Gamification: innovative proposal for the practice of critical environmental education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265975Keywords:
gamification, environmental education, active methodologiesAbstract
The aim of this article is to analyze the contribution of gamification to the process of critical formation in environmental education and geography teaching, emphasizing how it can promote meaningful and transformative learning. The effectiveness of gamification in geographic and environmental education depends on an obvious connection with the students' contexts and a commitment to social and environmental transformation. The methodology used was a bibliographical survey and the adaptation of board and online games to the context of the space experienced by the students. As a result, it was noted that by involving students in the creation of games and in the choice of resources that reflect their own challenges, educators have the opportunity to create more positive attitudes and behaviors towards the environment, resulting in significant and effective changes with the public involved.
References
ASSUNÇÃO, B. G; SILVA, J. T da. Metodologias ativas: uma reflexão sobre a aprendizagem na atualidade. Conedu - VII Congresso Nacional de Educação, 2020.
BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é Base. Brasília: MEC, 2018.
BUENO, M. A. A importância do Estudo do Meio na prática de ensino em Geografia física. Boletim Goiano de Geografia, v. 29, n. 2, p. 185-198, jul./dez. 2009.
CÉSAR, M.; LUNA, I.; PERKIN, E. De tragédia a solução: a atualidade teórica e empírica dos recursos comuns no Brasil. Nova economia, v. 30, n. 1, p. 7-35, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/neco/a/YzDjDJ6NX55XbV93nFw3xqd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 09 mar. 2024.
CONRADO. D. M. NUNES-NETO. Nei F. EL-HANI, Charbel N. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) na Educação Científica como Estratégia para Formação do Cidadão Socioambientalmente. Responsável Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências 2014 Disponível em < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2161398/mod_resource/content/1/grupos%205%20e%206%20pbl.pdf>, acesso: 10 agos 2023
DE ANDRADE AMORIM, Cícero Romão; PORDEUS, Marcel Pereira. A participação da gestão escolar na motivação dos alunos da EJA através da pedagogia de projetos. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 5, p. 2277-2289, 2022.
DELLOS, R. Kahoot! A digital game resource for learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 12, n. 4, p. 49-52, 2015.
FARIAS, Marcella Sarah Filgueiras de. Design Thinking para elaboração de um produto educacional: Roteiros de Aprendizagem - Estruturação e Orientações. 2019. Dissertação (Mestrado profissional em Ensino Tecnológico) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, IFAM, Brasil. Manaus: IFAM, 2019.
FILATRO, Andrea; CAVALCANTI, Carolina Castro. Metodologias inovativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
HARDIN, G. The tragedy of the commons. Science, v. 162, p. 1243-1248, 1968.
LÉVINAS, E. Entre nós: Ensaios sobre a alteridade. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
LOPES, Inara Erice De Souza Alves Raulino et al.. Quiz em metodologias ativas: suporte no ensino aprendizagem. Anais V CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/48829. Acesso em: 27/07/2024
MACHADO, Valeriê Cardoso et al. O conceito de ambiente na visão de professores de geografia do ensino médio do Estado de Goiás. Disponível em: http://www.agb.org.br/XENPEG/artigos/GT/GT4/tc4%20(71).pdf. Acesso em: 20 dez. 2016.
MELO, K. S.; OLIVEIRA, G. P. B. Adoção do app Kahoot para e na avaliação: uma experiência na formação inicial de professores. Democratizar, Petrópolis, v. XI, n. 1, p. 29-40, jan./jun. 2018.
MODESTO, Mônica Andrade; NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira (org.). Educação Ambiental de base comunitária: princípios e práticas. Aracaju, SE: Criação, 2023. 72 p.
MORALES, Angélica Góis. A formação do profissional educador ambiental. Reflexões, possibilidades e constatações. Ponta Grossa, PR: UEPG, 2009.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 2-25.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Tradução: Elaine Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MOTA, A.; ROSA, C.W. da. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 28 mai. 2018.
OLIVEIRA, D. A. Aprendizagem baseada em problemas: uma estratégia para trabalhar educação ambiental com estudantes do município de Bonito/PE. 2021. TCC (Graduação em Química) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2021. 64 f. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/43258/1/OLIVEIRA%2c%20Djalma%20Alves%20de.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.
RAMOS, M. C.; CARDOSO, K. T de S. N.; CARVALHO, M da S. Uso da ferramenta digital kahoot como estratégia para avaliação no ensino superior. CIET:EnPED, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1547. Acesso em: 21 mar. 2024.
ROSA, D. C. da; KONRAD, O.; REHFELDT, M. J. H. A Educação Ambiental e a gestão escolar na percepção de diretores de escolas estaduais da 3ªCRE/RS. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [s.l.], v. 12, n. 2, p. 331-354, 2017. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2251. Acesso em: 10 fev. 2024.
SANCHES, D. A. da S.; BENTO, L. R. da S.; DE CARVALHO, L. A. O uso da aprendizagem baseada em problemas no ensino de educação ambiental no ensino médio: uma revisão sistemática de literatura. Contribuciones a las Ciencias Sociales, [s.l.], v. 17, n. 1, p. 1209-1225, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/3461. Acesso em: 25 fev. 2024.
SILVA, J. T. da; MOURA, D. B de. Metodologias ativas na aprendizagem: um desafio para o professor do século XXI. In: KOACHHANN, Andréa (org.). Formação docente e trabalho pedagógico: diálogos fecundos. Goiânia - GO: Scotti, 2020. p. 193-209.
SILVA, M. C. P. Uso do kahoot como ferramenta de avaliação e ensino-aprendizagem no ensino da membrana plasmática. Revista Eletrônica Estácio Saúde, v. 7, n. 2, p. 6-9, 2018.
SILVA, S. G. B. do N.; SANTOS, A. A. da S.; FILHO, R. L. de M.; GOMES, D. D. M.;
PEREIRA, I. M. C. O ensino de geografia aliado à tecnologia: a utilização do kahoot como forma de dinamizar as aulas de geografia. Cadernos de Ensino, Ciências & Tecnologia, [s.l.], v. 1, n. 2, p. 68-77, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CECiT/article/view/2010. Acesso em: 22 mar. 2024.
SOARES PEREIRA, R. C.; GOUVEIA, L. B.; DINIS, M. A. P. A Educação Ambiental por meio do uso das metodologias ativas: um estudo de caso na cidade de Cabo Frio (RJ). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [s.l.], v. 17, n. 2, p. 153-168, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12922. Acesso em: 4 mar. 2024.
VALENTE, J. A. Aprendizagem ativa no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Notícias, Brusque, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 mar. 2024.
ZHAO, F. Using Quizizz to Integrate Fun Multiplayer Activity in the Accounting Classroom. International Journal of Higher Education, v. 8, n. 1, p. 37-43, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felipe Alan Souza Santos, Alan Nunes Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.