Lourenço Filho and commercial learning at the beginning of the massification of commercial education in Brazil (1946)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2021.252458

Keywords:

Aprendizagem Profissional, Educação Profissional, Ensino Comercial.

Abstract

The article is dedicated to understanding Lourenço Filho's (1897–1970) approaches to commercial education and his elaborations on the specifics of commercial work, learning and commercial education. Since the 1930s Lourenço Filho had relations with vocational education, but it was in 1949 that he approached commercial education making interventions in the conceptions of learning and selection and teaching practices based on the functionalism and pragmatism of Anglo-American origins. The article considers the economic, social and cultural scenario in Brazil from 1940, makes inroads into the trajectory and vast work of Lourenço Filho and dialogues with the literature already produced about it. In particular, it results from the examination of Lourenço Filho’s primary and still unpublished documents relating to professional learning.

Author Biographies

José Geraldo Pedrosa, Centro Federal de Educação Tecnológica

Licenciatura em Ciências Sociais (INESP); Mestrado em Educação (UFMG); Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade (PUC-SP). Pós-doutorado em Geografia Humana (IGC-UFMG); Docente do ensino superior no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Professor nos PPG em Educação Tecnológica (acadêmico) e Educação Profissional e Tecnológica (profissional).

Flávia Oliveira Duenhas, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Graduada em Psicologia (UEMG), mestra em Educação Tecnológica, Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica (CEFET-MG).

Nívea Maria Teixeira Ramos, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Graduada em Administração (UnilesteMG), mestra em Educação Tecnológica (CEFET-MG).

References

ALMEIDA, Oscar. Enciclopédia das couzas do ensino fundamental, complementar, comercial e superior. Rio de Janeiro: Escritório de Serviços Pedagógicos, 1937.

BRASIL. Decreto-Lei n. 4.127, de 25 de fevereiro de 1942. Estabelece as bases de organização da rede federal de estabelecimentos de ensino industrial. Diário Oficial da União. Seção 1, p. 2.957, 27 fev. 1942. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4127-25-fevereiro-1942-414123-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 1 jul. 2017.

BRASIL. Decreto-Lei n. 6.141, de 28 de dezembro de 1943. Lei Orgânica do Ensino Comercial. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, RJ, 31 dez. 1943. Seção 1, p. 19.217. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-6141-28- dezembro-1943-416183-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 1 jul. 2017.

BRASIL. Decreto-Lei n. 8.622, de 10 de janeiro de 1946. Dispõe sobre a aprendizagem dos comerciários, estabelece deveres dos empregadores e dos trabalhadores menores relativamente a essa aprendizagem e dá outras providências. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, RJ, 10 jan. 1946. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del8622.htm. Acesso em: 1 jul. 2017.

COTRIM, Gilberto. Educação para uma escola democrática: história e filosofia da educação. São Paulo: Saraiva, 1987.

DEWEY, John. Contra a reflexologia. In: HERRNSTEIN, R.; BORING E (Org.s), Textos básicos de história da psicologia. São Paulo: Ed. Herder, 1971. p. 394–399.

DEWEY, Jonh. Como pensamos. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FONSECA, Celso Suckow. História do ensino industrial no Brasil. Rio de Janeiro: Senai/DPEA, 1986.

HERSCHMANN, Micael; PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O imaginário moderno no Brasil. In: HERSCHMANN, Micael; PEREIRA, Carlos Alberto Messeder (Org.s). A invenção do Brasil moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 9–42.

HOBSBAWM, Eric J. Era dos extremos: o breve século XX, 1914–1991. Tradução de Marcos Santarrita e revisão de Maria Célia Paoli. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. In: John Locke. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os Pensadores.)

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Conceito de aprendizagem – definição de aprendizagem comercial – semelhanças entre aprendizagem no comércio e na indústria. Parecer solicitado pelo Senac. Rio de Janeiro, 1949. Acervo CPDOC / FGV – Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Psicologia dos trabalhos manuais. Palestra realizada na Escola Técnica do Senai para os alunos do Curso de Artes Aplicadas. 1952. Acervo CPDOC / FGV – Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. A formação de professores: da escola normal à escola de educação. In: Ruy Lourenço Filho (Org.). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001. (Coleção Lourenço Filho, v. 4.)

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Introdução ao estudo da escola nova. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

MANGE, Roberto. Ensino profissional racional no curso de ferroviários da Escola Profissional de Sorocaba e Estrada de Ferro Sorocabana. Revista Idort, São Paulo, ano I, n. 1, p. 16–38, jan. 1932.

MONARCHA, Carlos; RUY LOURENÇO FILHO (Org.s) Por Lourenço Filho: uma bibliografia. Brasília: Inep/MEC, 2001. (Coleção Lourenço Filho, v.1.)

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. 2. ed. São Paulo: DP&A, 2001.

NASCIMENTO, Terezinha Aparecida Quaiotti Ribeiro. Memórias da educação: Campinas (1850–1960). Campinas: Ed. da Unicamp, Centro de Memória, 1999. (Coleção Campiniana, n. 20.)

OLIVEIRA, Diene Eire de Mello B.; LESZCZYNSKI, Sônia Ana Charhut. O papel da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial [Cbai] na configuração do ensino profissionalizante das Escolas Técnicas Federais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS – HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL, VIII, 2009, Campinas, Anais... Campinas: Histedbr, 2009.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. Americanos: representações da identidade nacional no Brasil e nos EUA. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

OLIVEIRA, Renata Cristiane Romanini. Rádio e educação profissional a distância: a experiência da Universidade do Ar (1947–1961). 2013. 240 fl. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica (Cefet/MG), Belo Horizonte, 2012.

PILETTI, Nelson; PILETTI, Claudino. Filosofia e história da educação. 13. ed. São Paulo: Ática, 1997. (Série Educação.)

RUY LOURENÇO FILHO. Cronologia e biografia do professor M. B. Lourenço Filho. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Educação/Fundação Cesgranrio, 1996.

SCHULTZ, D. P.; SCHULTZ, S. E. História da psicologia moderna. 8. ed. São Paulo: Thomson Learning Edições, 2006.

SERVIÇO NACIONAL DE APRENDIZAGEM COMERCIAL (SENAC). Senac São Paulo 60 anos. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2006.

SERVIÇO NACIONAL DE APRENDIZAGEM COMERCIAL (SENAC). Senac nas ondas do rádio. 2016. Disponível em: http://www.sp.SENAC.br/jsp/default.jsp?tab=00002&newsID=a23483.htm&subTab=00000&uf=&local=&testeira=2092&l=&template=&unit=. Acesso em: 15 jul. 2017.

SIRINELLI, J.F. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (Org.), Por uma história política. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996. p. 231–269.

TOCQUEVILLE, A. de. A democracia na América: sentimentos e opiniões. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2021-12-09

Issue

Section

Dossiê "Intelectuais da educação brasileira"