Echoes of contemporary times: poetic considerations in the song “Con-strução” (1971), by Chico Buarque
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.265128Keywords:
Construção, poetry, songAbstract
This article aims to present a theoretical-analytical collaboration on the intrinsic relationships between poetry and song in the song Construção (1971), by Chico Buarque. The dialogue is permeated by the idea of echoes of contemporary times, which seeks, in the origins, answers for such a relationship. The notions of poetry, intersemiosis and in-betweenness in authors such as Diógenes (2018), Pucheu (2014), Sánchez (2013) and Siscar (2005) are essential to understanding the contemporary work of art. Construção (1971) is, then, read as a self-referential poem, which points to the procedural in-between, comprising poetry and song in a post-autonomous sense – in other words, using its theoretical-ontological imbrication as an analytical path.
References
BARTHES, Roland. A Morte do Autor. In: O rumor da língua / Roland Barthes; pre-fácio Leyla Perrone-Moisés; tradução Mario Laranjeira; revisão de tradução Andréa Stahel M. da Silva. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64.
BUARQUE, Chico. [Compositor e intérprete]. Construção. Universal Music Group. 1971. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wBfVsucRe1w . Acesso em: 25 nov. 2024.
BUARQUE, Chico. [Compositor e intérprete]. Deus Lhe Pague. Universal Music Group. 1971. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rxiafycMSTY&list=PLVnkoLiLMTm6iJV3-bYN6I5lwBBJZLOQy&index=1 . Acesso em: 25 nov. 2024.
CAVALCANTI, Luciano Marcos Dias. Música e poesia em Manuel Bandeira. Estação Literária, Paraná: Vagão, v. 3, p. 30-45. 2009.
DIÓGENES, Danilo. Poesia e antipoesia. Garrafa, Rio de Janeiro, v. 16, n. 45, p. 261-271. 2018.
FALCÃO, Fernanda Scopel. O poema e a canção: uma aproximação intergêneros. In: Multiteorias: correntes críticas, culturalismo e transdisciplinaridade. Vitó-ria/ES: PPGL/MEL, p. 1-7. 2006.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da segunda metade do século XIX a meados do século XX; trad. De Marise M. Curioni; trad. das poesias por Dora F. da Silva. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
GUIMARÃES, Fernando. Simbolismo, modernismo e vanguardas. Lisboa: Impren-sa nacional casa da moeda, 1982.
MÜLLER, Jürgen E. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. Trad. Ana Stegh Camati e Brunilda Reichmann. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (orgs.). Intermidialidade e Estudos Interartes: desafios da arte contemporânea. v. 2. Belo Horizonte: Rona Editora e FA-LE/UFMG, 2012. p. 75-95.
PAZ, Octavio. O Arco e a lira / Octavio Paz; tradução de Olga Savary. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
PAZ, Octavio. Os Filhos do Barro: do romantismo à vanguarda. Tradução de Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
PEDROSA, Célia. Poesia e crítica de poesia hoje: heterogeneidade, crise, expansão. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 29, n. 84, p. 321–333, 2015.
PEREIRA, Moema Sarrapio. Construção, de Chico Buarque: a (outra) história cantada. Revista Memento, Minas Gerais: Departamento de Letras-UNINCOR, vol. 11, n. 1, p. 1-21, 2020.
PLAZA, Julio. Tradução Intersemiótica. 1. São Paulo, Editora Perspectiva, 2003.
PUCHEU, Alberto: Apoesia contemporânea. Rio de Janeiro: Azogue, 2014.
ROCHA, Roosevelt. Lírica Grega Arcaica e Lírica Moderna: Uma Comparação. Litera-tura e Cultura da Antiguidade e sua Recepção em Épocas Posteriores, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 84-97, 2012.
SÁNCHEZ, Darío de Jesús Gómez. Anotações em torno de razão e poesia. Manuscri-tica, São Paulo, n. 25, p. 60-70, 2013.
SANTOS, Andrio J. R. dos. Poesia lírica: problemas concernentes à definição de gêne-ro e à subjetividade. Littera Online, Maranhão, n. 13, p. 129-144, 2017.
SANTOS, Magda Guadalupe dos Santos; BRANDÃO, Jacyntho Lins. Morte e Amor: A construção do humano na lírica grega arcaica. In: Ensaios de Literatura e Filologia. Minas Gerais: (Antigo) Departamento de Letras Clássicas da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, vol. 4, 1983. p. 117-161.
SCHILLER, Friedrich. Poesia Ingênua e Sentimental. Trad. e apresentação: Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1991.
SISCAR, Marcos. A cisma da poesia brasileira. In: Sibila. São Paulo, v. 5, n. 8-9, p. 41-60, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 George Antônio Nogueira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.