How to develop geographic reasoning in times of distance learning?: Skills, abilities and geographic teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247530

Keywords:

Geographic Reasoning; Geography Teaching; Abilities

Abstract

Teaching Geography, and with that, developing geographic reasoning in the teaching-learning process is one of the pedagogical proposals that most need reflection. Transmitting and building geographic knowledge is much more than exposing the characteristics of localities. Building geographic knowledge means developing the worldview based on relations of information and concept construction, from the closest scale to the global one. Transmitting and building geographic knowledge is much more than exposing the characteristics of localities. As proposed by the BNCC, geographic knowledge goes beyond the geography of localities, the objective being the construction of the geographic reasoning of the phenomena. How to build this through virtual classes? If in the classroom, the development of these skills requires preparation, teacher attention and significant methodologies to reach the student. In times of distance learningbecause of pandemicthese proposals become more complicated, either due to the lack of access to information and communication technologies, or due to the need to rethink the teaching toolsthat reach the objective. Furthermore, we must first consider whether the teacher can understand geographic reasoning and its spatiality. Therefore, the objective of this article is to provoke reflection on how to develop geographic reasoning through the abilities present in the curricula, and with that, we work on methodologies and teaching tools that provide meaningful learning

Author Biography

Ricardo Manffrenatti Venturelli, Doutorando UNESP-Presidente Prudente. Docente Centro Paula Souza-SP

Doutorando em Geografia pela FCT-UNESP. Mestre em Geografia Humana pela FFLCH-USP. Bacharel/Licenciado em Geografia pela UEL. Docente do Centro Paula Souza de Educação Tecnológica de São Paulo.

References

ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins de. Dois momentos na história da Geografia Escolar: a Geografia clássica e as contribuições de Delgado de Carvalho. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 1, n. 2, p. 19-51, jul./dez., Rio de Janeiro, 2011.

ALMEIDA, Rosangela Doin de. A propósito da questão teórico-metodológica sobre o ensino de Geografia. Revista Terra livre, Associação dos Geógrafos do Brasil, n.8, p.83-90, São Paulo, 1991.

AZEVEDO, Ana Carolina de; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. As políticas curriculares para a formação básica do ensino de Geografia no Brasil. In: 5º ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE GEOGRAFIA: As políticas curriculares e o ensino de Geografia, 5, 2016, Campinas. Anais...Campinas-SP: AGB Seção Campinas, 2016, p.266-278.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Curricular Comum:Educação é a base. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018.Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em 10 de setembro de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental -geografia. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998

CARVALHO, Celso. Políticas educacionais e modelos de competência: objetivação e apropriação no cotidiano escolar. In: Elaine T. Dal Mas Dias; Marcos Antônio Lorieli (Org.) Teorias e politicas em Educação. São Paulo: Xamã, 2009, p. 141-149.

DIAS, Isabel Simões. Competências em educação: conceitos e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, Volume 14, Número 1, Janeiro/Junho de 2010, p.73-78, São Paulo, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a prática educativa.São Paulo: Paz e Terra, 2002.

HADDAD, Sérgio (Org.). Banco Mundial, OMC e FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008.

KAERCHER, Nestor André. Quando a Geografia Crítica pode ser um pastel de vento. Mercator -Revista de Geografia da UFC, ano 03, número 06, p. 56-60, Fortaleza, 2004.

LACOSTE, Yves. A Geografia –isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra.São Paulo: Papirus Editora, 2012.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola.São Paulo:Artmed, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. São Paulo: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, José Gimeno. Educar por Competências: o que há de novo?Porto Alegre: Artmed, 2011.

ZANONA, Roberta Castaldoni. Educar por competências na formação profissional. São Paulo: CEETEPS, 2016

Published

2020-10-31

How to Cite

Venturelli, R. M. (2020). How to develop geographic reasoning in times of distance learning?: Skills, abilities and geographic teaching. Revista Rural & Urbano, 5(2). https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247530

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.