Indigenous art as resistance
interview with Jé Hãmãgãy
Keywords:
cotemporary indigenous art, ancestral memory, resistance, digital technologies, artistic collaborationAbstract
Starting in July 2024, the University of Pernambuco offers a free online extension course for Basic Education teachers from all over Brazil on the History of Indigenous Arts. It was the second edition of this course that focused on criticism of the Western canons of Art History at the same time and that contributed to offering continued training for teachers of Fundamental and Medium Education, constantly in need of tools on Indigenous Histories and Cultures (Silva, 2021). In this edition, a teaching professor, Kalina Vanderlei Silva, has the opportunity to interview two contemporary indigenous artists, discussing topics such as racism, art market, production and aesthetics: multiartiste Fykya Pankararu (@fykyapankararu), whose interview resulted in a video available on the Kmaikya-Histórias project channel Indigenous non-YouTube (Kmaikya, 2024); e museologist and visual artist tikmũ’ũn Jé Hãmãgãy (@pedejatoba) whose transcribed interview we present here as a source for the debate on Art from indigenous perspectives.
References
ESBELL, Jaider. 2018. Arte Indígena Contemporânea e o grande mundo. Site Jaider Esbell. Texto publicado em 14 de junho de 2018. (https://goo.gl/6ipzRH; acesso em 26/03/2025).
ESBELL, Jaider. 2020. Arte indígena contemporânea como armadilha para as armadilhas. Galeria Jaider Esbell. Texto publicado em 9 de julho de 2020. (http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas; acesso em 26/03/2025).
GEERTZ, Clifford. 1973. “A arte como um sistema cultural”. In: GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas, pp. 142-181. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.
KMAIKYA – HISTÓRIAS INDÍGENAS. 2024. Fykyá Pankararu: Entrevistas com Artistas Indígenas #1. (https://www.youtube.com/watch?v=2nAqqs-rqLw; acesso em 25/03/2025).
LAGROU, Els. 2010. Arte Indígena no Brasil: Agência, Alteridade e Relação. Brasília: Editora UnB.
SILVA, Kalina Vanderlei. 2021. “Oficinas digitais de artes indígenas para professores de ensino fundamental e ensino médio: Produzindo conhecimento decolonial sobre história indígena”. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 2, pp. 235–244. DOI: 10.36661/2358-0399.2021v12i2.12183. (https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/12183; acesso em 26/03/2025).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kalina Vanderlei Silva, Anderson Vicente da Silva, Aline Cândida de Araújo, Jé Hãmãgãy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para textos publicados na Revista de Estudos e Investigações Antropológicas são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. No caso de submissão paralela a outro periódico, o texto em questão será excluído imediatamente do processo de avaliação e não será publicado na Revista de Estudos e Investigações Antropológicas.