The painting technique application: an experience of art and science for the semiarid environment knowledge

José Falcão Sobrinho, José Aristires Mesquita Barboza, cleie lima Costa Falcão

Resumo


The research aims to evaluate the use of the painting technique portraying the Ceará semi-arid region environment. In the opportunity, it was possible to apply the painting technique and to verify the understanding of some geographic concepts, according to the students artistic perspective. The target audience was consisted by the Deputy Cesário Barreto Lima school students, located in the district of Taperuaba - Sobral, state of Ceará, precisely in the semi-arid environment. Therefore it was portrayed the environment through canvas paintings. The painting material consisted of soil ink.


Palavras-chave


Painting technique; Semi-arid; Painting with Soil; Technical resource.

Referências


BRASIL. Ministério da Integração Nacional. Nova delimitação do semiárido brasileiro. Brasília: MIN/Secretaria de Políticas de Desenvolvimento Regional, 2005.

Costa Falcão, C.L. Programa de Educação em Solos: conhecer, instrumentalizar e propagar. In: FALCAO SOBRINHO, J: LINS JR. J.R. F. Extensionando: cultivando saber na escola e na universidade. Edições Universitárias. Sobral, 2014.

Costa Falcão, C. L.; Falcão Sobrinho, J.; A utilização de recursos didáticos como auxiliares no processo de aprendizagem do solo. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), Sobral - CE, V. 16, n. 1, p. 19 - 28, 2014.

Falcão Sobrinho, J. O relevo, elemento e âncora, na dinâmica da paisagem da paisagem do vale, verde e cinza, do Acaraú, no estado do Ceará. Tese de doutorado. USP. São Paulo, 2006.

Falcão Sobrinho, J. Relevo e Paisagem – Proposta Metodológica. Ed. Sobral. Sobral. 2007.

Guimarães, S. T. de L. Paisagens: aprendi-zados mediante as experiências. Um ensaio sobre interpretação e valoração da paisagem. 2007. 167 f. Tese Livre-Docência em Geografia – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2007.

Humboldt, A. Von. Cosmos, vols. I (a),II(b), III(c),Iv(d). Paris, Gide et J. Baudry, 1848.

Humboldt, A. Von. Cartas Americanas. Caracas, Biblioteca Ajacucho, 1980.

Marciel, A.B.C. MARINHO, Fábio Daniel Pereira. A paisagem no ensino da geografia: breves reflexões para docentes do ensino fundamental II. Revista OKARA: Geografia em debate, v.5, n.1-2, p. 61-71, 2011.

Myanaki, J. A paisagem no ensino de geografia: uma estratégica didática a partir da arte. Dissertação (mestrado em geografia). Universidade de São Paulo-USP. São Paulo. 2003.

PedraS, L. R. V. A paisagem em Alexander von Humboldt: o modo descritivo dos quadros da natureza. Revista USP, São Paulo, n.46, p. 97-114, junho/agosto 2000.

Sauer, C.O. A Morfologia da Paisagem. 1925. In. ROSENDAHL, Z; CORRÊA, R.L. Paisagem, Tempo e Cultura. Ed. UERJ. Rio de Janeiro. 1988, p. 12-74.

Silva, A. S. R. A utilização de obras de artes no ensino de geografia. 10° ENPEG. Porto Alegre, 2009.

Santos, M. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo. HUCITEC, 1988.

Souza, M.J.N. de. et al. Compartimentação topográfica do estado do Ceará. Revista de Ciências Agronômicas. Fortaleza, 1979




Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

 

Revista Brasileira de Geografia Física - eISSN: 1984-2295

Creative Commons License
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License