To embody school and geography teaching: necessary dialogues for the recognition of differences in school space production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251331

Keywords:

Corpo, Gênero, Sexualidades, Raça, Espaço escolar

Abstract

Thinking about embodying the school and the teaching of Geography is more than understanding that there are bodies present both in the school space and in the teaching of geographic science and that we must do something about them.This is because this statement reduces the constitution of the school and of teaching to being at school teaching something, which does not take into account that our bodies constitute both the school space and the teaching and learning processes.Using the Geography of Perception as a method, and framed by Feminist Geographies, among other intellectuals, the present text is a theoretical effort that seeks to problematize the abstractions with which the teaching of Geography is often worked. Thus, it intends to think of other horizons both for this teaching and for the school, through embodiment.In this way, the classroom opens up to uncertainty and theunknown when it comes to teaching and learning Geography; this is a space in which differences such as gender, sexualities and race cannot be made invisible, demonstrating how the body is beyond working with content to be taught and exposing the importance of working with the body both to teach and to learn Geography

Author Biography

Victor Pereira de Sousa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Mestre em Geografia (UFRRJ). Especialista em Antropologia (UCAM) e em Filosofia e Direitos Humanos (UCAM). Licenciado em Geografia (UERJ), em Pedagogia (UNIRIO) e em Ciências Sociais (UNICSUL). Membro e pesquisador da COLETIVA, Grupo de Pesquisa sobre Geografia, Cultura, Existências e Cotidianos (PPGGEO/UFRRJ), do Bafo!, Grupo de Pesquisa em Ética, Currículo e Diferença (PPGE/UFRJ) e, também, do LEQUE, Laboratório de Estudos Queers em Educação (PPGE/UFRJ).

References

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BUTLER, Judith. Regulações de gênero. cadernos pagu, v. 42, n. 1, p. 249-274, 2014.

CASSIMIRO, Érica; GALDINO, Francisco; SÁ, Geraldo. As concepções de corpo construídas ao longo da história ocidental: da Grécia Antiga à Contemporaneidade. Revista Eletrônica Print, n. 14. São João Del Rei, 2012.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

FLAUZINA, Ana Luisa. Corpo negro caído no chão: o sistema penal e o projeto genocida do Estado brasileiro. Dissertação (Mestrado em Direito). Universidade de Brasília. Brasília, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

GREEN, Bill; BIGUM, Chris. Alienígenas em sala de aula. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas em Sala de Aula. Petrópolis: Vozes, 2013.

GIORDANI, Ana. Geografia Escolar: neoliberalismo, necropolítica e as coisinhas do chão. Educação Geográfica em Foco. Ano 3. n. 6 Especial 2º ELG. 2019.

GIROTTO, Eduardo. Dos PCNs a BNCC: o ensino de Geografia sob o domínio neoliberal. Geo UERJ. n. 30. 2017.

GIROTTO, Eduardo; GIORDANI, Ana. Princípios do ensinar-aprender Geografia: apontamentos para a racionalidade do comum. Geografia. v. 44, n. 1. 2019.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: HOLLANDA, Heloisa. Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: SILVA, Tomaz Tadeu. Antropologia Ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

HOLLANDA, Heloisa. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2018.

LEFEBRVE, Henri. La producción del espacio. Trad. Emílio Martínez. Madrid: Capitán Swing Libros S. L., 2013.

LEFEBRVE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.

MOREIRA, Ruy. O Discurso do Avesso: para a crítica da Geografia que se ensina. São Paulo: Contexto, 2014.

NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo negro: tensionando interseccionalidades. In: BOAKARI, Francis; SILVA, Francilene; BATISTA, Illana. Políticas Públicas e Diversidade: quem precisa de identidade? Teresina: EdUFPI, 2020.

NASCIMENTO, Letícia. Monstra-Florescer: feminilizando práticas educativas. In: ADAD, Shara; LIMA, Joana; BRITO, Antônia. Práticas educativas: múltiplas experiências em educação. Fortaleza: Editora da UECE, 2021.

NUNES, Camila. Geografias do corpo: por uma Geografia da diferença. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: IGEO/UFRGS, 2014.

OLIVEIRA, Anita Loureiro de. Geografias, existências e corporalidades discordantes: narrativas periféricas e Transfeminismo. Anais do XIII ENANPEGE. São Paulo, 2019a.

OLIVEIRA, Anita Loureiro de. Geografias corporificadas: outras narrativas da vida na metrópole. In: OLIVEIRA, Anita Loureiro de; SILVA, Catia (Orgs.). Metrópole e crise societária: resistir para existir. Rio de Janeiro: Consequência, 2019b.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

RATTS, Alex. Corporeidade e diferença na Geografia Escolar e na Geografia da escola: uma abordagem interseccional de raça, etnia, gênero e sexualidade no espaço educacional. Terra Livre. Ano 31, v. 1, n. 46. 2016.

ROCHA, Lurdes. Fenomenologia, semiótica e Geografia da Percepção: alternativas para analisar o espaço geográfico. Revista da Casa de Geografia de Sobral, v. 4, p. 67-79, 2003.

SANTOS, Milton. Por uma Geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia. Porto Alegre, 1996.

SILVA, Joseli. Fazendo Geografias: pluriversalidades sobre gênero e sexualidades. In: SILVA, Joseli (Org.). Geografias Subversivas: discursos sobre espaço, gênero e sexualidades. Ponta Grossa: TodaPalavra, 2009.

SILVA, Joseli. Espaço interdito e experiência travesti. In: SILVA, Joseli; ORNAT, Marcio; JUNIOR, Alides. Geografias Malditas: corpos, sexualidades e espaços. Ponta Grossa: TodaPalavra, 2013.

SILVA, Joseli; ORNAT, Marcio; JUNIOR, Alides. O legado de Henri Lefebvre para a constituição de uma Geografia corporificada. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, n. 41, v. 3, Dossiê “Geografias interseccionais: gênero, raça, corpos e sexualidades” p. 63-77, jul-dez, 2019.

SILVA, Joseli. SILVA, Maria das Graças. Introduzindo as interseccionalidades como um desafio para a análise espacial no Brasil: em direção às pluriversalidades do saber geográfico. In: SILVA, Joseli; SILVA, Maria das Graças. Interseccionalidades, gênero e sexualidades na análise espacial. Ponta Grossa: TodaPalavra, 2011.

SILVA, Susana. Geografia e Gênero / Geografia Feminista: o que é isto? Boletim Gaúcho de Geografia, n. 23. AGB-PA, Porto Alegre, p. 7- 144, 1998.

SOURIAU, Étienne. Diferentes modos de existência. São Paulo: N-1 edições, 2020.

Published

2022-12-26

How to Cite

Sousa, V. P. de. (2022). To embody school and geography teaching: necessary dialogues for the recognition of differences in school space production. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(3). https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251331