The geography class: some writings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253546

Keywords:

geography class, geographic knowledge, teacher training, geographic education

Abstract

The main objective of the text is to discuss the weaknesses and inflections of the process of initial teacher training evidenced during the activities related to the process of planning and conducting classes in the curricular components of Supervised Internship and Teaching Practices, of the Geography course offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Brasília (IFB) between the years 2020 and 2021. All discussions were based on the list of expectations of the undergraduates and point to different conceptions of Geography, being a teacher and the teaching-learning process that students carry with them.

Author Biography

Luan do Carmo da Silva, Instituto Federal de Brasília

Curso de Licenciatura em Geografia do Instituto Federal de Brasília, campus Riacho Fundo

References

ADORNO, T. W. Educação após Auschwitz, In: COHN, G. (org). Adorno. Coleção “Grandes Cientistas Sociais. São Paulo. Ática, 1986. Disponível em: https://goo.gl/GhhyZP Acesso: 27.maio.2020.

ALENCAR, D. P. Educação e neoliberalismo: o caso do projeto escola sem partido. In: Revista brasileira de educação em geografia. v. 7, n. 14, 2018. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/407 Acesso 20.maio.2020.

ANDREIS, A. M.; CALLAI, H. C. Alicerces às aulas: princípios, conceitos e categorias geograficas. In: Revista Ensino de Geografia, v. 2, p. 80-101, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/243921 Acesso: 16.maio.2021.

ASCENÇÃO, V. O. R.; VALADAO, R. C.; ASSIS, P. Do uso pedagógico dos mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, 2018. Disponível em: http://www.leg.uefs.br/arquivos/File/materiais/ARTIGOS_mapas_maquetes/Valeria_de_Oliveira_Roque_Ascencao_Roberto_Celio_Valadao_Patricia_Assis_da_Silva_2018_Do_uso_pedagogico_dos_mapas_ao_exercicio_do_Raciocinio_Geografico.pdf Acesso: 20.Ago.2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia – o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

CARLOS, A. F. A. A condição espacial. São Paulo: Contexto, 2011.

CARVALHO, A. M. P. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. Col. ideias em ação. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

CASTELLAR, S. M. V. Raciocínio Geografia e a Teoria do Reconhecimento na Formação do Professor de Geografia. In: Signos Geográficos: Boletim NEPEG de Ensino de Geografia, v. 1, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/59197 Acesso: 10.Jun.2021.

CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. 1. ed. Brasília: Editora da UNESCO, 2009.

GOMES, P. C. C. Quadros Geográficos. Uma forma de ver, uma forma de pensar. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

GOULART, L. B. Aprendizagem e ensino: uma aproximação necessária à sala de aula. In: TONINI, I. M.; GOULART, L. B.; MARTINS, R. E. M. W.; CASTORGIVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A. (Org.). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011,

KAERCHER, N. A. A Geografia é o nosso dia-a-dia. In: CASTROGIOVANNI, A. C. ; CALLAI, H. C.; SCHÄFFER, N. O. ; KAERCHER, N. A. (Org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 5ed.Porto Alegre, RS: UFRGS, 2010.

LIBÂNEO. J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1992.

MORAIS, E. M. B.; RICHTER, D.; ASCENCAO, V. O. R.; CAVALCANTI, L. S. Formação de professores em Geografia no Brasil: tópicos em discussão. In: MORAIS, E. M. B.; RICHTER, D. Formação de professores de Geografia no Brasil. 1ed.Goiânia: Editora Alfa, 2020.

NARANJO. J. Casa das estrelas – o universo contado pelas crianças. Trad.: Carla Branco. Rio de Janeiro: Foz, 2013.

SANTOS, M. A natureza do espaço – técnica e tempo, razão e emoção. Coleção Milton Santos, 1. São Paulo: Edusp, 2004.

STRAFORINI. R. O ensino de geografia como prática espacial de significação. In: Estudos avançados. v. 32, n. 93. São Paulo, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152621 Acesso: 12.maio.2020.

Published

2022-04-11

How to Cite

Silva, L. do C. da. (2022). The geography class: some writings. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(1), 255–274. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253546