Implications of working with images in the development of more experiential learning: an experience with high school students in the supervised internship in geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.262662

Keywords:

learning plus experiences, supervised internship in geography, work with images

Abstract

Intent on understanding the repercussions of working with images in fostering more experiential learning for students in a public school in Vitória da Conquista, Bahia, this report delves into the experiences. To this end, the study involved 33 students from the 2nd year of both regular and integral high school at Dom Climério Almeida de Andrade State School (CEDOCA). The report relied on qualitative approaches, employing the Empirical Phenomenological Method (EPM). The adopted analytical perspective was phenomenological. The key concepts problematized in the report were those of image and the teaching-learning process in Geography. In conclusion, we believe that working with images enables more dynamic, engaging constructions that are closely tied to the life-world of the students. Images, with their potential for openness, allow individuals to problematize their contents in dialogues with their experiences. This, in turn, facilitates the production of learning that increasingly takes on experiential forms.

Author Biographies

Thaís dos Santos Neves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduanda em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Bolsista do grupo Educação Geográfica e Psicossocial das Imagens Contemporâneas (EduGeoPsIC).

Patricia Jesus dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduanda em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Integrante do grupo de Estudos e Pesquisa (GeoPesquisar).

Willian Falcão Lopes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor e Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Professor Assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Líder do grupo Educação Geográfica e Psicossocial das imagens contemporâneas (EduGeoPsIC).

References

BARROS, M. de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

GIORGI, A. Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In: Vários autores, A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes. 1997. p. 386 - 409.

CASTROGIOVANNI, A. C. Para entender a necessidade de práticas prazerosas no ensino de geografia na pós-modernidade. In: CASTROGIOVANNI, A. C; KAERCHER, N; REGO, N. (Org.). Geografia. III título. Porto Alegre (RS): Artmed, 2007. p. 2-47.

FARIAS, I. M. S. de. et. al. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livros, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LOPES, W. F.; SITJA, L. M. Q Percepções docentes sobre potencialidades do trabalho pedagógico com imagens no ensino-aprendizagem da geografia escolar. Imagens da Educação, v. 12, n. 2, p. 163-181, 21 jun. 2022.

LENCASTRE, J. A.; CHAVES, J. H. Ensinar pela imagem. Braga: Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, n. 8, v. 10, p. 2100-2105, 2003.

PINTO, Z. Assim já ninguém chora mais. Vozes Sem Terra, 2002. Disponível em: http://www.landless-voices.org/vieira/archive-05.php?rd=SONONONE337&ng=p&sc=1&th=49&se=0. Acesso em: 23 de fev. de 2024.

Published

2024-06-18

How to Cite

Neves, T. dos S., Santos, P. J. dos, & Lopes, W. F. (2024). Implications of working with images in the development of more experiential learning: an experience with high school students in the supervised internship in geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(1), 90–103. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.262662