The educational potential of black biographies in basic education from the book Enciclopédia Negra
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.255396Keywords:
Biography, Black biographies, Black Encyclopedia, Post-AbolitionAbstract
This article aims to reflect on how much black biographies can operate as an interesting methodology for working individual trajectories of black people and the socio-historical context experienced by them. Black biographies are highlighted as educational potential in the anti-racist struggle, as well as the role of identification and representation that teachers, students and black students can experience through this historiographical tool, which enables the (re)knowledge of artists, intellectuals, professionals, religious and civil authorities, among other forgotten social performances, in the national and regional sphere. The aim is to strengthen the implementation of law 10,639/2003 and Anti-racist Education in curricula at different levels and modalities. At the end is presented the book Enciclopédia negra: biografias afro-brasileirasand space is opened to think about examples of personalities/entities and the potentiality of their employment in the classroom
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.
BORGES, Vavy Pacheco. Fontes biográficas: grandezas e misérias da biografia. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.
GALVÃO, Jerônimo A. P. Cisneiros. BIOGRAFIAS E ENSINO DE HISTÓRIA: possibilidades na construção de saberes históricos em sala de aula. In: XII Encontro Estadual de História da Anpuh-PE: história e os desafios do tempo presente, 2018, Recife. Anais do XII Encontro Estadual de História da ANPUH de Pernambuco: História e os Desafios do Tempo Presente, 2018.
GOMES, Flávio dos Santos; LAURIANO, Jaime; SCHWARCZ, Lilia Moritz. Enciclopédia negra: Biografias afro-brasileiras. Companhia das Letras, 2021.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
GRIGIO, Ênio; BRUNHAUSER, Felipe Farret; OLIVEIRA, Franciele Rocha de; RODRIGUES, Luiz Fernando dos Santos da Silva; LIMA, Taiane Anhanha. Organizações Negras de Santa Maria: primeiras associações negras do século XIX e XX. Santa Maria: GEPA UFSM, 2020.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Flores, 2017.
LEVILLAIN, Philippe. Os protagonistas: da biografia. In: REMOND, René (Org.). Por uma história política. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2003.
LOUREIRO, Camila Wolpato; PEREIRA, Thiago Ingrassia. Seria possível uma epistemologia freiriana decolonial? Da “Cultura do Silêncio” ao “Dizer a Sua Palavra”. Roteiro. Joaçaba, v. 44, n. 3, 2019, p. 1–18. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17527>. Acesso em: 19 jul. 2022.
MATTOS, Hebe Maria, RIOS, Ana Maria. O pós-abolição como problema histórico: balanços e perspectivas. TOPOI, v. 5, n. 8, jan.-jun. 2004.
NASCIMENTO, Álvaro Pereira. “Trabalhadores negros e o ‘paradigma da ausência’: contribuições à história social do trabalho no Brasil”, Estudos Históricos, vol. 29, n.
, 2016.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Pedagogia decolonial e didática antirracista. II Congresso de Pesquisadores/as Negros/as da Região Sudeste (COPENE SUDESTE). mar. 2018.
ROSA, Marcus Vinicius de Freitas. Além da invisibilidade: história social do racismo em Porto Alegre durante o pós-abolição. Porto Alegre: EST Edições, 2019.
ZUBARAN, Maria Angélica. Pedagogias da Imprensa Negra: entre fragmentos biográficos e fotogravuras. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 60, abr./jun. 2016, p. 215-229.
SANTOS, José Antônio dos. Prisioneiros da História: trajetórias intelectuais na imprensa negra Meridional. Tese (Doutorado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.