Poetry and music: duets in Brazilian key

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.265190

Keywords:

poetry, song, tragic profile

Abstract

This article focuses on some models of tragic profile verified in Brazilian songs. The analyses are made considering the semiotic complex proper to the song, so that the verbal language is stylistically examined in cooperation with the musical dimensions of the work. With the support of José Miguel Wisnik, Affonso Romano de Sant’Anna, Antonio Cicero and Luiz Tatit, this article identifies, in lyrical works such as “Sabiá”, by Chico Buarque de Holanda and Antonio Carlos Jobim, some tensions experienced by lyrical subjectivities that embody the collective pain of oppression, resulting from a dictatorial regime in Brazilian politics in the 1960s.

Author Biography

Peron Pereira, Universidade Federal de Pernambuco

Universidade Federal de Pernambuco. Professor de Língua Portuguesa do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco. Doutorando em Estudos Literários no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE. E-mail: peron.rios@ufpe.br.

References

ANDRADE, C.D. A Rosa do Povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ANDRADE, F. A Transparência Impossível. Recife: EdUFPE, 2010.

BOLLOS, L.H. Bossa Nova e Crítica: polifonia de vozes na imprensa. São Paulo; Rio de Janeiro: Annablume; Funarte, 2010.

BOSI, A. O Ser e o Tempo da Poesia. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

CHICO BUARQUE DE HOLANDA. Chico Buarque. Rio de Janeiro: RGE, 1968. 1 EP (7 min).

CICERO, A. A Poesia e a Crítica. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

MAMMÌ, L. Três Canções de Tom Jobim. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

MANOEL, A. Apresentação. In: DAGHLIAN, C. Poesia e Música. São Paulo: Perspectiva, 1985.

MENEZES, A.B. Desenho Mágico: poesia e política em Chico Buarque. 3. ed. Cotia: Ateliê, 2002.

MERQUIOR, J.G. A Astúcia da Mímese. 2. ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1997.

MERQUIOR, J.G. A Razão do Poema. 3. ed. São Paulo: É Realizações, 2013.

NAVES, C. A Canção Brasileira. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

PALAVRA ENCANTADA. Direção de Helena Solberg. Rio de Janeiro: Radiante Filmes, 2009. 2 DVD.

PÉROLAS AOS POUCOS. José Miguel Wisnik. São Paulo: Circus, 2004. 1 CD (50 min).

SÁNCHEZ, D. Anotações em torno da razão e poesia. Manuscrítica: revista de crítica genética. São Paulo, v. 25, p. 60-70, 2013.

SANT’ANNA, A. R. Música Popular e Moderna Poesia Brasileira. São Paulo: Nova Alexandria, 2013.

SCHILLER, F. Poesia Ingênua e Sentimental. Trad. Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1991.

SUZUKI, M. Apresentação. In: SCHILLER, F. Poesia Ingênua e Sentimental. Trad. Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1991.

TATIT, L. O Cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 2002.

TATIT, L. O Século da Canção. Cotia: Ateliê, 2004.

TERRA BRASILIS. Antonio Carlos Jobim. Los Angeles: Warner Bros. Records, 1980. 1 CD (70 min).

WISNIK, José M. Sem Receita. São Paulo: Publifolha, 2004.

Published

2025-05-19

How to Cite

Peron Pereira. (2025). Poetry and music: duets in Brazilian key. Revista Investigações, 38(1). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.265190

Issue

Section

A (des)lirização da poesia (pós)moderna

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.