Reflections on the teaching of biogeography based on the evaluation of the contents of the Enem: study of the period from 2011 to 2016 and perceptions of high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264944

Keywords:

Biogeography , Enem , teaching geography , high school

Abstract

This article is the result of teaching practice in the subject of Biogeography, based on an analysis of the contents of the National High School Exam concomitant with the teaching internship carried out in a public school in the city of Belém/Pará. To this end, the aim is to analyze how biogeography appears in the ENEM questions in a time frame from 2011 to 2016, listing the main difficulties of high school students related to the questions. The methodology applied in the research was content analysis and semi-structured interviews using the qualitative method. This study contributes to thinking about new possibilities in the use of educational tools and encouraging didactic productions at high school level of a regional nature in the Amazon on the knowledge of biogeographical terms used in the classroom, to enable an increase in the learning process of geographical knowledge.

Author Biographies

Jakeline Almeida Brito, Universidade Federal do Pará

Geógrafa; Professora, Doutoranda em geografia pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal (PPGEO/UFPA); pesquisadora no Grupo de Geografia do Turismo (GGEOTUR), bolsista da CAPES

Joecylene Saraiva de Castro, Universidade Federal do Pará

 

 

Juliana Silva e Silva, Universidade Federal do Pará

Geógrafa; Professora de geografia do Município de Marabá

References

SANTOS, M. J. Z. Introdução à Biogeografia. Boletim de Geografia, nº 3, 1985, p. 59-67.

BRASIL-INEP. http://enem.inep.gov.br/ acesso dia 22 de agosto de 2017 e 26 de outubro 2024.

CANDIOTTO, L. Z. P., DE ALBUQUERQUE, E. S., CARRIJO, B. R., & MONASTIRSKY, L. B. (2004). A nova natureza do mundo e a necessidade de uma biogeografia “social”. Geosul, 19(38), 142-158. https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/.Acesso em: 26 de ago. 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 2003.

OLIVA. Jaime Tadeu. Ensino de Geografia: um retardo desnecessário. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri. (org). A Geografia na sala de aula. 9ª edição, 4º reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2018.

PASSOS, Messias. M. dos. Biogeografia e paisagem. 2.ed.- Maringá: [s.n.], 2003, p. 68-93.

PESSÔA, Vera Lúcia Salazar. GEOGRAFIA E PESQUISA QUALITATIVA: um olhar sobre o processo investigativo. Geo UERJ, [S.l.], v. 1, n. 23, p. 4-18, ago. 2012. ISSN 1981-9021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/article/view/3682. Acesso em: 24 nov. 2022.

Published

2025-01-15

How to Cite

Brito, J. A., Castro, J. S. de, & Silva, J. S. e. (2025). Reflections on the teaching of biogeography based on the evaluation of the contents of the Enem: study of the period from 2011 to 2016 and perceptions of high school students. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(3), 127–141. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264944