Introductory Note on the Market Advancement in the Debates on Educational Reforms: The Case of the New High School/NHS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2025.265886

Keywords:

neoliberalism, State, education, educational reforms, high school

Abstract

Brazilian education has been opening space for the insertion of neoliberal practices in its organization, a trend more strongly visible since the end of the last century with the country’s redemocratization process and the market expansion through globalization. Public education policies have been influenced by international organizations, aiming to meet market demands, where education is positioned as a central core of this plan, as seen, for instance, in programs and school materials. Historical moments and contexts guide public policies that may or may not be approved and implemented. Consider Brazil from the 1990s onwards, with governments aligning themselves with capitalist ideals. Thus, the objective is to outline the market-driven advance in Brazilian education, focusing on an analysis of educational reforms targeting high school education. For this purpose, concepts such as globalization, market, State, educational reforms, and high school were discussed based on scholars and official documents. Neoliberal practices in their organizations and applications provoke inequalities and social limitations, with public education adopting market practices in educational activities, thereby reducing the role and responsibilities of the State. Considering the most recent reforms, one can mention the New High School (NEM) (Law No. 13,415/2017). In this context, the influence of capital interests in producing a workforce for the labor market is quite evident. Therefore, discussions around high school reform must be approached with care, fostering debates to develop public policies that are consistent with and reflective of the diversity of Brazilian realities.

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Author Biographies

Carlos Eduardo Amancio dos Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso, UNEMAT

Graduando em licenciatura plena em Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT, Câmpus Universitário de Juara. Atuou como monitor voluntário na disciplina de Filosofia da Educação II (02/2023 à 07/2023). Desenvolve pesquisa de Trabalho de Conclusão de Curso/TCC na linha de pesquisa Educação, Controle Social, Participação Social em Espaços Públicos, Estado, Poder e Violência.

Paul Clívilan Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso, UNEMAT

Graduado em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual de Alagoas/UNEAL, Campus I/Arapiraca (2011). Mestre e Doutor em Ciências (Geografia Humana) pelo Programa de Pós-graduação em Geografia Humana/PPGH da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/FFLCH da Universidade de São Paulo/USP. Foi bolsista de mestrado e doutorado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo/FAPESP, com Bolsa de Estágio de Pesquisa no Exterior/BEPE na Universidade de Lisboa/UL (Mestrado) e BEPE/Doutorado na Universidade de Valladolid/UVa, Espanha. Atualmente é Professor da Educação Superior (A1 - Adjunto) do Curso de Pedagogia (Campus Universitário de Juara) da Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT e Professor Formador I do Curso de Geografia Licenciatura da UNEMAT pelo Sistema Universidade Aberta do Brasil/UaB. Integra o Laboratório de Geografia Política e Planejamento Territorial e Ambiental/LABOPLAN/USP; o Laboratório de Geografia Econômica e Planejamento Territorial/LAGEP/UNEAL - Campus V-União dos Palmares; o Grupo Josué de Castro de Pesquisas Territoriais/GJC da Universidade Federal de Alagoas/UFAL, Campus A. C. Simões, Maceió; o Grupo de Estudos e Pesquisa Fronteiras: História, Educação, Trabalho, Patrimônio e Memória da UNEMAT, Campus Universitário de Juara; e o Grupo de Pesquisa em Planejamento Territorial, Técnica e Desigualdade Socioespacial/GEOPLAT do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN. Membro da Associação dos Geógrafos Brasileiro/AGB, seção São Paulo.

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Published

2025-05-05

How to Cite

Santos, C. E. A. dos, & Paul Clívilan Santos. (2025). Introductory Note on the Market Advancement in the Debates on Educational Reforms: The Case of the New High School/NHS . Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 6(1), 95–114. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2025.265886

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