Educator in training: theoretical confluences and educational practices in the docent professional course
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.256928Keywords:
educator, ethics, formative paths, educative practicesAbstract
This paper reports the formative paths, theoretical supports and professional experiences most relevants to the docent in building, his educative practices and in constructing the educator’s identify.References
CASERTANO, Giovanni. Paradigmas da verdade em Platão. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
COHEN, JONATHAN. Social, emotional, ethical, and academic education: creating a climate for learning, participation in Democracy, and Well-being. Harvard Educational Review. Vol. 76. N.2. 2006, pp.201-237.
CUBERO, Luis Núñez; PÉREZ, Clara Romero. Pensar La Educación: conceptos e opciones fundamentales. Madrid: Ediciones Pirámide, 2008.
ELIAS, M. J. et al. Promoting social and emotional learning: guidelines for educators. Alexandria, VA (USA): Association for Supervision and Curriculum Development, 1997.
FINE, G. (Ed.). Plato I, Metaphysics and Epistemology. Oxford, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GADOTTI, Moacir. História das Ideias Pedagógicas. São Paulo: Ática, 2003.
GADOTTI, Moacir. Concepção Dialética da Educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 2001.
GALEFFI, Dante Augusto. Didática Filosófica Mínima: ética do fazer-aprender a pensar de modo próprio e apropriado como educar transdisciplinar. Salvador: Quarteto Editora, 2017.
GREENBERG, M. T., Kusché, C.. Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS). Boulder, Colorado: Institute of Behavioral Science, Regents of the University of Colorado, 2002.
GREENBERG, M.T., Kusché, C. A., Riggs, N. The PATHS Curriculum: Theory and Research on Neurocognitive Development and School Success. IN. ZINS, J. E. et al.Building Academic Success on Social and Emotional Learning: What does theresearch say? New York: Teachers College Press, 2004. pp.170-188.
KONICK, Thomas De. Filosofia da Educação: ensaio sobre o devir humano. São Paulo: Paulus, 2007.
KUSCHÉ, C. A. & Greenberg, M. T.. The PATHS Curriculum – Promoting Alternative Thinking Strategies. 7 Vols. South Deerfield, MA (USA): Channing L.Bete Co., 1994.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. São Paulo: Editora Autêntica, 2017.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.
PALUDO, Conceição. Contexto nacional e as exigências para a pesquisa em educação. Rev. Bras. Educ. (online). 2018, vol.23, e230062.
PLATÃO. A República. 11a ed. Trad. Maria Helena Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.
PLATON. Oeuvres completes. Tradução Léon Robin. Paris: Gallimard,1950.
POLICARPO JUNIOR, J. e Mark T. Greenberg. Formação humana e desenvolvimento emocional na educação: o currículo PATHS. Anais do IV Colóquio Franco Brasileiro de Filosofia da Educação, UERJ, 2008, pp.1-25.
POLICARPO JUNIOR, José. Indivíduo, Educação e Cultura. Recife: Editora Livro Rápido, 2006.
REBOUL, Olivier. Filosofia da Educação. São Paulo: Editora Nacional e Editora da USP, 1974.
REZENDE, Antonio Muniz de. Concepção fenomenológica da educação. São Paulo: Cortez, 1990.
RODRIGUES, N. Educação: da Formação Humana à Construção do Sujeito Ético.Educ. Soc., Campinas, v. 22, n. 76, 2001.
RÖHR, F.. Educação e Espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional da realidade, do homem e da educação. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
RÖHR, Ferdinand (Org.). Diálogos em educação e espiritualidade. Recife: Editora da UFPE, 2010.
ROUDINESCO, Elisabeth. O eu soberano: ensaio sobre as derivas identitárias. Rio de Jameiro: Zahar, 2022.
SANTOS, Boaventura de Souza. A universidade no século XXI – Para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTOS, José Trindade. Para ler Platão: a ontoepistemologia dos diálogos socráticos. Tomo I. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
SANTOS, José Trindade. Para ler Platão: o problema do saber nos diálogos sobre a teoria das formas. Tomo II. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.
SCOLNICOV, S. Plato’s Metaphysics of Education. London/New York, 1988.
SILVA, André Gustavo Ferreira; COSTA E SILVA, Gildemarks e MATOS, Junot Cornélio (Organizadores). Fundamentos da Educação: fronteiras e desafios. Recife: Editora da UFPE, 2011.
ZINS, J. E. et al. Building Academic Success on Social and Emotional Learning:What does the research say? New York: Teachers College Press, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




