A fotografia no romance A Vida Mentirosa dos Adultos, de Elena Ferrante
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254279Keywords:
photography, literature, bildungsroman, The Lying Life of Adults.Abstract
This article proposes to analyze how photography is represented in the literary work The Lying Life of Adults (La Vita Bugiarda degli Adulti) (2020), from the Italian writer Elena Ferrante. The paper intends to establish relations among this Bildungsromanand some characteristics, cultural practices, and possible meanings of photographic image. The theoretical framework on photography is based mainly on Sontag (2004), Fabris (2004), and Barthes (1984). The photographic image seems to play an important role in the novel, even though –and perhaps precisely because of this –it moves away from its referential character and fails to testify to reality.References
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. In: BAZIN, André. O cinema: ensaios. Tradução de Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1991. p. 19-26.
FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: EDUFMG, 2004.
FERRANTE, Elena. A Amiga Genial: infância, adolescência. Tradução de Mauricio Santana Dias. São Paulo: Biblioteca Azul, 2015.
FERRANTE, Elena. História de quem foge e de quem fica. Tradução de Mauricio Santana Dias. São Paulo: Biblioteca Azul, 2016a.
FERRANTE, Elena. História do novo sobrenome. Tradução de Mauricio Santana Dias. São Paulo: Biblioteca Azul, 2016b.
FERRANTE, Elena. Frantumaglia: os caminhos de uma escritora. Tradução de Marcello Lino. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017a. Edição digital. Disponível em: http://lelivros.love/book/baixar-livro-frantumaglia-elena-ferrante-em-pdf-epub-mobi-ou-ler-online/. Acesso em: 21 dez. 2021.
FERRANTE, Elena. História da Menina Perdida: maturidade, velhice. Tradução: Mauricio Santana Dias. São Paulo: Biblioteca Azul, 2017b.
FERRANTE, Elena. Um amor incômodo. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017c.
FERRANTE, Elena. A Vida Mentirosa dos Adultos. Tradução de Marcello Lino. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
MACEDO, Sybele. Os percalços da adolescência em meio às mentiras do mundo adulto. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 180-184, 2021.
MELLO, Luiza Larangeira. Descida ao Inferno: Identidade, Mobilidade e Formação em A Vida Mentirosa Dos Adultos, de Elena Ferrante. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 131-154, 2021.
SECCHES, Fabiane. A nova aparição de Elena Ferrante. [Entrevista concedida a] Natalia Timerman. Revista Cult – Exclusivo do site, São Paulo, out. 2020. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/a-nova-aparicao-de-elena-ferrante/. Acesso em: 20 dez. 2021.
SECCHES, Fabiane. A vida mentirosa de Giovanna. Revista Cult – Exclusivo do site. 5 de fevereiro de 2021. Disponível em: http://revistacult.uol.com.br/home/a-vida-mentirosa-de-giovanna/. Acesso em: 5 jan. 2022.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Tradução: Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. Edição digital. Disponível em: http://lelivros.love/book/baixar-livro-sobre-fotografia-susan-sontag-em-pdf-mobi-e-epub/. Acesso em: 22 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniela Silva Agendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.