Desvendando Matraga e Saturnino: um olhar comparativo das obras de Guimarães Rosa e Luiz Marinho
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254030Keywords:
Guimarães Rosa, Luiz Marinho, comparative analysis.Abstract
Guimarães Rosa and Luiz Marinho, paid attention to a historical period in Brazil and translated in their literary works A hora e a vez de Augusto Matraga and A derradeira ceia, respectively, social, political and even existential issues with great sensitivity. These two works, however, bring surprising coincidences, despite being located in different “sertões”. Both emphasize the drama of survival in regions where the law is that of the strongest or the most powerful, but also bring the mysticity that gets confused with religiosity and the culture that makes man emerge, any man, who is light and dark at the same time.References
Bíblia Sagrada: Edição Pastoral. Revista e atualizada no Brasil. São Paulo: Paulus, 1990.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
GALVÃO, Walnice Nogueira. Matraga: sua marca. In: GALVÃO, Walnice Nogueira. Mínima mímica: ensaios sobre Guimarães Rosa. São Paulo: Companhia da Letras, 2008.
GENÚ, Luiz; MELO, Camila. A política cultural como via de legitimação de um projeto político: o Teatro de Cultura Popular (TCP) e os governos de Miguel Arraes (1960-1964). CLIO: Revista de Pesquisa Histórica, Recife, v. 37, p. 236-257, jul./dez. 2019.
LIMA, Geralda. O rei do cangaço, o governador do sertão, o bandido ousado do sertão, o cangaceiro malvado: processos referenciais na construção da memória discursiva sobre Lampião. 2008. 304 p. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
MARINHO, Luiz. A derradeira ceia. In: MARINHO, Luiz; VIEIRA, Anco Márcio Tenório (org.). Teatro Completo: Peças Regionalistas. Recife: Cepe, 2019.
MÜLLER, Christianne; HÉLIO, Mário; JORGE NETO, Nagib. Luiz Marinho – do teatro ao romance. Diário oficial, Recife, 29 de maio. Suplemento Cultural, ano 1, nº 10, p. 8-10, 1987.
OLIVEIRA, Nilza Melo. A literatura social em A hora e a vez de Augusto Matraga. Maringá: Viseu, 2021. E-book.
RÓNAI, Paulo. Rosa e Rónai: o universo de Guimarães Rosa por Paulo Rónai, seu maior decifrador. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
ROSA, João Guimarães. A hora e a vez de Augusto Matraga. In: ROSA, João Guimarães. Sagarana. São Paulo: Global, 2019.
SILVA, Igor de Almeida. Réquiem à infância: um estudo sobre Um sábado em 30 e Viva o cordão encarnado, de Luiz Marinho. 2007. 308 p. Tese (Mestrado em Teoria da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.
VIEIRA, Anco Márcio Tenório. Luiz Marinho: O sábado que não entardece. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amanda Lins Seabra Marques dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.