eaching, gender, sexuality: contributions to teacher education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.251024Keywords:
Didactics, Gender, Sexuality, Teacher trainingAbstract
Didactics, as a field of study and work dedicated to critical education, is a fertile territory for teacher education, committed to dealing with differences. Gender and sexuality are discursive social constructions. The research analyzes the contributions of Didactics, in Pedagogy Courses, to the treatment of gender and sexuality differences in pedagogical practice. UFPE's Pedagogy Courses subsidize the research. The results point to awork committed to overcoming instrumental didactics and situated in critical didactics. The teachers point out the importance of gender and sexuality and say of their presence in the curriculum. The paper situates the need for a gender and sexuality approach focusing on Intercultural Critical Didactics.
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond. 2006.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.86 p. – (Série legislação; n. 125)
BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
CANDAU, Vera Maria (orgs.). A Didática em questão. 8. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 1989a.
CANDAU, Vera Maria (orgs.). Rumo a uma nova Didática. 2. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 1989b.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 240-255, jul/dez 2011.
CANDAU, Vera Maria. Sociedade multicultural e educação: tensões e desafios. In: CANDAU, Vera Maria (orgs.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CANDAU, Vera Maria. Escola, Didática e Interculturalidade: desafios atuais. In: CANDAU, Vera Maria (orgs.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CARVALHO, Marília Pinto de. No coração da sala de aula: Gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã, 1999.
CONNELL, Raewyn. Questões de Gênero e Justiça Social. Século XXI. Revista de Ciências Sociais. Universidade Federal de Santa Maria. v. 4, n. 2 (2014). Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/seculoxxi/article/view/17033/10322 Acesso em: 28 de agosto de 2019.
FISCHMAN, Gustavo Enrique; SALES, Sandra Regina. Formação de Professores e pedagogia crítica. É possível ir além das narrativas redentoras? Revista Brasileira de Educação. v. 15, n. 43, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n43/a02v15n43>. Acesso em: 18 jul. 2014.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.26 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003. (Coleção Leitura).
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no Desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleções questões da nossa época; v.1).
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIBÂNEO. José Carlos. Didática: velhos e novos temas. Edição do Autor. 2002. Disponível em: http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/scorm/Jose_Carlos_Libaneo_-_Livro_Didatica_Lib_oneo_1_.pdf Acesso em: 28 de agosto de 2019.
LIBÂNEO. José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 20. ed., São Paulo: Edições Loyola. 2005
LOURO, Guacira Lopes. Currículo, Gênero e sexualidade. Portugal: Porto Editora, 2000.
MINAYO, Maria Cecília. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.
MISKOLCI, Richard. Exorcizando um fantasma: os interesses por trás do combate à “ideologia de gênero”. In: A construção do pânico moral da criança sob ameaça. In: Cadernos Pagu. N. 53. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=article%5Edlibrary&format=iso.pft&lang=p&nextAction=lnk&indexSearch=AU&exprSearch=MISKOLCI,+RICHARD Acesso em: 30 de setembro de 2019.
MOLINA, Thiago dos Santos. A Didática da Dupla Consciência e o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. 36ª Reunião Nacional da ANPEd – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013, Goiânia-GO. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/didatica-da-dupla-consciencia-e-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e Acesso em: 28 de agosto de 2019.
MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa (org.). Currículo: Políticas e práticas. Campinas, SP: Papirus, 1999. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
SANTIAGO, Maria Eliete. Formação, currículo e prática pedagógica em Paulo Freire. In: BATISTA NETO, José; SANTIAGO, Maria Eliete (orgs.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Ed. Massangana, 2006. p. 73-87.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Organizadores: BATISTA NETO, José; SANTIAGO, Eliete. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.
TERRAGNI, Laura. A pesquisa de gênero. In: MELUCCI, Alberto. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Tradução de Maria do Carmo Alves do Bomfim. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Tradução: Alexandre Salvaterra; revisão técnica: Álvaro Hypolito. Porto Alegre: Penso, 2013
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (org.). Técnicas de ensino: por que não? (org.). Campinas, SP: Papirus, 1991. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática: uma retrospectiva histórica. In: LOPES, Antonia Osima [et al] VEIGA, Ilma Passos Alencastro (coord.). Repensando a Didática. 5. Ed. Campinas, SP: Papirus, 1991 b.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.