English language teaching: reflections and possibilities to the learning and teaching of rural and urban students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-6092.2021.249078

Keywords:

YAE; english teaching; YAE students; rural and urban students

Abstract

Language is a powerful tool to express emotions, feelings and ideas. Learning a language enables the communication and bring people together. Thus, as an international language, the English language has an important role in the people’s integral education. This paper aims to discussthe teachingof English as an additional language in Youth and Adult Education (YAE). This way, we reflect on the profile of students in this education segment, the learning of rural and urban students in the same learning environment, as well as the absence of these students in formal teaching environments. To do so, the methodological approach chosen for this investigation was the qualitative research and the methods for data collection were the bibliographic and documentary research. We conclude that English language learning cannot be something unachievable; this learning must be effective and with purpose, based on practical knowledge, in order to promote knowledge that contributes in an effective way with people’s development and their social, political and economic improvement.

Author Biographies

Agnaldo Pedro Santos filho, Universidade do Estado da Bahia Colégio Militar de Salvador

Mestrando do Programa de pós-graduação em Educação de Jovens e Adultos

Professor EBTT do Sistema Colégio Militar do Brasil

Lêda Regina de Jesus Couto, Universidade do Estado da Bahia

Professora Assistente do Departamento de Educação

José Veiga Viñal Júnior, Universidade do Estado da Bahia

Professor Adjunto do Departamento de Educação

References

ALENTEJANO, Paulo; CORDEIRO, Tassia. 80 mil escolas fechadas no campo brasileiro em 21 anos. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra, 2019. Disponível em: https://mst.org.br/2019/11/28/80-mil-escolas-fechadas-no-campo-brasileiro-em-21-anos/. Acesso em 19/12/2019.

AMORIM, Antônio; PEREIRA, Marcos; SANTOS, Juliana. Os Sujeitos Estudantes da EJA: um olhar para as diversidades.Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, jan./jun. 2018, v. 01, n. 01, p. 122-135. Disponível em: <http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/14598>. Acesso em 06/06/2019.

ARROYO, Miguel González. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: Soares, L. (org.) Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, SECAD-MEC/UNESCO, 2006.

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Política de EJA da Rede Estadual. 2009. Disponível em: http://www.sec.ba.gov.br/jp2011/documentos/Proposta_da_EJA.pdfAcesso em 10/08/2019.

BRASIL. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.Brasília: MEC, 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em 01/12/2019.

CRUZ, Priscila; MONTEIRO, Luciano. Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2018. Disponível em: <https://todospelaeducacao.org.br/_uploads/20180824-Anuario_Educacao_2018_atualizado_WEB.pdf?utm_source=conteudoSite>. Acesso em 15/12/2019.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessáriosà prática educativa. 51. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 57ª edição. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREITAS, Helana Célia. Rumos da educação do campo.Em Aberto, v. 24, n. 85, 2011.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostragem de Domicílios (PNAD). Disponível em <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf>. Acesso em: 28/11/2019.

KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Cambridge: Adult Education, 1980.

LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; VIGANO, Samira de Moraes Maia. A Educação de Jovens e Adultos como um espaço de empoderamento das mulheres. EJA em debate, v.n.7, p. 1-19-19, 2016. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2105>. Acesso em 12/06/2019.

NUNAN, David. Teaching English to Speakers of Other Languages: an Introduction. New York: Routledge, 2015.

PACHECO, José. Inovar é assumer um compromisso ético com a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

PAIVA, V. L. M. O. (Org.). Ensino de língua inglesa: reflexões e experiências. Campinas, SP: Pontes, 1997

PENNYCOOK, Alastair. The Cultural Politics of English as an International Language. London: Longman, 1994.

PHILLIPSON, Robert. Linguistic Imperialism.Oxford: Oxford UNIVERSITY PRESS, 1992.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos.São Paulo: Autores Associados, Cortez Editora, 1982.

SILVA, L. A.; SANTOS, A. R. A educação de Jovens e Adultos (EJA) e a prática pedagógica em Ibirataia –BA. In: Revista Cenas Educacionais, Caetité, Bahia, v.1, n.1, p. 91-110, jan./jun. 2018. Disponívelem: file:///C:/Users/Casa/Downloads/5140-13759-1-PB%20(1).pdf. Acesso em 01/12/2019.

SIQUEIRA, D. S. P. Se o inglês está no mundo, onde está o mundo nos materiais didáticos de inglês? In: SIQUEIRA, D. S. P. & SCHEYERL, D. (Orgs.) Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EdUFBA, 2012.

SAVIGNON, S. J. Communicative Language Teaching: Strategies and Goals. Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning, London/New York: Routledge, 2005.

Published

2021-04-30

How to Cite

Santos filho, A. P., Couto, L. R. de J., & Viñal Júnior, J. V. (2021). English language teaching: reflections and possibilities to the learning and teaching of rural and urban students. Revista Rural & Urbano, 6(1). https://doi.org/10.51359/2525-6092.2021.249078

Issue

Section

Dossiê VI Sinarub

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.