Literary aspects for understanding Geography: the book “Morte e Vida Severina” as a teaching resource for understanding brazilian social problems
DOI:
https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.257988Keywords:
didactic resources, Geography and Literature , social problems in the countryside, Geografia AgráriaAbstract
The present work aims to present the methodological possibilities based on the use of the literary work “Morte e Vida Severina”, by the author João Cabral de Melo Neto, as a didactic resource in Geography classes. The interdisciplinary connection between Geography and Literature makes it possible to understand some themes dear to Geography, such as the agrarian issue and urbanization. This research starts from the analysis of excerpts from the book with geographic themes, such as the rural exodus and violence in the countryside. At the end, it presents a table with excerpts from the book and its connection with Geography. It is expected that the realization of the practice proposed by this work can make Geography classes more interactive and less traditional, in which students can debate such themes in a dynamic and reflective way, linking them to their daily lives.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília,
CAVALCANTE, Tiago Vieira. Geografia Literária em Rachel de Queiroz. Orientador: Lívia de Oliveira. 2016. 176 p. Tese de doutorado (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista “Júlio De Mesquita Filho”, Rio Claro, SP, 2016.
COSTA, Natalia. Geografia vista a partir da literatura brasileira: uma análise da obra Iracema e suas possibilidades no ensino e aprendizagem. Orientador: Heibe Santana da Silva. 2022. 32 p. Monografia (Graduação em Geografia). Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, CE, 2022.
GARCIA, Gabriel. Literatura como proposta didática para o ensino de geografia. 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, Maringá, 2019.
GUERRA, Fábio Soares. Geografia escolar e o papel do professor no contexto contemporâneo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.
HOMERO. Odisseia. 25. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015. 419 p.
LIMA, S.T. Geografia e Literatura: alguns pontos sobre a percepção de paisagem, 2000. 2013.
MARANDOLA JÚNIOR, Eduardo. Geograficidade e espacialidade na literatura. Geografia, v. 34, n. 3, p. 487-508, 2009.
MELO NETO, João Cabral de. Morte e vida severina. Alfaguara, Rio de Janeiro, 2007.
MOURA, Aparecido Roberto; LUDKA, Vanessa Maria. Ensino de geografia por meio da literatura: uma análise da obra Vidas Secas, de Graciliano Ramos. PESQUISAR–Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, v. 8, n. 16, p. 70-83, 2021.
QUEIROZ, Rachel de. O Quinze. 93. ed. São Paulo: José Olympio, 2012. 106 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberto Tadiello Gomes da Silva, Ana Karolyne Ferreira Nascimento, Francisco Felipe Rosendo Da Silva, Heibe Santana da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à REVISTA MUTIRÕ da Universidade Federal de Pernambuco o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. CC BY -
Permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. Esta é a mais flexível das licenças, onde o foco é a disseminação do conhecimento.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.