The teaching of geography and the textbook in public schools in the city of Caicó/RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261057

Keywords:

Teaching, Geography, Textbook, Pedagogical Practices

Abstract

This article was developed based on discussions generated by the Geography Teaching I discipline, taught in the semester 2022.1 at the Federal University of Rio Grande do Norte, Caicó/RN campus. Its objective is to analyze Geography teaching practices in Elementary Education I in schools in the municipality of Caicó/RN, and how the process of choosing textbooks occurs, aiming to verify the criteria used by teachers and/or principals. The research was conducted through field visits to two schools – X and Y – in different neighborhoods. It involved the collection of data via a Google Forms questionnaire consisting of eight (8) open-ended questions that address the article's objective. Additionally, in the bibliographic research, school documents were used, such as contributions from the National Common Curricular Base (2018), Cavalcanti (2012), Cruz (2007), Franco (2016), and Goulart (2012). Finally, it was observed that teachers from the studied schools use diverse pedagogical practices, as well as varied teaching resources. However, there is a significant lack of knowledge about the criteria used for choosing textbooks, which is hypothetically compensated for by the use of innovative practices.

Author Biographies

Leyvison Gabriel Dantas da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduando em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Amanda Marilia Soares Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Djanní Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutor em Educação pela UFRN. Professor colaborador do DEDUC/CERES Caicó.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67-100.

BANDEIRA, Andreia; STRANGE, Carlos Eduardo B.; SANTOS, Júlio Murilo T. Uma proposta de critérios para análise de livros didáticos de ciências naturais na educação básica. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia, 3, 2012, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa: UTFPR, 2012. 10p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAVALCANTI, L.S. Geografia escolar: reflexões sobre conhecimentos articulados na teoria e na prática docentes. In: XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - ENDIPE, UNICAMP, Campinas, 2012.

CRUZ, Giseli Barreto da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Educar em Revista [online]. 2007, n. 29, pp. 191-205. Disponível em: http://doi.org/10.1590/S0104-40602007000100013. Acesso em: 11 JUL. 2022.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online]. 2016, v. 97, n. 247. pp. 534-551. Disponível em: http://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Acesso em: 6 JUL. 2022.

FONSECA, G.; CALDEIRA, A. M. A. Uma reflexão sobre o ensino aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 3, p.70-92, set./dez. 2008.

GOULART, L. B. O que afinal um professor dos anos iniciais precisa saber para ensinar geografia? Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 8-19, jul./dez. 2012.

PELUSO, Marília Luíza. O processo de avaliação do livro didático de Geografia, uma aposta no futuro. In. SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. (org.). Livros didáticos de História e Geografia Avaliação e Pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

Rede Brasil Atual (RBA) [On-line]. Governo Bolsonaro corta recursos da educação básica. 2019. Disponível em: http://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2019/07/governo-bolsonaro-corta-recursos-da-educacao-basica/. Acesso em: 18 jul. 2022.

Published

2024-06-18

How to Cite

Silva, L. G. D. da, Souza, A. M. S., & Sobrinho, D. M. dos S. (2024). The teaching of geography and the textbook in public schools in the city of Caicó/RN. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(1), 16–28. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261057