Recursos semióticos de enquadramento e a ressignificação espacial/interacional em tempos de pandemia da covid-19 no contexto educacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.247488

Keywords:

social semiotics, spatial/interactional resignification, semiotic resources.

Abstract

This workaims to make a qualitative-interpretativeanalysisofthe spatial/ interactional resignification in times of the Covid-19 pandemic in the educational context. Our analysis sought to demonstrate, based on the Social Semiotic approach (VAN LEEUWEN, 2005, 2008; KRESS and VAN LEEUWEN, 2006)how the semiotic feature of framing works in the composition of space. Our data is a photograph published in the newspaper The Mirror (13th May 2020) showing French children returning to school after the quarantine period. We found that the semiotic framing resources used in the analyzed physical space were ‘segregation’ and ‘separation’.

Author Biographies

Derli Machado de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Professor doutor no Departamento de Letras (DLI) e na Pós-Graduação (Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS) da Universidade Federal de Sergipe.

Danielle Barbosa Lins de Almeida, Universidade Federal da Paraíba

Professora Associada no Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas (DLEM) e na Pós-Graduação em Lingüística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba. 

References

ALMEIDA, D. Icons of Contemporary Childhood: A Visual and Lexicogrammatical Investigation of Toy Advertisements. 215 f. Tese de Doutorado. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

ARENDT, H. (1971). A Crise na Educação. In: Entre o Passado e o Futuro. São Paulo: Editora Perspectiva, p. 221-247.

BARBOSA, R. F. M.; MARTINS, R. L. D. R.; MELLO, A. S. Brincadeiras lúdico-agressivas: tensões e dificuldades no cotidiano da Educação Infantil. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 159-170, jan./mar. de 2017.

BORBA, A. M. A brincadeira como experiência de cultura na educação infantil. Revista Criança do Professor de Educação Infantil, n. 44, p. 12-14, nov. 2007.

BROUGÈRE, G. Jogo e Educação. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médica, 2001.

FIGURA 1. Reprodução de imagem de Lionel Top. Disponível em: <https://i2prod.mirror.co.uk/incoming/article22018441.ece/ALTERNATES/s615b/0_Heartbreaking-pictures-show-what-schools-could-look-like-as-kids-forced-to-stay-apart-in-playground.jpg>. Acesso em: 30 de maio 2020.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: Jogo, Brinquedo, Brincadeira e Educação. KISHIMOTO, T. M. (Org). 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge, 2006

MIRROR, The. Kids ‘playing’ in chalk squares shows heart breaking reality of reopening schools. Londres, 13 de maio de 2020. Disponível em: <https://www.mirror.co.uk/news/world-news/kids-playing-chalk-squares-shows-22018391>. Acesso em: 30 de maio 2020.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge, 2005

VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. New York: Oxford University Press, 2008.

Published

2020-12-18

How to Cite

Oliveira, D. M. de, & Almeida, D. B. L. de. (2020). Recursos semióticos de enquadramento e a ressignificação espacial/interacional em tempos de pandemia da covid-19 no contexto educacional. Revista Investigações, 33(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.247488

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.