Literary pharmacy as a literacy project

Authors

Keywords:

leitura, letramento, farmácia literária

Abstract

The text's approach in the classroom is - before many things - awareness to the roles it plays in our
lives. The literary text is a text for life before being a teaching tool in the classroom. Therefore, our goal
is to stimulate the student to the literary text through the making of this didactic experience with
foundation on bibliotherapy. To achieve such, we used as a tool of observation, the process of retextualization approaching regularities, roles and social context through intertextuality and intergenres.
Thus, we started from the genre concepts in Bazerman (2011) and intergenderness spoken in Koch (2012) and Cavalcante et al (2011) to literacy concept in Street (2014) and also the discussion on literacy projects in Oliveira (2016). As a result of this experiment, we highlight the student's sensibility
of the literary text, besides the exercise of rewriting through retextualization.

Author Biography

Andrea Silva Moraes, Universidade federal de Pernambuco

Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco. Mestre e Doutora pela mesma instituição, atua nos temas gêneros textuais, multimodalidade, multiletramentos e ensino.

References

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2011a.

BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. 2.ed. São Paulo: Cortez, [2006]2011b.

BAZERMAN, C; MILLER; C. In: DIONISIO, A.; MILLER, C.; BAERMAN, C.;

HOFFNAGEL, J. (orgs). Ebook Série Bate-papo acadêmico. 1.ed. vol.1. Recife:

[s.n.], 2011c.

CAVALCANTE et al. A intertextualidade como recurso humorístico. In: Caleidoscópio. Vol.9. n. 03. P. 180-187, set/dez 2011. Disponível em http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/19433/1/2011_art_mmcavalcante.pdf acesso em 12/08/2021.

GEORGE, N. A livraria mágica de Paris. Rio de Janeiro: Record, 2017.

KOCH, I. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2000[2008].

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In:

DIONÍSIO, Ângela P.; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, M. Auxiliadora (orgs.).

Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São

Paulo: Parábola, 2008.

MILLER, C. R. Genre as social action. In: FREEDMAN, A & MEDWAY, P. (eds.),

Learning and teaching genres. Portsmouth, N H: Heinemann, [1984]1994.

OLIVEIRA, M. Ler, escrever, agir e transformar: uma introdução aos novos estudos do letramento. Recife: Pipa Comunicação, 2016.

STREET, B. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no

desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2022-06-15