Assessment of learning in the pandemic
factors and nuances
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.258603Keywords:
education, pandemic , teatchers, evaluation, educacional systemAbstract
The basis for various segments of life is education. During the pandemic, the behavior of teachers was of paramount importance so that students' learning did not become even more upset, given that the pandemic influenced people's way of life in different ways. Thus, this work aimed to understand how the pandemic scenario in Brazil interfered with the promotion of learning assessment in education. Using articles and other research as a theoretical basis, this work was carried out in the peak period of the pandemic (2020-2022), where it was realized that teachers, as well as institutions, needed to adapt to changes and use mechanisms of improvement for their educational practices. Thus, this investigation reveals that a continuous search for knowledge is necessary, because as the educational scenario is moldable, the evaluation practices must be appropriate to the moment in which they are inserted.
References
BALDES, Márcio Andrade Lyrio. A pandemia da covid-19 e os desafios de avaliar a aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 21, nº 10, 23 de março de 2021.
BARTHOLO, Tiago Lisboa; KOSLINSKI, Mariane Campelo; TYMMS, Peter; CASTRO, Daniel Lopes. Perda de aprendizagem e desigualdade de aprendizagem durante a pandemia de Covid-19. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro. 2022.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 out. 2022 (a).
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 03 nov. 2022 (b).
BRASIL. Ministério da Saúde. Sobre a doença. Disponível em: https://corona-virus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#o-que-e-covid. Acesso em: 08 out. 2021.
CASIMIRO, Ana Palmira Bittencourt Santos. Igreja, educação e escravidão no Brasil Colonial. Revista Politeia: História e Sociedade, Vitória da Conquista, BA, v. 7. n. 1, p. 85-102, 2007.
ENGUE, Maíra Aparecida Souza; FREITAS, Edilene Aparecida Simão. Avaliação da aprendizagem durante a pandemia de covid 19. Revista científica eletrônica de ciências aplicadas da Fait. n. 2. Novembro, 2022.
FERREIRA, Carlos Alberto; BASTOS, Ana Maria. Ensino, Aprendizagem e Avaliação no Contexto de Pandemia: Percepções de Formadores de Futuros Professores. Laplage em Revista (Sorocaba), v.6, n.3, Set.-Dez. 2020, p.109-119.
FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio – uma perspectiva construtivista. 45ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educativas e profissão docente. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2008.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo, Cortez 2014.
MARQUES, Flor de Liz Cantanhêde. A avaliação no processo Ensino Aprendizagem. V CONEDU, Congresso Nacional de Educação, 2018.
MARQUES, F. L. C. A avaliação no processo Ensino Aprendizagem. V CONEDU, Congresso Nacional de Educação, 2018.
MONTEIRO, Angélica; LEITE, Carlinda.; LIMA, Lurdes. Ensinar a Aprender com Tecnologias Digitais no Ensino Superior. In MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, A. (Orgs). Ensinar e Aprender Online com Tecnologias Digitais. Abordagens Teóricas e Metodológicas. Porto: Porto Editora, 2012, p.21-44.
MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123.
OLIMPIO, Nágila Lira Amorim; MACIEL, Alessandra de Oliveira; SAMPAIO, Maria Lima MORAIS, Francisca Revia Cavalcante de. Avaliação da aprendizagem em tempos de pandemia: um relato de experiência no ciclo de alfabetização. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 3, p. e021024, 2021.
OLIVEIRA, João Batista Araujo; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thais.A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 555-578, jul./set. 2020.
PASCOAL, Rita de Cássia Silva; CAMPELO, Franciele de Oliveira; MELO, Natália de Oliveira. Avaliação da aprendizagem em tempos de pandemia: os desafios de se avaliar em modalidade remota no curso de Matemática - Licenciatura da
UFPE - CAA. In: Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco, 2021, Recife. Anais do Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco. Campina Grande: Realize Editora, 2021. v. 8. p. 782-797.
PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens entre duas lógicas. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos, Porto Alegre, Artmed, 1999.
QUINQUER, Dolors. Modelos e Enfoques sobre a Avaliação: O modelo Comunicativo. In: BALLESTER, M, et al. Avaliação como apoio à aprendizagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2003. Cap. 01, p. 15-22.
RAMOS, Roberto Carlos; SARMENTO, Dirléia Fanfa; MENEGAT, Jardelino. Avaliação da aprendizagem no contexto da pandemia: concepções e práticas docentes. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, e08170, 2021.
SANTOS, F. et.al. Avaliação da aprendizagem e ensino remoto. Linhas Críticas, Brasília, 2021. e-ISSN 1981-043.
SCANTAMBURLO; Emanuela Laura Razia; ZANGALLI, Luiza Cella; KOHNLEIN Janes Terezina Cerezer; FACHINETO, Sandra. Avaliação da aprendizagem em meio a pandemia do coronavirus no Brasil. Santa Catarina, 2020. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/apeusmo/article/view/25090. Acesso em 06 out de 2022.
SILVA, Gleidson; AMORIM, Simone Silveira. Apontamento sobre a educação no Brasil Colonial (1549-1759). INTERAÇÕES, Campo Grande, MS.v.18, n°4, p.185-196, out./dez.2017.
SILVA, G.; AMORIM, S.S. Apontamento sobre a educação no Brasil Colonial (1549-1759). INTERAÇÕES, Campo Grande, MS.v.18, n°4, p.185-196, out./dez. 2017.
SILVA, Natália Luczkiewicz da; FREITAS, Inalda Maria Duarte de. Avaliação escolar em tempos de pandemia: possibilidades e incontingências. Revista Gatilho, Juiz de Fora, v. 22, n. 1, p. 7-29, 2022.
SOARES, Carmen Lúcia. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo, Cortez, 1992.
SOUZA, Rayane Silva; ALMEIDA, Lidiane Aparecida, Novo Normal: O processo avaliativo em tempos de pandemia.
CONEDU, VII Congresso Nacional de Educação. Out.2020.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Avaliação para aprendizagem na formação de professores. Brasília, 2014. Disponível em:< https://www.sinprodf.org.br Acesso 28, jun. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




