Education of the fieldand Geography teaching in the peasant territory (Lagoa do Mineiro Agrarian Reform Settlement, Itarema/CE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.258897

Keywords:

field education, geography teaching, methodological practices, Francisco Araújo Barros High School, Land reform settlement Lagoa do Mineiro

Abstract

This work aims to encourage the development of geographical methodological practices that encourage the training of Geography teachers as well as strengthen peasant territorialization, considering peasant knowledge. For this purpose, documental and bibliographical research was carried out, as well as fieldwork, to which, at the end of the text, a proposal for a didactic resource will be presented. This study, which is in progress, is being carried out at the Geography Teaching Practice Laboratory (LAPEGEO) at the State University of Ceará (UECE), on the articulation between the teaching of Geography and Rural Education at the Escola de Ensino Médio do Campo Francisco Araújo Barros, located in the agrarian reform settlement Lagoa do Mineiro, in Itarema, in the state of Ceará.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Santos da Paz, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO) e do Grupo de Estudos e Articulação Ensino de Geografia e Territórios (GEAEGT). Além de ser participante do Grupo de Pesquisa "Sistemas Técnicos e Espaço" e bolsista de Iniciação Científica da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico (FUNCAP) do Projeto: “ESCOLA-TERRITÓRIO E EDUCAÇÃO GEOGRÁFICA: DIÁLOGOS ENTRE SABERES NO ASSENTAMENTO DE REFORMA AGRÁRIA LAGOA DO MINEIRO (ITAREMA/CE)”.

Tereza Sandra Loiola Vasconcelos, Universidade Estadual do Ceará

Professora adjunta dos Cursos de Geografia (Licenciatura e Bacharelado) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) do núcleo Geografia/UECE/CCT. Coordenadora do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO) e do Grupo de Estudos e Articulação Ensino de Geografia e Territórios.

References

CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos et al. Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 11. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção dos conhecimentos. 18ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

DAMASCENO, Cosma dos Santos. Contribuições e desafios da escola Francisco Araújo Barros para construção do projeto de agricultura camponesa do MST – Ceará. Dissertação (Mestrado profissional) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Agrárias. Programa de Pós-Graduação em Agrossistemas. Florianópolis, SC, 2015.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados. 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 28 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do poder. Tradução de Maria Cecília França. SP: Ática, 1993.

SANTOS, Rosane Maria Rudnick dos. O ensino de geografia e suas linguagens. Curitiba: Ibpex, p. 55, 2010.

VASCONCELOS, Tereza Sandra Loiola. Por onde andam os coqueirais? Os territórios tensionados e as tensões territoriais no estado do Ceará. 2015. 312 f. Tese (Doutorado em Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semenovich et al. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem, v. 10, p. 103-117, 1988.

Published

2023-08-09

How to Cite

Paz, P. S. da, & Vasconcelos, T. S. L. (2023). Education of the fieldand Geography teaching in the peasant territory (Lagoa do Mineiro Agrarian Reform Settlement, Itarema/CE). Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 4(2), 101–111. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.258897

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.