João Kopke's school manuals and primers to the formation of the republican citizen
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2025.265471Keywords:
school manuals, sducational primers, João Kopke, grupo escolarAbstract
This study analyzes the school manuals and primers used in primary education at the beginning of the 20th century, focusing on the compendiums of João Kopke cited in the class journals of teachers Maria Terceira Rocha and Raimunda Rocha (1919 and 1920), as well as Maria Helena Furtado and Rita Sampaio (1921 and 1922) from the Grupo Escolar Barão do Rio Branco, located in Parelhas, RN, Brazil. The research draws on theoretical foundations from Chartier (1990), Le Goff (2013), Julia (2001), and Magalhães (2004), alongside bibliographical works by Panizzolo (2006), Ferreira (2018), Mortatti (2000), and Ribeiro (2020). Documental sources include the Internal Regulations of the Grupos Escolares of RN (1914), visitation records of public education, and the newspaper A República, as well as class journals from the aforementioned teachers. The findings underscore that these manuscripts represent a set of actions, ideas, and attitudes open to change through the interventions of various actors. They reflect an intellectual project envisioning the construction of a new society, guided by a firm state action aimed at fostering civilization through practices of civility, patriotism, and hygiene, targeting rural and urban populations alike.
References
CHARTIER, Roger. A História cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
FARIAS, Morgana de Medeiros. Versos para os pequeninos, de João Köpke: um tesouro literário pouco explorado. (Tese Doutorado) Universidade Federal da Paraíba – PB. João Pessoa, Brasil, 2022.
FERREIRA, Norma. S. de Almeida. O escritor da pena feiticeira: João Köpke (1852-1926). Revista Educação e Pesquisa. volume (44), São Paulo, página 165, 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/SCkf9PthcKpWn4xyvj8w3sz. Acesso em: 20 mar. 2023.
KOERICH, Karla. Cristina. Livros de Moraes instrutivas de João Kopke. Indícios das ideias republicanas na reforma da Instrução Pública de Santa Catarina 91910/1918). (Tese de doutorado). Universidade do Estado de Santa Catarina. Santa Catarina – RS, Brasil, 2020.
KOPKE, João. A leitura analytica (Conferência feita a 1 de março de 1896, no Instituto Pedagógico Paulista). São Paulo: Typografia a vapor de Hennies Irmãos, 1896.
KOPKE, João. Primeiro livro de Leituras, Moraes e Instructivas. (Série Rangel Pestana.). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1909.
KOPKE, João. Segundo livro de Leituras, Moraes e Instructivas. (Série Rangel Pestana). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1911.
KÖPKE, João. Terceiro Livro de Leituras Morais e Instrutivas. (Série Rangel Pestana). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1918.
KOPKE, João. Quarto livro de Leituras, Moraes e Instructivas. (Série Rangel Pestana). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1928.
JULIA, Duminique. A cultura escolar como objeto historiográfico. Tradução: Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 1, p. 9-44, 2001.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 3. ed. Campinas: Unicamp, 2013.
MAGALHÃES, Justino. Tecendo Nexos: História das instituições educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.
MORTATTI, Maria. Rosário. Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
PANIZZOLO, Claudia. João Köpke e a escola republicana: criador de leituras, escritor da modernidade. Tese de doutorado. Universidade Católica de São Paulo, São Paulo – SP, Brasil, 2006.
REIS FILHO, Casemiro dos. A educação e a ilusão liberal. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1981.
REIS, J. C. Nouvelle Histoire e tempo histórico: a contribuição de Febvre, Bloch e Braudel. São Paulo: Editora Ática, 1994.
REIS, José Carlos. História e Teoria: historicismo, modernidade, temporalidade e verdade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
RIO GRANDE DO NORTE. Regimento Interno dos Grupos Escolares e Escolas Isoladas do Estado do Rio Grande do Norte. Directoria Geral da Instrucção Publica. Natal: Typ. Commercial J. Pinto & C, 1914.
RIBEIRO, Marlene. Fernandes. Revista Pedagogium: a associação de professores em ação pelo projeto educativo da Escola Nova no RN (1920-1932). Tese (Doutorado) -Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal – RN, Brasil, 2020.
SANTOS, Maria Lígia Cardoso. Lendo com Hilda: João Köpke – 1902. 2013. 229f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
SILVA, Gilson. Lopes. História da educação primária na Atenas Norte-Rio-Grandense: das escolas de primeiras letras ao Grupo Escolar Tenente Coronel José Correia (1829-1929). (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal - RN, Brasil, 2017.
SOUZA, Rosa de Fátima. Templos de civilização: a implantação da escola graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Unesp, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marecilda Bezerra de Araújo, Kilza Fernanda Moreira de Viveiros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.