Literary aspects for understanding Geography: the book “Morte e Vida Severina” as a teaching resource for understanding brazilian social problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.257988

Keywords:

didactic resources, Geography and Literature , social problems in the countryside, Geografia Agrária

Abstract

The present work aims to present the methodological possibilities based on the use of the literary work “Morte e Vida Severina”, by the author João Cabral de Melo Neto, as a didactic resource in Geography classes. The interdisciplinary connection between Geography and Literature makes it possible to understand some themes dear to Geography, such as the agrarian issue and urbanization. This research starts from the analysis of excerpts from the book with geographic themes, such as the rural exodus and violence in the countryside. At the end, it presents a table with excerpts from the book and its connection with Geography. It is expected that the realization of the practice proposed by this work can make Geography classes more interactive and less traditional, in which students can debate such themes in a dynamic and reflective way, linking them to their daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karolyne Ferreira Nascimento, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Geografia e pesquisadora na área de Geografia Urbana e Ensino de Geografia

Roberto Tadiello Gomes da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduado em Geografia e pesquisador na área de Geografia e Literatura

Heibe Santana da Silva, Universidade Regional do Cariri

Geografo, doutor em Arquitetura e Urbanismo (UFBA). No momento é professor substituto do Departamento de Geociência da Universidade Regional do Cariri e pesquisador dos grupos de pesquisa Laboratório de estudos avançados em Cidade, Arquitetura e tecnologias Digitais (UFBA), Território, Espaço e Movimentos Sociais (URCA), Geografia e Criatividade (URCA) e Coordenador do Laboratório de Geografia Agrária (LABGEA).

Francisco Felipe Rosendo Da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduando em Geografia e pesquisador na área de Geografia Urbana e Ensino de Geografia

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília,

CAVALCANTE, Tiago Vieira. Geografia Literária em Rachel de Queiroz. Orientador: Lívia de Oliveira. 2016. 176 p. Tese de doutorado (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista “Júlio De Mesquita Filho”, Rio Claro, SP, 2016.

COSTA, Natalia. Geografia vista a partir da literatura brasileira: uma análise da obra Iracema e suas possibilidades no ensino e aprendizagem. Orientador: Heibe Santana da Silva. 2022. 32 p. Monografia (Graduação em Geografia). Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, CE, 2022.

GARCIA, Gabriel. Literatura como proposta didática para o ensino de geografia. 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, Maringá, 2019.

GUERRA, Fábio Soares. Geografia escolar e o papel do professor no contexto contemporâneo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

HOMERO. Odisseia. 25. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015. 419 p.

LIMA, S.T. Geografia e Literatura: alguns pontos sobre a percepção de paisagem, 2000. 2013.

MARANDOLA JÚNIOR, Eduardo. Geograficidade e espacialidade na literatura. Geografia, v. 34, n. 3, p. 487-508, 2009.

MELO NETO, João Cabral de. Morte e vida severina. Alfaguara, Rio de Janeiro, 2007.

MOURA, Aparecido Roberto; LUDKA, Vanessa Maria. Ensino de geografia por meio da literatura: uma análise da obra Vidas Secas, de Graciliano Ramos. PESQUISAR–Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, v. 8, n. 16, p. 70-83, 2021.

QUEIROZ, Rachel de. O Quinze. 93. ed. São Paulo: José Olympio, 2012. 106 p.

Published

2024-08-28

How to Cite

Ferreira Nascimento, A. K., Silva, R. T. G. da, Silva, H. S. da, & Rosendo Da Silva, F. F. (2024). Literary aspects for understanding Geography: the book “Morte e Vida Severina” as a teaching resource for understanding brazilian social problems . Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 5(2), 121–137. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.257988

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.