Socio-emotional skills

capital formation for brazilian youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260242

Keywords:

educational policies , socio-emotional skills, bncc, secondary education reform

Abstract

The article deals with the issue of socio-emotional skills in youth training. It refers to qualitative bibliographical and documentary research, from the perspective of Historical-Dialectical Materialism. The training proposals of international organizations such as the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for Basic Education are analyzed, especially in relation to socio-emotional skills that seek, ultimately, to incorporate market demands into education, constituting flexible subjects. Given this situation, the BNCC and the High School reform represent the redefinition of Brazilian educational policies in accordance with the hegemonic interests in the sociability of capital. Far from an integral education, the BNCC and the High School reform seek to subsume the subjectivity of Brazilian youth to the formative project of the dominant and the incredulity regarding the possibility of transforming the current social form.

Author Biography

Matheus Felisberto Costa, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), vinculado à linha Trabalho, Educação e Política. Bolsista de doutorado do Programa de Bolsas Universitárias de Santa Catarina (UNIEDU). É mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Possui Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Pedagogia e em História pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Tem especialização em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Educação São Luís (FESL), em Administração, Orientação e Supervisão Escolar pela União Brasileira de Faculdades (UniBF), em Supervisão e Orientação Educacional (UniBF), em Ensino Religioso (FESL), em Metodologia de Ensino de Filosofia e Sociologia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI) e em Desenvolvimento Regional pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Participa, desde 2022, como estudante de doutorado do Grupo de Estudos de Política Educacional e Trabalho (GEPETO), vinculado à Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e coordenado pelas Professoras Doutoras Rosalba Maria Cardoso Garcia e pela Profa. Dra. Eneida Oto Shiroma. Participa, também, desde 2019, como estudante de doutorado do Núcleo de Estudos sobre Formação Humana (FORMA), vinculado à Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) e coordenado pelo Professor Doutor Rafael Rodrigo Mueller. É membro do Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina (OEMESC). Professor efetivo de Sociologia na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina (SED/SC). Foi bolsista e pesquisador da CAPES e do Laboratório Interdisciplinar de Ensino de Filosofia e Sociologia (LEFIS/UFSC). Tem interesse pelas áreas de Trabalho e Educação, Política Educacional e Sociologia do Trabalho.

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Published

2024-06-17

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Article (s)