Os efeitos do uso de um aplicativo baseado no reconhecimento automático de fala na pronúncia da língua inglesa

Autores

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254062

Palavras-chave:

ensino de língua inglesa, aprendizagem de pronúncia, reconhecimento automático de fala, inteligibilidade.

Resumo

Sistemas de Reconhecimento Automático de Fala (RAF) têm o potencial de prover feedback imediato e individualizado para estudantes de línguas estrangeiras. Com o objetivo de explorar esse potencial, esta pesquisa investigou o uso e os efeitos do uso de um aplicativo baseado no RAF na inteligibilidade da fala da língua inglesa. Os resultados dos pós-testes revelaram ganhos na inteligibilidade geral dos participantes e de palavras-alvo com vogais altas anteriores. Apesar das percepções predominantemente positivas sobre o aplicativo, alguns participantes enfrentaram dificuldades em utilizá-lo de forma adequada no contexto do ensino remoto.

Biografia do Autor

Daniel Reschke Pires, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Inglês – Estudos Linguísticos, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Luana Garbin Baldissera, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Inglês – Estudos Linguísticos e Literários, na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Mestre em Inglês pela mesma instituição.

Referências

AULIA, V. Reducing students’ pronunciation anxiety by utilizing WhatsApp group in learning English consonant sounds. ELT Worldwide, [s. l.], v. 5, n. 2, p. 165-178, 2018.

BAMGBOSE, A. Torn between the norms: innovations in world Englishes. World Englishes, [s. l.], v. 17, n. 1 p. 1-14, 1998.

BASHORI, M. et al. Effects of ASR-based websites on EFL learners’ vocabulary, speaking anxiety, and language enjoyment. System, [s. l.], v. 99, n. 1, p. 1-16, 2021.

BECKER, M. R. Inteligibilidade da língua inglesa sob o paradigma da Língua Franca: Percepção de discursos de falantes de diferentes L1s por brasileiros. 2013. 256 f. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

BOTERO, G. et al. Self-directed language learning in a mobile-assisted, out-of-class context: do students walk the talk? Computer Assisted Language Learning, [s. l.], v. 31, n. 1, p. 71-91, 2019.

BUSS, L. Pronunciation from the perspective of pre-service EFL teachers: An analysis of internship reports. In: J. LEVIS; K. LEVELLE (Eds.). Proceedings of the 4th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference. Ames, IA: Iowa State University, 2013. p. 255-264.

COSTA, B. Pronunciation Teaching Is Not a One-Size-Fits-All Endeavor: EFL Teachers’ Beliefs and Classroom Practices. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

CRUZ, N. C. An exploratory study of pronunciation intelligibility in the Brazilian learners’ English. The Specialist, [s. l.], v. 24, n. 2, p. 155-175, 2003.

DELATORRE, F; SILVEIRA, R; GONÇALVES, A. The intelligibility of English verbs in the simple past tense: native and non-native speakers and Brazilian listeners. Veredas Online, [s. l.], v. 2, p. 57-77, 2017.

DERWING, T.; MUNRO, M.; CARBONARO, M. Does popular speech recognition software work with ESL speech? TESOL Quarterly, [s. l.], v. 34, p. 592-603, 2000.

DERWING, T.; MUNRO, M. Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, [s. l.], v. 39, n. 3, 2005.

DERWING, T.; MUNRO, M. Putting accent in its place: rethinking obstacles to communication. Language teaching, [s. l.], v. 37, n. 1, p. 476-490, 2009.

ELIMAT, A.K.; ABUSEILEEK, A.F. Automatic Speech Recognition Technology as an Effective Means for Teaching Pronunciation. JALT CALL Journal, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 21-46, 2014.

ELSA API. How does ELSA API work? ELSA – World leading Speech Recognition API, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3LtOcS1. Acesso em: 20 abr. 2022.

FIELD, J. Intelligibility and the Listener: The Role of Lexical Stress. TESOL Quarterly, [s. l.], v. 39, n. 3, p. 399-423, 2005.

FOUZ-GONZÁLEZ, J. Using apps for pronunciation training: An empirical evaluation of the English File Pronunciation app. Language Learning & Technology, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 62-85, 2020.

GILAKJANI, A. P.; SABOURI, B. N. Why Is English pronunciation ignored by EFL teachers in their classes? International Journal of English Linguistics,[s. l.], v. 6, n. 6, p. 195-208, 2016.

GONÇALVES, A; SILVEIRA, R. In search of speech intelligibility: the case of English high front vowels produced by Brazilian learners. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 17, n. 2, p. 361-390, 2014.

GONÇALVES, A; SILVEIRA, R. Intelligibility research in Brazil: empirical findings and methodological issues. Horizontes de Linguística Aplicada, [s. l.], n. 1, p. 51-81, 2015.

HENDERSON, A. et al. The English pronunciation teaching in Europe survey: Selected results. Research in Language, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 5-27, 2012.

HINCKS, R. Technology and Learning Pronunciation. In: REED, M.; LEVIS, J (orgs.). The Handbook of English Pronunciation. Wiley Blackwell: Oxford, 2015. p. 504-519.

INEP. Dados do Censo Escolar: Ensino Médio brasileiro tem média de 30 alunos por sala, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/. Acesso em: 21 dez.2022.

JENKINS, J. The Phonology of English as an International Language. Oxford, UK: Oxford University Press, 2000.

JENKINS, J. Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. Englishes in Practice, [s. l.], v. 2, p. 49-85, 2015.

KAISER, D. Mobile-Assisted Pronunciation Training: The iPhone Pronunciation App Project. IATEFL Pronunciation Special Interest Group Journal, [s. l.], v. 58, n. 1, p. 38-52, 2018.

KHADDAGE, F.; MULLER, W.; FLINTOFF, K. Advancing Mobile Learning in Formal And Informal Settings via Mobile App Technology: Where to From Here, and How? Educational Technology & Society, [s. l.]I, v.19, n. 3, p. 16–26, 2016.

LIAKIN, D.; CARDOSO, W.; LIAKINA, N. Learning L2 pronunciation with a mobile speech recognizer: French /y/. Computer Assisted Language Instruction Consortium, [s. l.], v. 32, n. 1, p.1-25, 2015.

MAHDI, S. H.; KHATEEB, A. A. The effectiveness of computer-assisted pronunciation training: A meta-analysis. Review of Education, [s. l.], v. 7, n. 3, p. 733-753, 2019.

MUNRO, M.; DERWING, T.; MORTON, S. The mutual intelligibility of L2 Speech. Studies in Second Language Acquisition, [s. l.], v. 28, n. 1, p. 111-131, 2006.

MUNRO, M. J.; DERWING, T. M.; AND SAITO, K. English L2 vowel acquisition over seven years. In: LEVIS, J; LEVELLE, K (Eds.). Proceedings of the 4th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference. Ames, IA: Iowa State University, 2013.

NAIR, R. et al. Rethinking the teaching of pronunciation in the ESL classroom. The English Teacher, [s. l.], v. 35, p. 27-40, 2017.

NERI, A.; CUCCHIARINI, C.; STRIK, W. Automatic Speech Recognition for second language learning: How and why it actually works. Speech works, [s. l.], p. 1157-1160, 2003.

NERI, A.; CUCCHIARINI, C.; STRIKM W. ASR-based corrective feedback on pronunciation: does it really work? In: Proceedings of Interspeech 2006- ICSLP, Ninth International Conference on Spoken Language Processing, Pittsburgh, PA, EUA, 17-21 set. 2006.

PI-HUA, T. Bridging pedagogy and technology: User evaluation of pronunciation-oriented CALL software. Australasian Journal of Educational Technology, [s. l.], v. 2, n. 3, p. 375-397, 2006.

SAITO, K. Effects of Instruction on L2 Pronunciation Development: A Synthesis of 15 Quasi-Experimental Intervention Studies. TESOL Quarterly, [s. l.], v. 46, n. 4, p. 807-819, 2012.

SHA, L.; LOOI, C.-K.; CHEN, W.; ZHANG, B. H. Understanding mobile learning from the perspective of self-regulated learning. Journal of Computer Assisted Language Learning, [s.l.], v. 8, n.4, p. 366-378, 2012.

SILVEIRA, R.; SILVA, T. L2 Speech Intelligibility: effects of coda modification, degree of semantic information and listener’s background. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, [s. l.], v. 18, n. 3, p. 639-664, 2018.

THOMSON, R. ESL teachers’ beliefs and practices in pronunciation teaching: Confidently right or confidently wrong? In: LEVIS, J; LEVELLE, K. (Eds). Proceedings of the 4th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference. Ames, IA: Iowa State University, 2012. p. 224-233.

TRAXLER, J. Defining, Discussing and Evaluating Mobile Learning: The moving finger writes and having writ . . . . The International Review of Research in Open and Distributed Learning, [s.l.] v. 8, n. 2, p. 1-12, 2007.

Downloads

Publicado

28-12-2022

Como Citar

Pires, D. R., & Baldissera, L. G. (2022). Os efeitos do uso de um aplicativo baseado no reconhecimento automático de fala na pronúncia da língua inglesa. Revista Investigações, 35(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254062

Edição

Seção

Dossiê: Tecnologias e mídias: discursividades e(m) disputa(s)

Artigos Semelhantes

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.