“Herding the cattle” in Environmental Education: agribusiness educational programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.261628

Keywords:

agribusiness, environmental education, sustainability, educational programs

Abstract

This article aims to study educational materials developed by agribusiness educational programs, directly or indirectly linked to Environmental Education (EE). Considering the integration of this sector into education, analyzing its intentions, as well as its possible impacts on society, can be an important tool for evaluating its conduct and decision-making. Regarding environmental issues, investigating the role of agribusiness becomes even more relevant, given the existing data and reports on its harmful impacts on the environment resulting from its predatory economic expansion. In order to address these questions, we chose to conduct a documentary analysis of three publications from different entities aimed at children: "Tecendo Conexões, nº 5" (Agrinho Program/Faep); "Agronegócio: sua vida depende dele" (Agronegócio na Escola Educational Program/Abag-RP); and "Capitã Recicla nº 2" (Óleo Sustentável Educational Program/Abiove and Sindóleo). The results demonstrate that, in addition to a discourse that masks agrarian issues, the involvement of agribusiness in EE primarily promotes, albeit to varying degrees and formats, a conservative and pragmatic discourse, emphasizing traditional and behavioralist educational approaches.

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Author Biography

Tássia Gabriele Balbi de Figueiredo e Cordeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), Maricá, RJ, Brasil.

Graduada em Geografia, Especialista em Ensino de Geografia e Mestra em Educação, ambos pela Faculdade de Formação de Professores da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (FFP/UERJ), campus São Gonçalo. Doutora em Políticas Públicas e Formação Humana pela UERJ, campus Maracanã. Integrante do Grupo de Trabalho em Assuntos Agrários da Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB), seções Niterói e Rio de Janeiro, e colaboradora do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Geografia Agrária (GeoAgrária), vinculado ao Departamento de Geografia da FFP/UERJ.

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Published

2024-03-13

How to Cite

Balbi de Figueiredo e Cordeiro, T. G. (2024). “Herding the cattle” in Environmental Education: agribusiness educational programs . Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 4(3), 168–190. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.261628

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