As tecnologias digitais de informação e comunicação na ótica de professores: análises discursivas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.253871

Keywords:

digital technologies of information and communication, discourse analysis, literacy, teacher.

Abstract

Based on the theory of French Discourse Analysis, on the Social-historical approach of Literacy and the Sciencesof Education, this work presents theresults of research from master's degree that analyzed the discourse of subject-teachers about the Digital Technologies of Information and Communication. The research isabout seven recorded audio interviewsin three public schools in Ribeirão Preto. After the transcription, weanalysedthe discursive formation in which the subject-teachers are inscribed andcrossed by other discourses. The teaching-learning process is reduced toa technical function. Discuss ongoing courses about the (im)possibilities of teaching activities combined with technologies in educationis urgent.

Author Biographies

Renata Maira Tonhão Bolson, Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto

Mestre em Ciências pelo Programa Educação da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP – USP). Professora no Ensino Fundamental I e II. 

Filomena Elaine Paiva Assolini, Universidade de São Paulo

Docente da Universidade de São Paulo (USP), onde ministra aulas para a Graduação e Pós-Graduação em Educação. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Alfabetização, Leitura e Letramento, GEPALLE.

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Published

2022-12-28

How to Cite

Bolson, R. M. T., & Assolini, F. E. P. (2022). As tecnologias digitais de informação e comunicação na ótica de professores: análises discursivas. Revista Investigações, 35(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.253871

Issue

Section

Dossiê: Tecnologias e mídias: discursividades e(m) disputa(s)

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