Considerations about the importance of the supervised curricular internship as a training space for knowledge and teachingin geography

Authors

  • Janiara Almeida Pinheiro Lima Secretaria Municipal de Ensino do Recife (SEEL/RECIFE); Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (SEE/PE), Recife, PE, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5183-7693

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253545

Keywords:

Supervised curricular internship, Training space, Teaching knowledge, Teacher reflection

Abstract

The present work denotes the participation in the I Internship Seminar of Degree in Geography at the Federal University of Pernambuco (UFPE). Its main objective is to contribute to the discussions on the importance of supervised curricular internship as a training space for knowledge and teaching. In this way, it presents the compilation of information given in the closing lecture of the seminar, bringing discussions about teaching knowledge, being a Geography teacher in Basic Education, knowing how to teach, as well as presenting data on the importance of the supervised internship in Geography degrees. face-to-face meetings in Recife, arising from a brief clipping of the Master's dissertation research recently presented to the Postgraduate Program in Geography, in March 2021, entitled "Initial training of the Geographyteacher in public institutions in Recife: curricular challenges and teaching practice”. Thus, this text proposes a reflection on the importance and complexity that involves the supervised curricular internship which, according to the data presented, stillconstitutes the main interaction of the licentiate with the world of work.

Author Biography

Janiara Almeida Pinheiro Lima, Secretaria Municipal de Ensino do Recife (SEEL/RECIFE); Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (SEE/PE), Recife, PE, Brasil

Mestra em Geografia (PPGEO/UFPE); Professora de Geografia efetiva da Rede Municipal de Ensino do Recife (SEEL/RECIFE) e da Rede Estadual de Ensino de Pernambuco (SEE/PE); Pesquisadora do Grupo de pesquisa em Ensino de Geografia e Construção de Conceitos Geográficos – GEOCONCEITO/UFPE; Membro do Laboratório de Pesquisa e Inovação – LEGEP/UFPE, E-mail: janiara8890@gmail.com.

References

AZEVEDO, T.A.; VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019. IN: VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.

BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática [recurso eletrônico] /– Porto Alegre: Penso, 2018, e-PUB

CASTELLAR, S. M. V. (org.). Educação geográfica, teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

COSTA, H. G.; PEREIRA, C. M. R. B. Educação Geográfica e o estágio supervisionado na formação continuada de professores da educação básica. 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia – ENPEG. Universidade Estadual de Campinas, 29 a 4 de julho de 2019. p.4352-4360. ISBN 978-85-85369-24-8. Disponível em:<https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3244>. Acesso em: 4/8/2021.

CHEVELARD, Y. La transposición didática, del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1997.

DIMENSTEIN, G. Aprendiz do futuro: cidadania hoje e amanhã. São Paulo: Ática, 2008.

KATUTA, A. M. Representação do espaço vivido, percebido, imaginário e concebido. Boletim de Geografia, v. 19, n. 2, p. 179-186, 21 jul. 2011. Disponível em:<http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/BolGeogr/article/view/14088>. Acesso em: 16 out. 2021.

LIMA, J. A. P. Formação inicial do(a) professor(a) de Geografia nas instituições públicas no Recife: desafios curriculares e da prática docente. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021. Disponível em:< https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/41066>. Acesso em: 10 set. 2021.

MARTINS, R. E. M. W.; MICHIELIN, C. A. Potencialidades do estágio curricular supervisionado em geografia no percurso de formação inicial. Signos Geográficos, Goiânia-GO, V.3, 2021. P. 1-18. ISSN: 26751526. Disponível em:< https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/65373>. Acesso em: 29 jul. 2021.

MENEZES, V. S.; KAERCHER, N. A. A formação docente em Geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4 , p. 47 - 59 , Jul./ Dez. 2015.

MENEZES. P. K. Os desafios na formação do professor de Geografia: o estágio como espaço de pesquisa. In: VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.

MORAES, J. V.; CASTELLAR, S. M. V. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de lasCiencias, 2018, Vol. 17, Nº 2, 422-436.

OLIVEIRA, E. S. G.; CUNHA, V. L. O estágio supervisionado na formação continuada docente a distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. 14, marzo, 2006. Universidad de Murcia Murcia, España. Disponível em:< https://www.redalyc.org/pdf/547/54701403.pdf>. Acesso em: 4 ago. 2021.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teórica e prática. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7 ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Cortez, 2013.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. 16. reimpr. São Paulo: Atlas, 2015.

SANTOS, M. F.; BOTELHO, L. A. V. As redes digitais como contribuição para a aprendizagem geográfica: mediação, mobilização e interatividade. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 4-16, jan./jun. 2016. ISSN 2179-4510 - http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/. Acesso em: 20 dez. 2021.

VALLERIUS, D. M. O delinear de uma identidade profissional cidadã dos futuros professores de geografia no estágio supervisionado: alguns olhares. ACTA GEOGRÁFICA, p. 20-31, 2018.

VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.

Published

2022-04-11

How to Cite

Lima, J. A. P. (2022). Considerations about the importance of the supervised curricular internship as a training space for knowledge and teachingin geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(1), 235–254. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253545