Socio-emotional skills
capital formation for brazilian youth
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260242Keywords:
educational policies , socio-emotional skills, bncc, secondary education reformAbstract
The article deals with the issue of socio-emotional skills in youth training. It refers to qualitative bibliographical and documentary research, from the perspective of Historical-Dialectical Materialism. The training proposals of international organizations such as the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for Basic Education are analyzed, especially in relation to socio-emotional skills that seek, ultimately, to incorporate market demands into education, constituting flexible subjects. Given this situation, the BNCC and the High School reform represent the redefinition of Brazilian educational policies in accordance with the hegemonic interests in the sociability of capital. Far from an integral education, the BNCC and the High School reform seek to subsume the subjectivity of Brazilian youth to the formative project of the dominant and the incredulity regarding the possibility of transforming the current social form.
References
ACCIOLY, Inny. LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. As Competências Socioemocionais na Formação da Juventude: Mecanismos de Coerção e Consenso frente às Transformações no Mundo do Trabalho e os Conflitos Sociais no Brasil. Vértices, Campos dos Goytacazes/RJ, v. 23, n. 3, p. 706-733, set./dez. 2021. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15976/13564. Acesso em: 30 out. 2023.
ANDRADE, Maria Carolina Pires de. MOTTA, Vânia Cardoso da. Base Nacional Comum Curricular e Novo Ensino Médio: uma análise à luz de categorias Florestan Fernandes. Revista HIDTEDBR On-line, Campinas, v. 20, p. 1-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655150. Acesso em: 01 nov. 2023.
ANDRADE, Maria Calorina de. MOTTA, Vânia. O empresariamento da educação de novo tipo e seus agentes: o empresariado educacional do tempo presente. Trabalho Necessário, Niterói, v. 20, n. 42, mai./ago. 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/54290. Acesso em: 30 out. 2023.
BANCO MUNDIAL. Competências e Empregos: uma Agenda para a Juventude. Relatório. Grupo Banco Mundial, 2018. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/en/953891520403854615/pdf/123968-WP-PUBLIC-PORTUGUESE-P156683-CompetenciaseEmpregosUmaAgendaparaaJuventude.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005/2014, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília/DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-
/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 30 out. 2023.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília/DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 30 out. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui, entre outras providências, a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília/DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 30 out. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (3ª versão). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
CORRÊA, Adriana. MORGADO, José Carlos. A construção da Base Nacional Comum Curricular no Brasil: Tensões e desafios. Anais do IV Colóquio Luso-Brasileiro de Educação – COLBEDUCA. Braga e Paredes de Coura: Portugal. UDESC, UMinho e UFPA, 2018. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/12979/8307. Acesso em: 30 out. 2023.
COSTA, Matheus Felisberto. BNCC e trabalho docente temporário em SC: subordinação, flexibilização e precariedade. Orientador: Rafael Rodrigo Mueller. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Linha de Pesquisa: Formação e Gestão em Processos Educativos. Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma/SC, 2021.
EVANGELISTA, Olinda. SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do Marxismo. In: CÊA, Georgia Sobreira. RUMMERT, Sonia Maria. GONÇALVES, Leonardo Dorneles (orgs.). Trabalho e Educação: Interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora da FURG, 2019, p. 83-120.
EVANGELISTA, Olinda. TRICHES, Jocemara. Reconversão, alargamento do trabalho docente e Curso de Pedagogia no Brasil. In: Anais VII Seminário REDESTRADO “Nuevas Regulaciones en América Latina”, Buenos Aires/Argentina, 3 à 4 de julio de 2008. CLACSO; AGENCIA: Argentina, 2008. Disponível em: https://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinppIV/eixos/11_educacao/reconversao-alargamento-do-trabalho-docente-e-curso-de-pedagogia-no-brasil.pdf. Acesso em: 01 nov. 2023.
FONTES, Virgínia. Capitalismo em tempos de uberização: do emprego ao trabalho. Revista Marx e o Marxismo – Revista do NIEP, Niterói, v. 5, n. 8, p. 45-67, 2017. Disponível em: http://www.niepmarx.blog.br/revistadoniep/index.php/MM/article/viev
/220. Acesso em: 30 out. 2023.
RAMOS, Marise Nogueira. FRIGOTTO, Gaudêncio. Medida Provisória 746/2016: A Contra-reforma do Ensino Médio do Golpe de Estado de 31 de Agosto de 2016. Revista Histedbr On-line, Campinas, nº 70, p. 30-48, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8649207. Acesso em: 30 out. 2023.
FRIGOTTO, Gaudêncio. MOTTA, Vânia Cardoso da. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Media Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.355-372, abr./jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00355.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
GEMELLI, Catia Eli. GLOSS, Lisiane Quadros. FRAGA, Aline Mendonça. Multiformidade e Pejotização: (re)configurações do trabalho docente no Ensino Superior privado sob o capitalismo flexível. Revista Eletrônica de Administração – REAd, Porto Alegre, v. 26, n. 2, mai./ago. 2020, p. 409-438. Disponível em: https://www.scielo.br/j/read/a/FB9zV9zPgP4NHBhCnN84N5x/?lang=pt&format=pd. Acesso em: 30 out. 2023.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 9ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). PNAD Contínua Trimestral: desocupação cresce em oito das 27 UFs no 1° trimestre de 2021. IBGE, Estatísticas sociais, 27/05/2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30784-pnad-continua-trimestral-desocupacao-cresce-em-oito-das-27-ufs-no-1-trimestre-de-2021. Acesso em: 30 out. 2023.
INSTITUTO AYRTON SENNA (IAS). ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Competências socioemocionais – material de discussão. 2018. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/content/dam/institutoayrtonsenna/radar/estante-educador/COMPET%C3%8ANCIAS-SOCIOEMOCIONAIS_MATERIAL-DE-DISCUSS%C3%83O_IAS_v2.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LAMEIRAS, Maria Andreia Parente. CORSEUIL, Carlos Henrique. RAMOS, Lauro. Desempenho recente do mercado de trabalho. Carta de Conjuntura. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), 28/06/2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cartadeconjuntura/index.php/tag/populacao-ocupada/. Acesso em: 30 out. 2023.
MUELLER, Rafael Rodrigo. O novo (velho) paradigma educacional para o século XXI. Cadernos de Pesquisa, São Paulo (SP), v. 47, n. 164, abr./jun. 2017. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/3906. Acesso em: 30 out. 2023.
NEIRA, Marcos Garcia. ALVIANO JÚNIOR, Wilson Alviano. ALMEIDA, Déberson Ferreira de. A primeira e segunda versões da BNCC: Construção, intenções e condicionantes. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 41, p. 31-44, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=6807. Acesso em: 30 out. 2023.
SHIROMA, Eneida Oto. CAMPOS, Roselane Fátima. GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, CED/UFSC, v. 23, n. 2, p. 427-446, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769/8999. Acesso em: 30 out. 2023.
UOL. Desemprego no país mantém recorde de 14,7% e atinge 14,8 milhões, diz IBGE. UOL, São Paulo, 30/06/2021. Disponível em: https://economia.uol.com.br/empregos-e-carreiras/noticias/redacao/2021/06/30/desemprego-pnad-ibge.htm. Acesso em: 30 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




