Considerations about the importance of the supervised curricular internship as a training space for knowledge and teachingin geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253545Keywords:
Supervised curricular internship, Training space, Teaching knowledge, Teacher reflectionAbstract
The present work denotes the participation in the I Internship Seminar of Degree in Geography at the Federal University of Pernambuco (UFPE). Its main objective is to contribute to the discussions on the importance of supervised curricular internship as a training space for knowledge and teaching. In this way, it presents the compilation of information given in the closing lecture of the seminar, bringing discussions about teaching knowledge, being a Geography teacher in Basic Education, knowing how to teach, as well as presenting data on the importance of the supervised internship in Geography degrees. face-to-face meetings in Recife, arising from a brief clipping of the Master's dissertation research recently presented to the Postgraduate Program in Geography, in March 2021, entitled "Initial training of the Geographyteacher in public institutions in Recife: curricular challenges and teaching practice”. Thus, this text proposes a reflection on the importance and complexity that involves the supervised curricular internship which, according to the data presented, stillconstitutes the main interaction of the licentiate with the world of work.
References
AZEVEDO, T.A.; VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019. IN: VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.
BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática [recurso eletrônico] /– Porto Alegre: Penso, 2018, e-PUB
CASTELLAR, S. M. V. (org.). Educação geográfica, teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
COSTA, H. G.; PEREIRA, C. M. R. B. Educação Geográfica e o estágio supervisionado na formação continuada de professores da educação básica. 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia – ENPEG. Universidade Estadual de Campinas, 29 a 4 de julho de 2019. p.4352-4360. ISBN 978-85-85369-24-8. Disponível em:<https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3244>. Acesso em: 4/8/2021.
CHEVELARD, Y. La transposición didática, del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1997.
DIMENSTEIN, G. Aprendiz do futuro: cidadania hoje e amanhã. São Paulo: Ática, 2008.
KATUTA, A. M. Representação do espaço vivido, percebido, imaginário e concebido. Boletim de Geografia, v. 19, n. 2, p. 179-186, 21 jul. 2011. Disponível em:<http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/BolGeogr/article/view/14088>. Acesso em: 16 out. 2021.
LIMA, J. A. P. Formação inicial do(a) professor(a) de Geografia nas instituições públicas no Recife: desafios curriculares e da prática docente. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021. Disponível em:< https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/41066>. Acesso em: 10 set. 2021.
MARTINS, R. E. M. W.; MICHIELIN, C. A. Potencialidades do estágio curricular supervisionado em geografia no percurso de formação inicial. Signos Geográficos, Goiânia-GO, V.3, 2021. P. 1-18. ISSN: 26751526. Disponível em:< https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/65373>. Acesso em: 29 jul. 2021.
MENEZES, V. S.; KAERCHER, N. A. A formação docente em Geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4 , p. 47 - 59 , Jul./ Dez. 2015.
MENEZES. P. K. Os desafios na formação do professor de Geografia: o estágio como espaço de pesquisa. In: VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.
MORAES, J. V.; CASTELLAR, S. M. V. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de lasCiencias, 2018, Vol. 17, Nº 2, 422-436.
OLIVEIRA, E. S. G.; CUNHA, V. L. O estágio supervisionado na formação continuada docente a distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. 14, marzo, 2006. Universidad de Murcia Murcia, España. Disponível em:< https://www.redalyc.org/pdf/547/54701403.pdf>. Acesso em: 4 ago. 2021.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teórica e prática. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7 ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Cortez, 2013.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. 16. reimpr. São Paulo: Atlas, 2015.
SANTOS, M. F.; BOTELHO, L. A. V. As redes digitais como contribuição para a aprendizagem geográfica: mediação, mobilização e interatividade. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 4-16, jan./jun. 2016. ISSN 2179-4510 - http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/. Acesso em: 20 dez. 2021.
VALLERIUS, D. M. O delinear de uma identidade profissional cidadã dos futuros professores de geografia no estágio supervisionado: alguns olhares. ACTA GEOGRÁFICA, p. 20-31, 2018.
VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A (orgs.). O estágio supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. 1ed. Jundiaí – SP: Paco, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Janiara Almeida Pinheiro Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.