Three review studies types in educational research: characterization and analysis
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.255963Keywords:
Bibliometric studies, Literature review, Systematic reviewAbstract
This paper aims to analyse how three types of review studies (literature review, systematic review, and bibliometric studies) are approached in researches on educational knowledge production. Here, review studies are understood as those dedicated to mapping the production of knowledge, seeking to problematize trends and challenges, but also seeking to signal new demands from a given academic area and the methodological research lines. The methodology involved selecting 12 papers (3 literature reviews, 4 systematic reviews and 5 bibliometric studies). Initially, the text draws a panorama of review studies, it subsequently presents the 12 review papers, pointing out the main approximations, dissonances, trends and gaps, signalling new directions for studies and research on review studies. It was observed the works can weave disparate methodological procedures, but still contribute to the elaboration of important syntheses for the researches in the educational field
References
ALVARENGA, Lidia. Contribuições para os estudos sobre a pesquisa educacional no Brasil: análise bibliométrica de artigos da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1974) Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 81, n. 198, p. 244-272, maio/ago. 2000. <https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.81i198.938>
ALVES, Alda Judith. A “revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, nº 81, P. 53-60, maio, 1992. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/990>. Acesso em: 01/05/2020.
BITTAR, Marisa; SILVA, Márcia Regina; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato. A produção científica em dois periódicos da área de educação. Avaliação, Campinas, n.3, p. 655-674, nov.2011.<https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000300009>
CAFÉ, Lígia; BRÄSCHER, Marisa. Organização da Informação e Bibliometria. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 13, n. esp.,p. 54-75, 2008.https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p54
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 31, p. 7-18, jan./abr. 2006.
Disponível em: <http://www.scielo.br/j/rbedu/a/WM3zS7XkRpgwKWQpNZCZY8d/?lang=pt&format=pdf.>Acesso em: 21/02/2020.
DAIM, Tugrul, RUEDA, Guillermo, MARTIN, Hilary, GERDSRI, Pisek. Fore casting emerging technologies: Use of bibliometrics and patente analysis. Technological Fore casting and Social Change, v. 73, n. 8, p. 981-1012, 2006.<https://doi.org/10.1016/j.techfore.2006.04.004>
DAVIES, Philip. Revisões sistemáticas e a Campbell Collaboration. In: THOMAS, Gary. et al. Educação baseada em evidências: atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DAL-SOTO, Fábio; ALVES, Juliano N..; SOUZA, Yeda. S. A produção científica sobre a internacionalização da educação superior na web ofscience: características gerais e metodológicas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, out-dez, p. 229-249, 2016. <https://doi.org/10.1590/0102-4698153246>
DAVOGLIO, Tárcia. R.; LETTNIN, Carla. C.; BALDISSERA, Cristina. G. Avaliação da qualidade de vida em docentes brasileiros: uma revisão sistemática. Pro-posições, Campinas, v. 26, n. 3, set-dez, p. 145-166, 2015. <https://doi.org/10.1590/0103-7307201507807>
FERREIRA, Norma. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago, p. 257-272, 2002.<https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013>
GALVAO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília , v. 23, n. 1, p. 183-184, mar. 2014 .http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742014000100018
GATTI, Bernadete. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília, DF: Liber Livro, 2012.
GOUGH, David. Síntese sistemática de pesquisa. In: THOMAS, Gary. et al. Educação baseada em evidências: a utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Artmed, 2007, p. 57-78.
GOUGH, David.; THOMAS, James.; OLIVER, Sandy. Clarifying differences between review designs and methods. Systematic Reviews. Published online, 9 jun. 2012, p. 1-15. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3533815/ Acesso: 03/07/2021.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. FERREIRA, Amarilio, BITAR, Marisa, HAYASHI, Carlos Roberto Massao, SILVA, Márcia Regina da. História da educação brasileira: a produção científica na biblioteca eletrônica ScieloEducação & Sociedade, campinas, vol. 29, n. 102, p. 181-211, jan./abr. 2008.<https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100010>
HAYASHI, Carlos Roberto Massao, FERREIRA JUNIOR, Amarílio. O campo da história da Educação no Brasil: Um estudo baseado nos grupos de Pesquisa. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 167-184, nov. 2010.
Disponível em <http://www.scielo.br/j/aval/a/JmjrwS8zRwnPthfnm9QhqQs/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11/01/2020.
JACOMINI, Márcia. Avaliação da aprendizagem em tempos de progressão continuada: o que mudou? Um estudo de teses e dissertações sobre o tema (2000-2010). Ensaio: aval. pol. pub. Educ. Rio de Janeiro, v.22, n. 84, p. 807-828, jul-set. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ensaio/a/wfGhjhnfG9vvKt36RTQsZTc/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 21/04/2020.
LA TAILLE, Yves. de; SOUZA, Lucimara. S. de; VIZIOLI, Leticia. Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 91-108, jan./abr. 2004.Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/qnBpvRnJL4MKpFyggrpV3gy/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 13/05/2020.
MAINARDES, Jefferson. A pesquisa sobre a organização da escolaridade em ciclos no Brasil (2000-2006): mapeamento e problematizações. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40 jan./abr,p. 7-23, 2009.
Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XFVvy3qWjRb4xKpWqYFXTkM/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 13/02/2020.
MARTÍNEZ, Ma. A.; COBO, Manuel. J.; HERRERA, Manuel.; HERRERA-VIEDMA, Enrique. Analyzing the scientific evolution of social work using science mapping. Researchon Social Work Practice, v. 25, n. 2, p. 257–277, 2015.<https://doi.org/10.1177/1049731514522101>
MILL, Daniel, OLIVEIRA, Márcia Rozenfeld. G. A educação a distância em pesquisas acadêmicas: uma análise bibliométrica em teses do campo educacional. Educar em Revista, Edição Especial, n. 4, p. 15-36, 2014. <https://doi.org/10.1590/0104-4060.38642>.
MIRANDA Leticia. M. de; FARIAS, Sidney. F. As contribuições da internet para o idoso: uma revisão de literatura. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 13, n. 29, p. 383-395, abr./jun. 2009. <https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000200011>
NOYONS, Everard.; MOED, Henk.; VAN RAAN, Anthony. Integrating research performance analysis and science mapping. Scientometrics, v. 46, n. 3, p. 591–604, 1999.<https://doi.org/10.1007/bf02459614>
NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. 4 ed. São Paulo-SP: Cortez editora. 2010.
RAMOS, Altina.; FARIA, Paulo.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014.<http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01>
SANTOS, Flávia M. T. dos. GRECA, Ileana María. Metodologias de pesquisa no ensino de ciências na América Latina: como pesquisamos na década de 2000. Ciência &Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 15-33, 2013.<https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000100003>
SILVA, Fernando Xavier. O terceiro setor e a nova pedagogia da hegemonia: o caso do Instituto Airton Senna. Tópicos Educacionais, Recife, v. 24, n.2, p. 102-118, jul/dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/>
TEIXEIRA, Edival. S.; BERNARTT, Maria. de L.; TRINDADE, Glademir. A.; Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.34, n.2, p. 227-242, maio/ago. 2008. <https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000200002>
THELWALL, Mike. Bibliometrics to web o metrics. Journal of Information Science, v. 34, n. 4, p. 605-621, 2008.<https://doi.org/10.1177/0165551507087238>
THOMAS, Gary. Introdução: evidência e prática. In: THOMAS, Gary. et al. Educação baseada em evidências: atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed,. p. 9-27, 2007.
VOSGERAU, Dilmeire. S. R.; ROMANOWSKI, Joana. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.<http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08>
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.