Deepening the precariousness of education and teaching in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.253803Keywords:
capitalist crisis, precariousness, remote teachingAbstract
The established health crisis had repercussions on the totality of social relations. That said, the emergence of the Coronavirus laid the groundwork so that issues and processes already underway could gain even more vivid, complex contours and with new resizing. In this bulge, the process of precariousness was accentuated by the pandemic context mediated by the long wave of capitalist crisis. Likewise, issues related to education and teaching work were even more immersed in situations of precariousness, a condition aggravated by remote teaching. In this way, problematizations about the situation of health crisis and its relationship with the process of precariousness in the field of work and social services are brought here, highlighting issues around the precarious conditions in which education and the exercise of teaching have been carried out. Some considerations about the meaning of remote teaching are also addressed
References
ANDES - Sindicato dos Docentes das Instituições do Ensino Superior. Projeto do capital para educação, vol. 4: O ensino remoto e o desmonte do trabalho docente. Disponível em: https://www.andes.org.br/sites/publicacoes. Acesso em: 15 fev. 22.
ANTUNES, Ricardo. Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0. Arnaldo Mazzei Nogueira [et al]. Ricardo Antunes (Org.); [tradução Murillo Van Der Laan, Marco Gonsales]. – 1 ed. – São Paulo: Boitempo, 2020.
Associação Nacional dos Auditores Fiscais da Receita Federal do Brasil (ANFIP). Análise da Seguridade Social – 2017. Disponível em: https://www.anfip.org.br/wp-content/uploads/2018/12/Livros_28_11_2018_14_51_18.pdf. Acesso em: 27 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Painel Coronavírus. Casos acumulados de COVID-19 por data de notificação. Disponível em: <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 24 de fev. 2022.
BRASIL. Painel Coronavírus. Óbitos acumulados de COVID-19 por data de notificação. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 24 fev. 2022.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FARAGE, Eblin. Um novo “jeitinho” para justificar o ensino à distância? Le Monde Diplimatique. São Paulo, ano 14, ed. 155, n.p., jun./2020. Disponível em: https://diplomatique.org.br/um-novo-jeitinho-para-justificar-o-ensino-a-distancia/#:~:text=Por%20ora%2C%20temos%20que%20cuidar,um%20%E2%80%9Cjeitinho%E2%80%9D%20no%20caos. Acesso em: 03 marc. 2022.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1995.
INSTITUTO DataSenado. Pesquisa: Educação durante a pandemia. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/publicacaodatasenado?id=cerca-de-20-milhoes-de-brasileiros-tiveram-aulas-suspensas-em-julho-de-2020. Acesso em: 17 fev. 2022.
INSTITUTO SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil – 11ª edição/2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa-do-ensino-superior/edicao-11/. Acesso em: 03 mar. 2022.
MANDEL, Ernest. O Capitalismo Tardio. São Paulo: Abril Cultural, 1982.
MARINI, Ruy Mauro. Dialética da Dependência. Coimbra: Centelha, 1976.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. Livro III: O Processo Global de Produção Capitalista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008a, v. 06.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. Livro I: O Processo de Produção do Capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008b, v. 01.
MÉSZÁROS, István. A Teoria da Alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.
ROSÁRIO, Luana. A Necropolítica de Bolsonaro em tempos de Pandemia e o Projeto Ulta-Neoliberal. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade (RICS), São Luís, v. 6, n. 2, p. 28-49, jul./dez. 2020. Disponível em: file:///C:/Users/louren%C3%A7o/Downloads/15815-47480-1-PB.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.
SILVA, Amanda Moreira da. Da uberização à youtuberização: a precarização do trabalho docente em tempos de pandemia. Revista Trabalho, Política e Sociedade, Rio de Janeiro, Vol. 5, nº 09, p. 587-610, jul.-dez./2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




