Perception of educators on sexual guidance at school: a floor they never treaded

Josiane Bandeira, Crhis Netto de Brum, Samuel Spiegelberg Zuge, Tassiana Potrich, Joice Moreira Schmalfuss

Abstract


ABSTRACT

Objective: to identify the perception of educators on the theme of sexual guidance at school. Method: a descriptive and exploratory study of a qualitative approach, with 15 teachers of a public school in the period of September-October 2014. The data were produced from semi-structured interviews and submitted to content analysis technique. Results: from the analysis emerged analytical category << The perception of sexual guidance in the school as a floor they never treaded >>. Educators mentioned that it was difficult to adapt to the theme of sexual guidance at school. Conclusion: joint initiatives in the areas of health and education are needed. This coordination is intended to allow spaces for collective discussion of sexual guidance in the school so as to minimize the doubts and anxieties arising from educators. Descriptors: Sex Education; Teachers; Nursing.

RESUMO

Objetivo: identificar a percepção dos educadores acerca da temática orientação sexual na escola. Método: estudo descritivo exploratório, de abordagem qualitativa, com 15 educadores de uma escola pública, no período de setembro a outubro de 2014. Os dados foram produzidos a partir de entrevistas semiestruturadas e submetidos à Técnica de Análise de Conteúdo. Resultados: a partir da análise, emergiu a categoria analítica << A percepção da orientação sexual na escola como um solo que nunca pisaram >>. Os educadores mencionaram que encontram dificuldades para se adaptarem com a temática orientação sexual na escola. Conclusão: são necessárias iniciativas conjuntas entre as áreas da saúde e da educação. Essa articulação tem o intuito de possibilitar espaços de discussão coletiva sobre a orientação sexual na escola de maneira a minimizar as dúvidas e anseios advindos dos educadores. Descritores: Educação sexual; Docentes; Enfermagem.

RESUMEN

Objetivo: identificar la percepción de los educadores acerca de la temática orientación sexual en la escuela. Método: estudio descriptivo exploratorio, de enfoque cualitativo, con 15 educadores de una escuela pública, en el período de septiembre a octubre de 2014. Los datos fueron producidos a partir de entrevistas semi-estructuradas y sometidos a la Técnica de Análisis de Contenido. Resultados: a partir del análisis surgió la categoría analítica << La percepción de la orientación sexual en la escuela como un suelo que nunca pisaron >>. Los educadores mencionaron que encuentran dificultades para adaptarse con la temática orientación sexual en la escuela. Conclusión: son necesarias iniciativas conjuntas entre las áreas de la salud y de la educación. Esa articulación tiene el intuito de posibilitar espacios de discusión colectiva sobre la orientación sexual en la escuela de manera a minimizar las dudas y ansias de los educadores. Palabras clave: Educación sexual; Profesores; Enfermería.


Keywords


Educação sexual; Docentes; Enfermagem



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v10i3a11064p1102-1108-2016



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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