Tribute to Ziraldo: the book “Lição de Geografia” and Universal Design for Learning (UDL) for teaching physical geography from the perspective of Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265831

Keywords:

geography teaching, landforms, literature, Inclusive Education, Ziraldo

Abstract

This article was born out of the desire to pay tribute to Ziraldo Alves Pinto, or Ziraldo, a memorable Brazilian writer who died in April 2024. However, the question was how to pay tribute to him. It was then that the decision was made to do so based on the approach to Geography, the author's area of training and interest, working with Ziraldo's book “Lição de Geografia” and highlighting his important role both for the country's literature and society and for the teaching of geographical content at school, especially physical geography. Thus, at the same time as paying tribute to Ziraldo, the aim is to present some teaching boards built as adaptations of the landforms portrayed in “Lição de Geografia”; the adaptations were designed to inspire the teaching of Geography from the perspective of inclusive education, and were made according to the Universal Design for Learning (UDL) approach. Another objective is to report on the dialogues and validation of the adaptations and on the potential of the literature in this task. This stage, systematized in the results, took place in 2024, in partnership with students on the morning shift of a course in Geography at the State University of Londrina.

Author Biographies

Vitor Colleto dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrando no Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGEO) na Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Eloiza Cristiane Torres, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Presidente Prudente), Professora do Departamento de Geografia (DGEO) e do Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGEO) da Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

BATISTA, T. S.; VASCONCELOS, T. C.; ARAUJO, R. W. V.; TRAVASSOS, W. de C.; SILVA, M. G. da; SANTOS, R. M. B. dos. Desenho universal para aprendizagem (DUA) no ensino de estudantes com transtorno do espectro autista (TEA): desafios e possibilidades. Anais do V CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2024. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/108116. Acesso em: 04 fev. 2025.

BRANCO, A. P. C.; MARQUES, A. C.; JUSTINA, A. R. P.; CAPELLINI, V. L. F. M. Currículo flexível e o Desenho Universal na Aprendizagem - DUA: desdobramentos para a aprendizagem cooperativa. Revista da Faculdade de Educação - Vol. 40, 2024. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12680. 04 fev. 2025.

FIERZ, M. M. A teoria do equilíbrio dinâmico em geomorfologia. Geousp – Espaço e Tempo (Online), v. 19, n. 3, p. 605-629, mês. 2016. Disponível em: URL: http://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/107614. Acesso em: 04 fev. 2025.

GUERRA, A.T. Dicionário Geológico-Geomorfológico. 8. ed. - Rio de Janeiro: IBGE, 1993. 446. p.

HACK, J. T. Interpretation of erosional topography in humid temperate regions. American Journal of Science, Bradley, v. 258, p. 80-97, 1960.

TRADUTOR BRAILLE. Tradutor Braille, 2025. Disponível em: https://www.tradutorbraille.com.br/. Acesso em 04 fev. 2025.

ZIRALDO. Lição de Geografia. São Paulo: Melhoramentos, 1999, 24p.

ZIRALDO. O Menino Maluquinho. 28ª ed. São Paulo: Melhoramentos, 1988.

ZIRALDO. Uma professora muito maluquinha. São Paulo: Melhoramentos, 1995.

ZIRALDO. Vovó Delícia. São Paulo: Melhoramentos, 1997. 80 p.

Published

2025-06-10

How to Cite

Santos, V. C. dos, & Torres, E. C. (2025). Tribute to Ziraldo: the book “Lição de Geografia” and Universal Design for Learning (UDL) for teaching physical geography from the perspective of Inclusive Education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 8(1), 97–111. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265831