Indigenous art as resistance

interview with Jé Hãmãgãy

Authors

Keywords:

cotemporary indigenous art, ancestral memory, resistance, digital technologies, artistic collaboration

Abstract

Starting in July 2024, the University of Pernambuco offers a free online extension course for Basic Education teachers from all over Brazil on the History of Indigenous Arts. It was the second edition of this course that focused on criticism of the Western canons of Art History at the same time and that contributed to offering continued training for teachers of Fundamental and Medium Education, constantly in need of tools on Indigenous Histories and Cultures (Silva, 2021). In this edition, a teaching professor, Kalina Vanderlei Silva, has the opportunity to interview two contemporary indigenous artists, discussing topics such as racism, art market, production and aesthetics: multiartiste Fykya Pankararu (@fykyapankararu), whose interview resulted in a video available on the Kmaikya-Histórias project channel Indigenous non-YouTube (Kmaikya, 2024); e museologist and visual artist tikmũ’ũn Jé Hãmãgãy (@pedejatoba) whose transcribed interview we present here as a source for the debate on Art from indigenous perspectives.

Author Biographies

Kalina Vanderlei Silva, Universidade de Pernambuco

Professora Associada da Universidade de Pernambuco (UPE). Doutora em História pela UFPE. Bolsista de Produtividade do CNPq. Coordenadora do Kmaikya – Histórias Indígenas e do GEHSCAL – Grupo de Estudos em História Sociocultural da América Latina. E-mail: kalina.silva@upe.br

Anderson Vicente da Silva, Universidade de Pernambuco

Doutor de Antropologia pela UFPE. Professor Adjunto do curso de licenciatura em Ciências Sociais da UPE/FCAP. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - PROFHISTÓRIA/UPE - Campus Mata Norte. E-mail: anderson.silva@upe.br

Aline Cândida de Araújo, Universidade de Pernambuco

Doutoranda e mestre em Ensino de História pela Universidade de Pernambuco (UPE), onde também se graduou em Licenciatura em História. Professora da rede municipal de Surubim, Pernambuco. Editora do Kmaikya – Histórias Indígenas e membro do GEHSCAL – Grupo de Estudos em História Sociocultural da América Latina. E-mail: aline.candida@upe.br

Jéssica Tôrres de Oliveira, Universidade de São Paulo

Jé Hãmãgãy (Jéssica Tôrres de Oliveira), tem 27 anos e é artista autônoma, museóloga formada pela UFMG, mestranda em Estudos Culturais pela USP. Seus estudos têm foco na Museologia Social Indígena, falando sobre memória ancestral, repatriação de bens, anticolonialidade e patrimonialização. Sua arte aborda maternidade, cultura, memória, sonhos e pautas da luta originária no Brasil. E-mail: pedejatobadocerrado@gmail.com.

References

ESBELL, Jaider. 2018. Arte Indígena Contemporânea e o grande mundo. Site Jaider Esbell. Texto publicado em 14 de junho de 2018. (https://goo.gl/6ipzRH; acesso em 26/03/2025).

ESBELL, Jaider. 2020. Arte indígena contemporânea como armadilha para as armadilhas. Galeria Jaider Esbell. Texto publicado em 9 de julho de 2020. (http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas; acesso em 26/03/2025).

GEERTZ, Clifford. 1973. “A arte como um sistema cultural”. In: GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas, pp. 142-181. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.

KMAIKYA – HISTÓRIAS INDÍGENAS. 2024. Fykyá Pankararu: Entrevistas com Artistas Indígenas #1. (https://www.youtube.com/watch?v=2nAqqs-rqLw; acesso em 25/03/2025).

LAGROU, Els. 2010. Arte Indígena no Brasil: Agência, Alteridade e Relação. Brasília: Editora UnB.

SILVA, Kalina Vanderlei. 2021. “Oficinas digitais de artes indígenas para professores de ensino fundamental e ensino médio: Produzindo conhecimento decolonial sobre história indígena”. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 2, pp. 235–244. DOI: 10.36661/2358-0399.2021v12i2.12183. (https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/12183; acesso em 26/03/2025).

Published

2025-09-12