How to develop geographic reasoning in times of distance learning?: Skills, abilities and geographic teaching
DOI:
https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247530Keywords:
Geographic Reasoning; Geography Teaching; AbilitiesAbstract
Teaching Geography, and with that, developing geographic reasoning in the teaching-learning process is one of the pedagogical proposals that most need reflection. Transmitting and building geographic knowledge is much more than exposing the characteristics of localities. Building geographic knowledge means developing the worldview based on relations of information and concept construction, from the closest scale to the global one. Transmitting and building geographic knowledge is much more than exposing the characteristics of localities. As proposed by the BNCC, geographic knowledge goes beyond the geography of localities, the objective being the construction of the geographic reasoning of the phenomena. How to build this through virtual classes? If in the classroom, the development of these skills requires preparation, teacher attention and significant methodologies to reach the student. In times of distance learningbecause of pandemicthese proposals become more complicated, either due to the lack of access to information and communication technologies, or due to the need to rethink the teaching toolsthat reach the objective. Furthermore, we must first consider whether the teacher can understand geographic reasoning and its spatiality. Therefore, the objective of this article is to provoke reflection on how to develop geographic reasoning through the abilities present in the curricula, and with that, we work on methodologies and teaching tools that provide meaningful learning
References
ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins de. Dois momentos na história da Geografia Escolar: a Geografia clássica e as contribuições de Delgado de Carvalho. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 1, n. 2, p. 19-51, jul./dez., Rio de Janeiro, 2011.
ALMEIDA, Rosangela Doin de. A propósito da questão teórico-metodológica sobre o ensino de Geografia. Revista Terra livre, Associação dos Geógrafos do Brasil, n.8, p.83-90, São Paulo, 1991.
AZEVEDO, Ana Carolina de; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. As políticas curriculares para a formação básica do ensino de Geografia no Brasil. In: 5º ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE GEOGRAFIA: As políticas curriculares e o ensino de Geografia, 5, 2016, Campinas. Anais...Campinas-SP: AGB Seção Campinas, 2016, p.266-278.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Curricular Comum:Educação é a base. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018.Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em 10 de setembro de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental -geografia. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998
CARVALHO, Celso. Políticas educacionais e modelos de competência: objetivação e apropriação no cotidiano escolar. In: Elaine T. Dal Mas Dias; Marcos Antônio Lorieli (Org.) Teorias e politicas em Educação. São Paulo: Xamã, 2009, p. 141-149.
DIAS, Isabel Simões. Competências em educação: conceitos e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, Volume 14, Número 1, Janeiro/Junho de 2010, p.73-78, São Paulo, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a prática educativa.São Paulo: Paz e Terra, 2002.
HADDAD, Sérgio (Org.). Banco Mundial, OMC e FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008.
KAERCHER, Nestor André. Quando a Geografia Crítica pode ser um pastel de vento. Mercator -Revista de Geografia da UFC, ano 03, número 06, p. 56-60, Fortaleza, 2004.
LACOSTE, Yves. A Geografia –isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra.São Paulo: Papirus Editora, 2012.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola.São Paulo:Artmed, 1999.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. São Paulo: Artmed, 2000.
SACRISTÁN, José Gimeno. Educar por Competências: o que há de novo?Porto Alegre: Artmed, 2011.
ZANONA, Roberta Castaldoni. Educar por competências na formação profissional. São Paulo: CEETEPS, 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ricardo Manffrenatti Venturelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-Não Comercial-Compartilha Igual 4.0 Internacional , que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.