Brazil of the few owners of great land extensions: an approach to feudal pedagogy between susreans and vassales, analogy metaphor or feudal elements?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.254349

Keywords:

feudal; lands; politics; pedagogy; ideology; alienation

Abstract

Human history has its processes and specificities in time and space, with certain ruptures and continuities of certain processes and elements. We can cite as an example: the types and modes of inequalities, slave systems and colonial systems, etc. But they are not the same or the same way. There are specificities and characteristics linked to contextual time and space. However, without a doubt, there are historical events and facts that occurwith certain similarities and characteristics between past and present, although within their respective contexts. Therefore, in each period and social, political, economic, cultural, religious, and historical context, we can observe certain similarities, between 'yesterday and today. 'For example, the Feudal System occurred in many continents and countries, and at specific times and with their specific contextual features. Thus, as already mentioned, it seems that certain elements or remnants of previous or past historical facts are evident in other times and contexts. Not that they are the same systems, nor their continuity, but only similarities and characteristics that seem to 'come and go'. Faced with these facts, their problems and consequences, we delve into sources on the European Feudal System from the 10th to the 14th century A.D. to understand elements, events and episodes that have been occurring in contemporary brazil, with some similarities to the feudal system. Fundamentally, with respect to land, large landowners, religion, politics, economics and rituals. Thus,we identify that: a) Religion, Politics and 'power', both infeudalism and in current political relations in Brazil,continue in the perspective of defending private property of large extensions of land in the hands of a few; b)maintain and reproduce the conservative and 'moralistic' ideas of the groups that hold 'political and economic power'; and c) naturalize poverty and misery of the population as fate or normal-natural, as well as attribute to the economic and material achievements of the large landowners something divine or determined.

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Author Biography

Marcelo Barboza Duarte, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestre em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pelo Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Especializado em Filosofia pelo Departamento de Pós-Graduação Lato-Sensu da Universidade Gama Filho (UGF); Especializado em Ciências da Religião pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade Unida de Vitória - ES; Licenciado em Pedagogia Plena com Habilitação ao Magistério das Disciplinas Pedagógicas do Ensino Fundamental e Médio, Orientação, Supervisão e Administração Educacional pela Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF); Bacharel em Teologia pela Faculdade Unida de Vitória - ES; Licenciado em Filosofia pela Universidade de Taubaté (UNITAU), Licenciado em História e Licenciado em Sociologia pela Universidade Estácio de Sá (UNESA) e Bacharelando em Filosofia pelo Instituto de Ciências Humanas e Filosofia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atuou como colaborador em diversos projetos e trabalhos realizados por Instituições sem fins lucrativos para a orientação, auxílio e inserção social de Crianças, Adolescentes e Adultos que vivem em estado de marginalização e vulnerabilidade social em Comunidades, Hospitais e Casas de detenção nos Estados do Rio de Janeiro e Minas Gerais. Também participou de um projeto humanitário na Bolívia em 1998, Cidade de Puerto Suarez e Santa Cruz de la Sierra, inclusive em Aldeias indígenas, onde sua perspectiva de vida, sociedade e relações sociais mudaram radicalmente. Atuou como Apresentador de um Programa de Rádio FM no Estado do Rio de Janeiro (com mais de 200 mil ouvintes por dia), Lecionou Disciplinas de Teologia em Institutos, Seminários e Faculdades de Teologia no Estado do Rio de Janeiro e Minas Gerais, e atualmente Leciona Filosofia em escolas da rede estadual e privada do Rio de Janeiro como professor Docente I. E como pesquisador tem buscado entender questões sobre a violência e sua percepção como na Dissertação de Mestrado onde o problema foi "O impacto da violência urbana na percepção de estudantes da Educação Básica;" sobre a inconstitucionalidade da prática do Ensino Religioso e a violência do mesmo para com a consciência dos educandos no espaço público escolar, onde resultaram trabalhos como "O Ensino Religioso na Educação de Niterói: Facultativo ou Obrigatório, Confessional ou Plural?" e " A Introdução do Ensino Religioso na Educação Pública Brasileira e sua Filosofia (contradições, polêmicas e antagonismos)," no qual são levantadas questões relacionadas a filosofia e a uma formação filosófica para os estudantes da rede pública. Não apenas nestes, mas em todas as produções há as considerações e crítica sobre o por que dos educandos da rede pública não possuírem uma formação que abarque mais conteúdos filosóficos e científicos.

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Published

2023-01-12

How to Cite

Duarte, M. B. (2023). Brazil of the few owners of great land extensions: an approach to feudal pedagogy between susreans and vassales, analogy metaphor or feudal elements?. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 3(3), 168–200. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.254349

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