Pronatec technical courses and human capital theory
path to conformation amid precarization
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260475Keywords:
ifpe, pronatec, technical courses, precariousness, human capital theoryAbstract
The Human Capital Theory in its new version that points to employability rather than jobs, with a strong focus on “entrepreneurship” is a fundamental element of professional courses in Brazil, notably at Pronatec. We analyzed technical courses offered at IFPE's Vitória de Santo Antão Campus, and identified a precarious offer, very different from what occurs in the institution's regular technical courses, a precariousness that is evident in the lack of basic equipment for classes. Graduates found that the promise of employability, disseminated by Pronatec and heavily touted by the courses' pedagogical projects, was simply not true. It can be seen in this way that the binomial of precarious training and the search for the formation of the class-that-lives-from-work, so common in public professional training policies in Brazil. Pronatec has a new chapter.
References
ALVES, Giovanni. Dimensões da restruturação produtiva. Ensaio de Sociologia do Trabalho. 2° ed. Editora Práxis. 2007.
ALVES-MAZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: Pesquisa Quantitativa e Qualitativa. São Paulo: Thomsom, 2002.
BOWLES, Samuel; GINTIS, Herbert. El problema de la teoría del capital humano: una crítica marxista. Revista de economía crítica, n. 18, p. 220-228, 2014.
BRASIL. Lei 12513/11. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12513.htm Acesso em: 29 mai. 2022.
BRASIL. MEC. Catálogo Nacional dos Cursos Técnicos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=113 94-atalogo-nacional-versao2012-pdf&category_slug=agosto-2012- pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 fev. 2023.
CORDEIRO, Denise; COSTA, Eduardo Antônio. Jovens pobres e a educação profissional no contexto histórico brasileiro. Revista Trabalho Necessário, v. 4, n. 4, 2006.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, 2009.
DUFFY, Brendan. Análise de dados documentais. In: BELL, Judith. Como realizar um projecto de investigação: um guia para a pesquisa em ciências sociais para a educação. Lisboa: Gradiva, 1997. p. 35-37.
FRIGOTTO, Gaudêncio, A produtividade da Escola Improdutiva. São Paulo: Editora Cortez, 1993.
FRIGOTTO, Gaudêncio O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: Fazenda, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989. p.69-90.
GENTILI, Pablo. Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. São Paulo. Vozes, 1994.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,1982.
IBGE. Censo 2022. Disponível em: //censo2022.ibge.gov.br/. Acesso em: 20 set. 2023.
IBGE. Perfil dos Estados e dos Municípios Brasileiros 2023. Disponível em:
http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/economia/perfilmunic/2014/. Acesso em: 2 set. 2023.
IFPE. Plano de Curso Técnico em Alimentos (Pronatec). Vitória de Santo Antão, 2012.
IFPE. Plano de Curso Técnico em Segurança do Trabalho (Pronatec). Vitória de Santo Antão, 2012.
KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. Capitalismo, trabalho e educação, v. 3, p. 77-96, 2002.
KUENZER, Acácia. A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educação e Sociedade, v. 27, n. 96, p. 877-910, 2006.
KUENZER, Acácia. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação & sociedade, v. 28, n. 100, p. 1153-1178, 2007.
LIMA, Marcos Ricardo de. Pronatec: Uma Crítica na Perspectiva Marxista. Revista Eletrônica da RET, Marília, n.11,2012.
LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOREIRA, Herivelto. Metodologia da Pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP e A, 2006.
MOTTA, Vânia Cardoso da. Ideologias do capital humano e do capital social: da integração à inserção e ao conformismo. Trabalho, Educação e Saúde, v. 6, p. 549-572, 2008.
PARO, Vitor Henrique. Estrutura da escola e prática educacional democrática. Anped: 30 anos de pesquisa e compromisso social: resumos, 2007.
RUMMERT, Sonia Maria; ALGEBAILE, Eveline; VENTURA, Jaqueline. Educação e formação humana no cenário de integração subalterna no capital-imperialismo. Jovens, Trabalho e Educação: a conexão subordinada de formação para o capital. Campinas: Mercado das Letras, p. 15-70, 2012.
SANTOS, M. Os deficientes cívicos. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. Organização, apresentação e notas de Wagner Costa Ribeiro. São Paulo: Publifolha, 2002. p. 149-152.
SILVA, Danilma de Medeiros; MOURA, Dante Henrique. A implementação do Pronatec e as implicações na política de educação profissional: o prescrito e o efetivado. Educação e Pesquisa, v. 48, 2022.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




