The challenges of remote teaching mediated by technological resources in a school in Manaus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2025.261554

Keywords:

remote classes, online education, digital resources, remote teaching

Abstract

The present article analyzes an emergency remote teaching experience of Portuguese language in a high school in Manaus, Amazonas, during a five-month suspension of face-to-face classes in 2022 due to a school building renovation. With theoretical contributions from Nóvoa (2017) and Ghedin (2009), discussing the investigative stance in teaching practice, and employing methodological procedures aligned with Action Research, based on empirical data, emphasizing active collaboration between the researcher and participants, four digital resources were utilized for the continuity of the school year: Discord, Google Classroom, WhatsApp, and YouTube. At the end of remote classes, a questionnaire answered by 41 students indicated that the use of technological resources provided more engaging learning experiences, resulting in greater participation in activities. This leads us to conclude that online education offers alternative approaches to the teaching and learning process; however, it is crucial for teaching professionals to be open to adaptations and continuous learning in the digital context.

Keywords: Remote classes. Online education. Digital resources. Remote teaching.

Author Biographies

Luiz Guilherme Melo de Souza, Universidade do Estado do Amazonas – UEA

Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), professor de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação e Desporto Escolar (SEDUC-AM) e bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM).

Carolina Brandão Gonçalves, Universidade Federal do Amazonas – UFAM

Professora titular da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) e diretora da Divisão de Difusão Cultural do Museu Amazônico da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (2010) e mestre em Ciências da Comunicação pela UFAM (2012).

References

AQUINO, Orlando F.; GONZÁLEZ, Alberto M. Alegação para uma epistemologia de segunda ordem na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 50, p. 1053- 1076, out./dez. 2016. Disponível em: https://x.gd/fNTXF. Acesso em: 20 jun. 2023.

AMAZONAS. Diário Digital Amazonas. Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas. Disponível em: https://diariodigital.seduc.am.gov.br. Acesso em: 25 out. 2022.

COUTINHO, C.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. Blog e Wiki: os futuros professores e as ferramentas da Web 2.0. In: MARCELINO, Maria José; SILVA, Maria João, org. – “SIIE’2007: Actas do Simpósio Internacional de Informática Educativa, 9, Porto, Portugal, 2007” [CD-ROM]. p. 199-204. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/7358. Acesso em: 01 jun. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GHEDIN, Evandro. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In.: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR - CONPEF. 4., 2009, Londrina, Anais. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, p. 1-28, 2009. Disponível em: https://i3d.me/3dXsMw. Acesso em: 20 jun. 2023.

MOREIRA, J. A. .; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 05 nov. 2023.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106–1133, 2017. Disponível em: https://x.gd/vsrxH. Acesso em: 7 nov. 2023.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. E-book. Disponível em: https://i3d.me/ETHIfQ, Acesso em: 10 nov. 2023.

Published

2025-05-07

Issue

Section

Article (s)