Interlaces between internship and extension: experiences of the extension project soils, learning and conservingby ifpe –campus Recife
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253547Keywords:
education, teaching-learning, teacher training, pedology, didactic resourcesAbstract
Soil is a natural asset of great importance to humanity, however, this understanding is still incipient, and teaching and learning about soils in basic education remains a great challenge for teachers and students. The Soils, Learn and Conserveextension project, by IFPE campus Recife, started its activities in 2017, inspired by the implementation of a didactic-pedagogical intervention project of supervised internship, from the Geography Teaching course. This work aims to report the actions developed by theaforementioned extension project and demonstrate how the internship field and the experiences with the school environment have been important in this trajectory. The internship field schools became important partners in the project from the beginning, andthe undergraduates were able to contribute based on the needs that emerged from their experiences in the internship field. The experiences lived during the didactic workshops on soils contributed for the project team to develop knowledge, such as the elaboration of didactic resources more suited to each teaching modality. The extension project continues its work with the expectation of contributing to the teaching-learning process about soils in basic education schools, with the awareness that, in this joint journey of the extension project with the internship field schools, the exchange of knowledge is continuous and necessary.
References
ALVES, A. S. S. O ensino de solos e seus recursos metodológicos sob as ‘lentes’ da geografia escolar. Recife: TCC (Curso de Licenciatura em Geografia) – Instituto Federal de Pernambuco, Departamento Acadêmico de Ambiente, Saúde e Segurança – DASS, 2017.
ARAÚJO, D. L. Os desafios do ensino remoto na educação básica. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 20, n. 1, p. 231-239, 2020.
BARBOSA NETO, M. V.; OLIVEIRA, I. V. A.; SOUZA, D. D. R. Aplicação de oficinas sobre solos em escolas da educação básica da região metropolitana do Recife. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 1, n. 2, 2018.
BATISTA, N. L.; FELTRIN, T.; BECKER, E. L. S. Autoformação docente e reflexões sobre vivências escolares. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza. (Org.). Inquietações e proposituras na formação docente. Ponta Grossa: Atena, 2019, p. 67-8.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da geografia: o professor. Ijuí: Editora Unijuí, (Coleção Ciências Sociais). Tipo de suporte: CAVALCANTI, L. de S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Editora Alternativa, 2002.
FALCÃO, C.L. C. O Estudo do Solo sob a Ótica dos Livros Didáticos de Geografia: o seu entendimento integrado na paisagem. Universidade Regional do Cariri-URCA, Cadernos de Cultura e Ciência (2):3-9. 2007.
FARIAS, G. F.; ANTUNES, H. S. Construção de recursos didáticos para o ensino de Geografia: as oficinas como alternativas para a aprendizagem escolar. Boletim Geográfico, Maringá, v.30, n.2, p. 59-71, 2012.
GATTI, B. A. Formação de Professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v.1, n.2, p. 161-171, 2016.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE PERNAMBUCO. Projeto Político Pedagógico do curso de Licenciatura em Geografia. Recife: IFPE, 2019. Disponível em: <https://www.ifpe.edu.br/campus/recife/cursos/superiores/licenciaturas/geografia/geografia/projeto-pedagogico>. Acesso em: 15/12/2021.
LIMA, M. R. (org.). Conhecendo os solos: abordagem para educadores do ensino fundamental na modalidade à distância. Universidade Federal do Paraná. Departamento de Solos e Engenharia Agrícola. Curitiba. 2014. 167p. ISBN 978-858995009-1.
LIMA, V. C. Contribuição do projeto de extensão universitária Solo na Escola, do Departamento de Solos da Universidade Federal do Paraná para o ensino de solos. Synergismus scyentifica UTFPR, Pato Branco, 04 (1), 2009.
MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Rev. Bras. Ci. Solo, Viçosa, MG, v. 30, n. 4, p. 733- 740, 2006.
ONU. Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura. Educação: um tesouro a descobrir, relatório para a UNESCO. Os quatro pilares da educação: pistas e recomendações. Publicado pelo Setor de Educação da Representação em 18 de agosto de 2010.
PERIÇATO, A. J.; PAES, C. E. R.; SANCHES, C. C.; MANSANO, C. N. O uso de recursos didáticos no ensino da Geografia física. Revista Científica ANAP Brasil, v. 8, n. 10, 2015, p. 41-51.
PIMENTA, S. G. LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis. v. 3, número 3 e 4, pp. 5-24, ano 2005-2006.
PONTUSCHKA, N. N. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SALOMÃO, V. L. N.; RIBON, A. A.; SOUZA, I. C. O ensino de solos na educação básica: estudo de caso de duas escolas da rede privada no município de Palmeiras de Goiás-GO. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer – Jandaia-GO, v.17 n.34; p. 355-368, 2020.
SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 251, p. 205-221, jan./abr. 2018.
SOUZA, V. C. de; CASTELLAR, S. M. V. Erros didáticos e erros conceituais no ensino de Geografia: retificações e mediações à construção do conhecimento. Boletim Goiano de Geografia. v. 36, n. 2. maio-agosto. 2016. p. 241-263.
SUZUKI, L. E. A. S.; DIAS, L. C.; REHBEIN, M. O.; CORRÊA, E. A. O ensino de solos nos diferentes níveis de educação em Geografia. Revista Geonorte, V.11, N.37, p.01-21, 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
VEZZANI, F. M.; LIMA, M. R. Educação em Solos: um caminho para valorar os serviços ecossistêmicos? In: Boletim Informativo da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo. maio-ago, p. 54-57. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Manuella Vieira Barbosa Neto, Clezia Aquino de Braga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.