The new normal? Reflex of the pandemic in the academic life

Authors

  • Tiago Diniz Siares Núcleo Comunitário - Escola Billy Gancho
  • Regiane Caldeira da Silva Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Stephanni Gabriella Sudré Universidade Federal do Tocantins
  • Raffaela Aparecida Garcia Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247619

Keywords:

acadêmicos, pandemia, estudo, emoções, UNEMAT.

Abstract

In the Brazilian academic environment, different actions are taken to face the pandemic moment. The present study had as general objective to know reflexes of the pandemic on the emotions and study routine of the academics from the Universidade do Estado de Mato Grosso -UNEMAT. To this end, the following specific objectives were established: a) to raise the main emotions triggered in this pandemic period; b) to describe the challenges and potentials found by the students concerning teaching and learning; c) to present the actions taken by the university in teaching and supporting students. Qualitative and quantitative methods were used to generate data, through bibliographic research; documental research and field research with online form answered by 492 UNEMAT academics, campus Nova Xavantina-MT. The results show feelings of anxiety and demotivation, they also expose an opening for the insertion of new forms of teaching and learning, such as the insertion of information and communication technologies, for example. It is also noted that the university's effort in search of ways to minimize academic losses, however, it is not possible to measure the real results of these efforts yet, even so, discussions are woven in this sense.

References

ALEXANDROFF, M. C. O Papel das emoções na constituição do sujeito. Constr.psicopedag.,São Paulo , v. 20, n. 20, p. 35-56, 2012 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/69542012015&lng=pt&nrm=iso.pdf>. Acesso em:20 jul. 2020.

BEHAR, A.P.O ensino remoto emergencial e a educação à distância. Jornal da Universidade UFRGS.Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>.Acesso em: 19 jul. 2020

BRASIL.Conselho Nacional de Educação. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid 19. Brasília: Ministério da Educação, 2020a. Disponível em:<https://cutt.ly/fgotKqa>. Acesso em: 01 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Saúde mental e atenção psicossocial na COVID-19: um guia para gestores.Brasília, Fiocruz, 2020b. Disponível em: <https://cutt.ly/igot0At> Acesso em: 19 jul. 2020.

BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH; E.; BZUNECK, José Aloyseo. A motivação do aluno. Contribuições à Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.

CAPLAN, G. Um modelo conceptual para prevenção primária. In: CAPLAN, Gerald. Princípios de Psiquiatria preventiva. Rio de Janeiro: Zahar, 1980.

CARVALHO, P. M. de M.et al. The psychiatric impact of the novel coronavirus outbreak. Psychiatry research, vol. 286 112902. 28 Feb. 2020, doi:10.1016/j.psychres.2020.112902.

FONSECA, V. da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica.Rev. psicopedag.,São Paulo ,v. 33,n. 102,p. 365-384,2016. Disponível em <https://cutt.ly/hgotH95>. Acesso em:10jul.2020.

G1. Com pandemia, setor de serviços tem queda recorde de 11,7% em abril. 2020.Disponível: <https://g1.globo.com/economia/noticia/2020/06/17/setor-de-servicos-tem-queda-recorde-de-117percent-em-abril-diz-ibge.ghtml>.Acesso em: 19 jul. 2020.

GOLEMAN, D.Inteligência emocional.Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

JOHNSON, M. C; SALETTI-CUESTA, L; TUMAS, N. Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro ,v. 25, supl. 1, p. 2447-2456, 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.phpS1413-8123&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 jul. 2020.

ONU. Serviços de saúde mental deve serparte essencial de respostas ao coronavírus.2020. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/onu-servicos-de-saude-mental-devem-ser-parte-essencial-de-respostas-ao-coronavirus/>. Acesso em: 20 jul. 2020.

OXFAM. Como o coronavírusafeta a educação no Brasil?.Disponível em: <https://www.oxfam.org.br/blog/como-o-coronavirus-afeta-a-educacao-no-brasil>. Acesso em: 30 jul. 2020.

REEVE, J. Motivação e emoção. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

SANTOS, K.M.P.D.;ROSSETE, A.N.; BEZERRA, N.P.Expectativa e realidade acadêmica em tempos de pandemia: um estudo de caso. Dilemas -Revista de estudos de conflito e controle social.Rio de Janeiro: UFRJ. Disponível em: <https://www.reflexpandemia.org/texto-51>. Acesso em: 30 jul. 2020.

SILVA, D.R.D.; PANOSSO, I.R.; DONADON, M.F. Ansiedade em universitários: revisão da literatura. Psicologia –Saberes & Práticas, n. 2, v. 1, p. 1-10. <https://cutt.ly/QgpFoYP>. Disponível em: 29 jul. 2020.

SILVA, T. A.C. A Ansiedade em estudantes universitários: uma revisão bibliográfica a luz da psicologia. Juazeiro do Norte/CE, 2019. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia), Faculdade Leão Sampaio. Juazeiro do Norte. Ceará: 2019.

STEPHEN P. R.; COULTER, M. Administração. 5.ed. Prentice. Hall Interamericana, 1996.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO.Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução 028/2020.CONEPE: Cáceres, 2020.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução 029/2020. CONEPE: Cáceres, 2020.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO. Pró-reitoria de Assuntos Estudantis. Edital nº 002/2020 –UNEMAT/PRAE de seleção para concessão de auxílio extraordinário para inclusão digital.PRAE: Cáceres, 2020.

VALENTE, J. A.Formação de educadores para o uso da informática na escola. Universidade Estadual de Campinas: Campinas, 2013.

VASCONCELOS, T. C. de et al . Prevalência de Sintomas de Ansiedade e Depressão em Estudantes de Medicina.Rev. bras. educ. med.,Rio de Janeiro,v. 39,n. 1,p. 135-142,2015. Disponível em: <https://cutt.ly/WgotXpk >. Acesso em: 10jul.2020.

VIEIRA, P. R.; GARCIA, L. P; MACIEL, E. L.N. Isolamento social e o aumento da violência doméstica: o que isso nos revela?.Rev. bras. epidemiol.,Rio deJaneirov.23,2020. Disponível em: <https://cutt.ly/pgpFzl3>. Acesso em: 15 jul. 2020.

Published

2020-10-31

How to Cite

Siares, T. D., Silva, R. C. da, Sudré, S. G., & Garcia, R. A. (2020). The new normal? Reflex of the pandemic in the academic life. Revista Rural & Urbano, 5(2). https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247619

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.