Free Education versus Regulated Education: Reflections and analysis
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2019.244564Keywords:
Free Education, Regulation, Public Policies in Education, Educational SystemsAbstract
This study aimsto provide reflections for the reconstruction of ways to promote freedom in education, based on the dichotomy between the ways in which education takes place, whether in an environment of full freedom, represented by the search for a new categorization of the concept of Free Education, whether in the context of partial and / or total governmental regulation of school education, under the central control of State educationsystem, be it public or private. The bibliographical and documentary research brings to the fore the question of the exercise of reedom in the educational act and a brief history of the regulation of education in Brazil,starting from the eve of the independence of the country and passing through some key moments for the proposed discussion, with the subsequent opposition with the new forms of education outside the school context, allowing the deepening of the debate about the different possible ways to carry out the educational process.
References
AZEVEDO, Fernando [et al.]. Manifesto dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores 1959. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana (Coleção Educadores), 2010.
BARIN, C. Smaniotto; BASTOS, F. P. Problematização dos MOOC na atualidade: Potencialidades e Desafios. Novas Tecnologias na Educação - CINTED-UFRGS V. 11 Nº 3, 2013. Disponível em: http://www.academia.edu/9142220/Problematiza%C3%A7%C3%A3o_dos_MOOC_na_atualidade_Potencialidades_e_Desafios Acessado em 03/10/2016.
BASTIAT, Frédéric. A Lei. Tradução de Ronaldo da Silva Legey para o Instituto Liberal - São Paulo : Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2010.
BAUMAN, Kurt J. Home Schooling in the United States: Trends and Characteristics, Population Division, U.S. Census Bureau, Washington, DC, 2001. Disponível em: https www.census.gov/population/www/documentation/twps0053/twps0053.html Acessado em 06/11/2014. (Trechos traduzidos pelo autor).
BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. O público e o privado na educação brasileira: inovações e tendências a partir dos anos de 1980. Revista brasileira de história da educação n. 5 jan./jun. 253-276, 2003. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/235/242 Acessado em 25/07/2016
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessado em 23/05/2016.
BRASIL. Decreto de 30 de Junho de 1821. Coleção de Leis do Império do Brasil - 1821, Página 18 Vol. 1 pt. I (Publicação Original). 1821. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret_sn/anterioresa1824/decreto-39175-30-junho-1821-568912-publicacaooriginal-92214-pl.html Acessado em 20/09/2016.
BRASIL. Decreto nº 1.331-A, de 17 de Fevereiro de 1854. Coleção de Leis do Império do Brasil - 1854, Página 45 Vol. 1 pt I (Publicação Original). 1854. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1331-a-17-fevereiro-1854-590146-
publicacaooriginal-115292-pe.html Acessado em 20/09/2016.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia de Assuntos Jurídicos. Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Código Penal. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm. Acessado em 23/05/2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acessado em 14/06/2016.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm. Acesso em 01/08/2014. Acesso em 14/06/2016.
BRASIL. Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério, na forma prevista no art. 60, § 7º, do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, e dá outras
providências. Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. 1996. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9424.html Acessado em 20/09/2016.
BRASIL. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a Lei no 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis nos 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Lei/L11494.htm Acessado em 26/03/2017.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acessado em: 26/03/2017.
IBGE. Brasil em Síntese: taxas brutas de natalidade. 2013. Disponível em: http://brasilemsintese.ibge.gov.br/populacao/taxas-brutas-de-natalidade.html Acessado em 23/10/2016.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 2009. Disponível em: http://www.onu.org.br/img/2014/09/DUDH.pdf Acessado em 23/03/2017.
RAY, Brian D. 2.04 Million Homeschool Students in the United States in 2010. National Home Education Research Institute, jan. 2011. Disponível em: https://www.nheri.org/HomeschoolPopulationReport2010.pdf Acessado em 07/07/2016 (Trechos traduzidos pelo autor).
ROLSTAD, Kelly; KESSON, Kathleen. Unschooling, Then and Now. Journal of Unschooling and Alternative Learning - Vol 7 Issue 14; 28-71, 2013. Disponível em: http://jual.nipissingu.ca/wp-content/uploads/sites/25/2014/06/v72142.pdf Acessado em 26/05/2016. (Trechos
traduzidos pelo autor).
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 17. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1985.
ROTHBARD, Murray N.. Educação: Livre e Obrigatória/ Murray N. Rothbard; Tradução de Filipe Rangel Celeti. – São Paulo : Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2013.
ROUSSEAU, Jean Jacques. O contrato Social. Traduação de Antônio de Pádua Danesi – 3ª ed. – São Paulo: Martins Fontes, 1996.
SAVIANI, Dermeval. História da história da educação no brasil: um balanço prévio e necessário. EccoS Revista Científica, vol. 10. 147-167. Universidade Nove de Julho São Paulo, Brasil, 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71509907 Acessado em 01/09/2016.
SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 44 maio/ago. p.380 – 412, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n44/v15n44a13.pdf Acessado em 02/09/2017.
VERDÉLIO, Andréia. MEC divulga resultados preliminares do Censo Escolar 2015. EBC, 2015. (Reportagem online publicada em 05/10/2015) Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2015-10/mec-divulga-resultados-preliminares-do-censo-escolar-2015 Acessado em 23/10/2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.