. 2008. Disponível em: https://bit.ly/2PCJc0L. Acessoem: 22 out. 2022.

MITTERMEIER, R. A.; MYERS, N.; MITTERMEIER, C. G.; ROBLES GIL, P. Hotspots: Earth’s biologically richest and most endangered terrestrial ecoregions. Sierra Madre: Conservation International, 1999.

MYERS, N.; MITTERMEIER, R.A.; MITTERMEIER, C.G.; FONSECA, G.A. B.; KENT, J. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature, v. 403, p. 853-858, 2000.

SILVA, E. B. A dinâmica socioespacial e as mudanças na cobertura e uso da terra no bioma cerrado, 2013. 109f. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Geografia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3277>. Acesso em: 22 out. 2022.

SOUZA, Z. H. Formulário de Avaliação da I Semana Integrada do Cerrado. Google Forms, 2021.

WILSON, E.O. Diversidade da vida. Trad. Carlos Afonso Malferrari. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Published

2023-08-09

How to Cite

Dutra, R. M. S. (2023). The celebration of the National Cerrado Day at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Goiás (IFG). Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 4(2), 52–67. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.258865

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.