Modular elementary education:memories of southeasternpará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2020.247709

Keywords:

Modular Teaching, Memory, Amazon

Abstract

The paper analyzes about public elementary education in southeast of Pará region, starting a corpus extracted of memories of students that participated of organization system modular learning. The theoretical network it is composed by categories memory, Halbawachs (2006) and campo and habitus in Bourdieu (1997). The reflections shows that modular teaching left a positive result, express in subjetivities analysed here

References

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BOURDIEU, Pierre. A Produção da Crença. Porto Alegre: Zouk, 2001.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O Senso Prático. Petrópolis: Vozes, 2003.

BATISTA, Djalma. Amazônia Cultura e Sociedade. Manaus: Valer, 2006.

CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: Perspectivas mundiais. Curitiba: Armed, 2001.

FRANÇA, Jane da Silva. ENSINO MÉDIO MODULAR E SEUS REFLEXOS NA PERMANÊNCIA DA JUVENTUDE NO CAMPO: o caso do Brejo do Meio município de Marabá-PA.

HALWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

MIRANDA, Rogério. (Contra )Hegemonia e território do Movimento dos trabalhadores rurais sem terra(MST) no sudeste paraense. São Paulo: Usp, 2017

OLIVEIRA, Myriam Cyntia Cesar. Recorte da tese intitulada “ Diversidade socioambiental e dinâmicas da relação sociedade-natureza na área de fronteira agrária do sudeste do Pará”,UFRS, 2007.

PEREIRA, Rosenildo da Costa. Sistema de Organização Modular de Ensino (SOME) e a inclusão social dos jovens e adultos do campo. Belém: Margens, 2016.

PETIT,Pere.Chão de Promessas: Elites políticas e transformações econômicas no Estado do Pará pós-1964.Belém; paka-tatu, 2003.

Published

2020-11-19