Isaac Gondim Filho e Hermilo Borba Filho: diálogos sobre a modernização do teatro pernambucano
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.245788Keywords:
Hermilo Borba Filho, Isaac Gondim Filho, dramaturgy, Pernambuco theater.Abstract
Comparative study between the dramaturgy of Isaac Gondim Filho and the renewing ideas of Hermilo Borba Filho, key name in the modernization of the theater in Pernambuco in the mid-20th century. In the light of Gilberto Freyre's Regionalism, the article focus on the similarities and the differences between these two playwrights, who obtained recognition, not only in Pernambuco, but also in other regions of the country, contributing, each in their own way, to the expansion of the so-called "teatro nordestino” (northeastern theater).References
BRANDÃO, Tania. Uma empresa e seus segredos: companhia Maria Della Costa. Prefácio de João Roberto Faria. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Petrobrás, 2009.
BORBA FILHO, Hermilo. Hermilo Borba Filho: teatro selecionado. Organizado por Leda Alves e Luís Augusto A. Apresentação de Celso Frateschi. Prefácio de Luís Augusto Reis. Três volumes. Rio de Janeiro: Funarte, 2007.
BORBA FILHO, Hermilo. Diálogo do Encenador – Teatro do povo, Mise-en-scène e A donzela Joana. Prefácio Luís Augusto Reis. Recife: Edições Bagaço e Editora Massangana, 2005 [1964].
CADENGUE, Antônio Édson. TAP: sua cena & sua sombra – o Teatro de Amadores de Pernambuco (1941 – 1991). Prefácio de Sábato Magaldi. Recife: Cepe, 2010.
FARIA, João Roberto. (org.) História do Teatro Brasileiro. Volumes 1 e 2. São Paulo: Perspectiva, 2013.
FREYRE, Gilberto. 1996 [1976]. Movimento Regionalista, Tradicionalista e, a seu modo, Modernista do Recife. In QUINTAS, Fátima (org.) Manifesto Regionalista. 7ª Edição. Prefácio de Antônio Dimas. Recife: Fundaj / Edições Massangana.
GONDIM FILHO, Isaac. O drama do evangelho. Prefácio de Dom Hélder Câmara. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1982.
GONDIM FILHO, Isaac. A grande estiagem – tragédia em 3 atos. Rio de Janeiro: SNT, 1973.
GONDIM FILHO, Isaac. A hora marcada. Cópia datilografada, 1955.
GONDIM FILHO, Isaac. Conflito na consciência. Recife: Editora da Folha da Manhã, 1951.
GONDIM FILHO, Isaac. A vida continua amanhã. Cópia datilografada, 1952.
GUZIK, Alberto. TBC: crônica de um sonho. São Paulo: Perspectiva, 1986.
JARDIM, Jéssica C. Diálogos pernambucanos: A hora marcada, de Isaac Gondim Filho. In Revista aSPAs. Volume 5, número 2, pp. 54-66. São Paulo: USP, 2015.
MILARÉ, Sebastião. A batalha de quimera. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.
PONTES, Joel. O Teatro moderno em Pernambuco (2ª edição). Prefacio de Luiz Maurício Carvalheira. Recife: Fundarpe, 1990 [1966].
PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro Moderno. 2ª edição. São Paulo: Perspectiva, 1996.
REIS, Luís Augusto. Fora de Cena, no Palco da Modernidade: um Estudo do Pensamento Teatral de Hermilo Borba Filho, 2009.
REIS, Luís. Teatro popular do Nordeste: o palco e o mundo de Hermilo Borba Filho. Recife: Cepe, 2018.
VIEIRA, Anco Márcio T. (org.) Teatro de Luiz Marinho. Volumes 1, 2, 3 e 4. Recife: Cepe, 2019.
VIEIRA, Anco Márcio T. O projeto civilizatório do Regionalismo. In Revista Continente Multicultural, Ano VI, Nº 72, pp. 95-96. Recife: Cepe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luís Augusto da Veiga Pessoa Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.