Freire's legacy and the countyside education in the Amazon region of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2021.251594

Abstract

The article presents reflections on the relevance of Paulo Freire's legacy, especially in this period of the centenary of his birth, and highlights his contributions to the strengthening of the role of the Rural Education Movement in Brazil and in the Amazon region of Pará. In methodological terms, we used a bibliographic and documental survey, which allowed us to explain some strategies of the Field Education Movement of resistance and re-existence to the existing hegemonic power pattern, focusing on combating the closing of schools and the demands for face-to- face secondary education in the territories of rural, indigenous and quilombola peoples, materialized in the experience of the Forum for Rural Education in Pará.

Author Biographies

Salomão Antonio Mufarrej Hage, UFPA

Doutorado Sanduíche pela Universidade de Wisconsin-Madison e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Instituto de Ciências da Educação da (UFPA).

Dorilene Pantoja Melo, UFPA

Doutoranda em Educação pela (UFPA). Professora de Educação de Jovens e Adultos na Secretaria Municipal de Educação- SEMEC.

Francy Taissa Nunes Barbosa, UFPA

Doutorando em Educação (UFPA). Professora da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Município de Belém/PA.

References

BRASIL. Decreto n. 6.040, de 7 de fevereiro de 2007. Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades tradicionais – PNPCT. Brasília. 2007.

BRASIL. Lei n. 12.960, de 27 de março de 2014. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para fazer constar a exigência de manifestação de órgão normativo do sistema de ensino para o fechamento de escolas do campo, indígenas e quilombolas. Brasília, 2014.

BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Pesquisa Educacional Anísio Teixeira – Censo Escolar 2014; 2020 (sinopse). Brasília: Inep/MEC, 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF): Senado Federal, 1988.

FONEC – Fórum Nacional de Educação do Campo. Carta-Manifesto 20 Anos da Educação do Campo e do PRONERA. Brasília-DF, 15 de junho de 2018. (Digitalizado)

FONEC. Representantes da Coordenação Ampliada do FONEC. Brasília, DF, 08 de julho de 2020a. (Digitalizado)

Carta Circular FONEC n.º 05/2020. Organicidade do Fonec. Brasília, DF, 22 de junho

de 2020b. (Digitalizado)

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ᵃ, ed, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

MEDEIROS, Evandro & HAGE, Salomão. Em Tempos de Pandemia E Autoritarismo Político: O Movimento de Educação do Campo re-existe na luta pela democratização do Estado e ampliação de direitos. IN: MARINHO, Luciélio & AMORIM, Roseane Maria de (ORGs.). Pesquisas e práticas educativas: desafios e possibilidades no século XXI. João Pessoa: Editora UFPB, 2020.

SANTOS, Clarice Aparecida dos, MOLINA, Mônica Castagna; HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Ensino Remoto e à Distância aprofunda as Desigualdades e não garante o Direito à Educação dos Povos Tradicionais e Camponeses em Tempos de Pandemia, Dez. 2020. Disponível em: https://anped.org.br/news/ensino-remoto-e- distancia-aprofunda-desigualdades-e-nao-garante-o-direito-educacao-dos-povos.

Acesso em: 20 de fev. 2021.

SANTOS, Ramofly Bicalho dos; SILVA, Marizete Andrade da. Políticas públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. São Carlos, SP: UFSCAR, Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016. Disponível em:

ww.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/download/1549/493. Acessado em 09/07/2019.

Published

2021-08-27