The Fabulous Encounter between Cristiane Sobral, Conceição Evaristo, and Bertolt Brecht: An Analysis of the Work Uma boneca no lixo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2024.258408

Keywords:

Cristiane Sobral, Conceição Evaristo, Bertolt Brecht, Uma boneca no lixo

Abstract

The book Uma boneca no lixo enables a reading that through the social and technical-teatrical character allows one extensive analysis of political and social elements prevailing in the structurally racist and capitalist society. The main focus of this research involves the literary study of Sobral’s text, taking into consideration the strong presence of Epic Theater and Conceição Evaristo in the theatrical text. From these meetings it was possible to obtain a powerful provocation contained in Sobral’s work, as a black writer, that makes it possible to question a lot of prejudices and racism impregnated in society through her politicizing work.

Author Biographies

Adrielly da Silva Gomes, Universidade Católica de Pernambuco

Universidade Católica de Pernambuco. Mestranda na Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, na Universidade Católica de Pernambuco, bolsista Capes. E-mail: adriellygomes2951@gmail.com

Robson Teles, Universidade Católica de Pernambuco

Universidade Católica de Pernambuco. Doutor em Literatura e Cultura pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, dramaturgo, encenador, vice-presidente do Instituto Cultural Osman Lins (ICOL). E-mail: robson.teles@unicap.br.

References

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e sendo comum. Tradução: Cleonice Paes Barreto Mourão, Consuelo Forbes Santiago. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG.

DOS SANTOS ROCHA, Gabriel. O drama histórico do negro no teatro brasileiro e a luta antirracismo nas artes cênicas (1840-1950). Sankofa (São Paulo), v. 10, n. 20, p. 40-55, 2017.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 4. ed. Rio de Janeiro: Palas, 2018.

MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

MOTA, Eduarda Ferreira da. Teatro de Bertolt Brecht no Brasil. E-Revista de Estudos Interculturais do CEI-ISCAP, Porto, v. 1, n. 7, p. 1-11, Maio, 2019. Disponível em: https://www.iscap.pt/cei/e-rei/n7/artigos/Eduarda-Mota_O-Teatro-de-Bertolt-Brecht-no-Brasil.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 3 ed. rev. São Paulo: Editora Perspectiva; Rio de Janeiro; Ipeafro, 2019.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo: Editora Perspectiva, 1985.

SOBRAL, Simone. Uma boneca no lixo. Ilustração Manu Militão. Belo Horizonte: Pi Laboratório Editorial, 2018.

TELES, Robson. Alegorias do Estado autoritário em O pagador de promessas e em O santo inquérito. 185 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6280?locale=pt_BR. Acesso em: 23 nov. 2023.

Published

2024-04-22

How to Cite

Gomes, A. da S., & Teles, R. (2024). The Fabulous Encounter between Cristiane Sobral, Conceição Evaristo, and Bertolt Brecht: An Analysis of the Work Uma boneca no lixo. Revista Investigações, 37(1). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2024.258408

Issue

Section

Artigo - Literatura (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.