Conceptualizing higher education faculty work and virtual activities during the pandemics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260525

Keywords:

remote teaching, pandemic , technology, teaching work

Abstract

In an analysis of the impact of the covid-19 pandemics on university faculty work, we focus on changes in teaching, research, outreach, and management practices and reflect on the effects of a rapid transition to remote teaching, driven by government measures and the need to maintain educational continuity during social isolation. Among the challenges identified are the adaptation to digital technologies and increased workload, affecting the balance between professional and personal life of faculty members. For this analysis, we use time, space, and presence categories in order to understand the changes in teachers’ work carried out by faculty in Brazilian higher education during this period. We thus identify that the pandemic accelerated previous trends, such as the advancement of Distance Education and the incorporation of digital technologies in the educational environment. Although these changes offer opportunities, they also present risks, such as the intensification of faculty work, privacy issues, and the commercialization of education. In light of these challenges, we advocate the need for critical and reflective training for teachers, going beyond the technical mastery of educational technologies, addressing the social, political, and ethical implications of remote teaching and technology in education, promoting an educational practice that respects the rights and dignity of educators and contributes to building a more just and egalitarian society.

Author Biography

Marcelo Sabbatini, Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Teoria e História da Educação - Universidad de Salamanca (Espanha). Professor Adjunto Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e do Progrma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) da mesma instituição.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020, 28 abr. de 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020 (a)

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União, ed. 53, seção 1, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 (b)

DE MASI, D. O ócio criativo: entrevista a Maria Serena Palieri. 8 ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.

DOMENICI. T. Faculdades da Laureate substituem professores por robô sem que alunos saibam. Folha de São Paulo, 2 maio 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/05/faculdades-da-laureate-substituem-professores-por-robo-sem-que-alunos-saibam.shtml

KRAUS, S. et al. Facebook and the creation of the Metaverse: radical business model innovation or incremental transformation? International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 2022.

LEHER, R. Universidades públicas, aulas remotas e os desafios da ameaça neofascista no Brasil. Carta Maior, 2 jun. 2020. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Educacao/Universidades-publicas-aulas-remotas-e-os-desafios-da-ameaca-neofascista-no-Brasil/54/

LEHMAN, R. M.; CONCEIÇÃO, S. C. O. Creating a sense of presence in online teaching: how to be “there” for distance learners. San Francisco: Joey Bass, 2010. (Jossey-Bass Guides to Online Teaching and Learning).

MOORE, M.G.Teoria da distância transacional. In: KEEGAN, D. (Ed.).Princípios Teóricos da Educação a Distância. Nova York: Routledge, 1993.

OCDE. Um roteiro para guiar a resposta educacional à Pandemia da COVID-19 de 2020". OECD Publishing, Paris, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1787/da7015da-pt

OLIVEIRA, F. L. Educação transformada em EaD durante a pandemia: quem e o que está por trás dessa ação? In: In:

AUGUSTO, C. A.; SANTOS, R. D. (org). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant Lo Blanch, 2020. pp. 247-260.

PALHARES, I. Depois de colocar robôs para ensino, Laureate demite 120 professores. Folha de São Paulo, 14 maio 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/05/depois-de-colocar-robos-para-ensino-laureate-demite-120-professores.shtml.

SÁNCHEZ, Y. L. O. Un espacio, cuatro poéticas. In: TIRADO, A. et al. Polifonía para pensar una pandemía. Medellín: Universidad de Antioquia, 2020.

RAMOS, A. M. As políticas públicas e as novas dimensões da Universidade. In: XIII Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária nas Américas, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/114857

SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. Covid-19: emergency remote teaching and university professors’ mental health. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, fev. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9304202100S100013.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Revista da ANDES-SN, jan.2021. Disponível em: https://www.sintese.org.br/2021/03/16/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-ensino-remoto/

SILVA, A. V. M. Educação e tecnologia no contexto da pandemia de Covid-19: interfaces entre os pressupostos da Unesco e o parecer CNE/CP Nº 05/2020. Democratizar, v. XIII, n. 2, jul./dez. 2020. Disponível em: http://www.faeterj-petropolis.edu.br/democratizar/index.php/dmc/issue/viewIssue/32/209

SILVA, M. A.; GRILLO, A. C.; FERREIRA, A. E. S. C. Ensino emergencial a distância durante pandemia de Covid-19: perspectivas sobre uso da ferramenta Google Classroom e privacidade de dados. SCIAS: Educação, Comunicação, Tecnologia, v.2, n.2, p. 211-230, jul./dez. 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sciasedcomtec/article/view/5019

TOFFLER, Alvin. A terceira onda. 8 ed. Rio de Janeiro: Record, 1980.

UNESCO. Education in a post-Covid world: nine ideas for public action. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/news/education-post-covid-world-nine-ideas-public-action

VEGA. M. A. G. FAANG: a sigla mais cara da história. El País, Economia, 25 jul. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/economia/2020-07-25/faang-a-sigla-mais-cara-da-historia.html

VIEIRA, K. M. et al. Vida de estudante durante a pandemia: isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1147, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147

WILLIAMSON, B.; HOGAN, A. Commercialisation and privatisation in/of education in the context of Covid-19, 2020. Bruxelas: Education International, . Disponível em: https://eprints.qut.edu.au/209028.

ZAIDAN, J. N.; GALVÃO, A. C. Covid-19 e os abutres do setor educacional: a superexploração da força de trabalho escancarada. In: AUGUSTO, C. A.; SANTOS, R. D. (org). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant Lo Blanch, 2020.

ZUBOFF, S. Big other: Capitalismo de Vigilância e perspectivas para uma civilização de informação. In: BRUNO, F. et al. Tecnopolíticas da Vigilância: perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018.

Published

2024-06-17

Issue

Section

Article (s)