João Kopke's school manuals and primers to the formation of the republican citizen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2025.265471

Keywords:

school manuals, sducational primers, João Kopke, grupo escolar

Abstract

This study analyzes the school manuals and primers used in primary education at the beginning of the 20th century, focusing on the compendiums of João Kopke cited in the class journals of teachers Maria Terceira Rocha and Raimunda Rocha (1919 and 1920), as well as Maria Helena Furtado and Rita Sampaio (1921 and 1922) from the Grupo Escolar Barão do Rio Branco, located in Parelhas, RN, Brazil. The research draws on theoretical foundations from Chartier (1990), Le Goff (2013), Julia (2001), and Magalhães (2004), alongside bibliographical works by Panizzolo (2006), Ferreira (2018), Mortatti (2000), and Ribeiro (2020). Documental sources include the Internal Regulations of the Grupos Escolares of RN (1914), visitation records of public education, and the newspaper A República, as well as class journals from the aforementioned teachers. The findings underscore that these manuscripts represent a set of actions, ideas, and attitudes open to change through the interventions of various actors. They reflect an intellectual project envisioning the construction of a new society, guided by a firm state action aimed at fostering civilization through practices of civility, patriotism, and hygiene, targeting rural and urban populations alike.

Author Biographies

Marecilda Bezerra de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Doutora em Educação pela UFRN. Graduada em Pedagogia, Especialista em Gestão escolar pela UFPB, Mestre em Educação pela UERN. Atua na Gestão escolar em Escola Pública da rede municipal de Jardim do Seridó/RN e coordenadora pedagógica na rede municipal de ensino município de Parelhas/RN. Pesquisa História da Educação; Politicas públicas da Educação e Escola de Educação em Tempo Integral.

Kilza Fernanda Moreira de Viveiros , Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Doutora em Educação pela UFRN. É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão; Especializada em Orientação Educacional pela Universidade do Centro-oeste do Paraná, Mestre em Pedagogia Profissional pelo ISPET-Cuba / CEFET-MA. Atua nas áreas de História da Educação Brasileira, História e política da educação Infantil, Gestão Escolar, Sistemas de Avaliação educacional e de ensino, Políticas educacionais. Educação, pobreza, direitos Humanos, acesso e permanência na escola. Gênero e educação.

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Published

2025-05-20

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Article (s)